utorok, 15 apríl 2014 18:51

Recenzia knihy V tmavej chodbe

Odchod do vzdialenej internátnej školy a s ním spojené odlúčenie od rodiny, priateľov a známeho prostredia otrasie životom každého mladého človeka. V škole, do ktorej sa dostáva Kit, však nejde o prispôsobenie sa novým pravidlám, no o zachovanie si zdravého rozumu.

Blackwood je staré honosné sídlo, ktoré uznávaná učiteľka madam Duretová prerobila na internátnu školu. Ročník, do ktorého sa Kit dostáva, je úplne prvým, ktorý má možnosť túto školu vyštudovať. Kit sa preto nestačí čudovať, keď zistí, že bude mať len tri spolužiačky a troch učiteľov. Na čo im bude taký veľký majestátny dom? A aké sú tie zvláštne kritériá, ktorá madam Duretová pri výbere študentiek zohľadňovala? Navonok tieto štyri dievčatá nemajú nič spoločné. Po čase však na sebe vidia zvláštne zmeny. Kit sa ráno prebúdza unavená a prsty ju bolia tak, akoby celú noc hrala na klavíri. Ostatné dievčatá tiež zaregistrujú, že sa s nimi niečo deje. So svojimi obavami sa nemôžu nikomu zveriť, v Blackwoode nie je internet ani telefónny signál a listy, ktoré odosielajú kamarátom a rodinám, sa po ceste záhadne stratia. Keď dievčatá prídu na to, že v Blackwoode nejde o štúdium, no o niečo úplne iné, je už takmer neskoro.

„To nie je možné, hovorila si. Nikto za mnou nemôže byť. Keď som vyšla z izby, chodba bola prázdna. Musel by kráčať tesne za mnou. Lenže mužov odraz bol rovnako zreteľný ako jej vlastný. Stál hneď za ňou, až sa čudovala, že na krku necíti jeho dych. Zhlboka sa nadýchla a urobila jediné, na čo sa zmohla: zatvorila oči a zvrieskla.“

Prvé slovo, ktoré mi prišlo na rozum po prečítaní tejto knihy, bolo: vydarená. Presne taká kniha je. Chytľavá, s dobrým nápadom, so šikovným spracovaním a nečakaným záverom. Zamilujú si ju hlavne mladí ľudia (kvôli mladým charakterom v príbehu), tí, čo sa radi boja, a aj čitatelia, ktorí preferujú fantasy žáner.

Spočiatku to naozaj nevyzerá tak, že sa do popredia dostanú mystické a fantastické prvky. No len čo dievčatá pocítia prvé zmeny na svojom správaní, čitateľovi je hneď jasné, že bude mať tú česť s niečím nadpozemským. Tajomné postavy, hlasy, zmiznuté osobné veci a spánok, ktorý už pre dievčatá dávno neznamená oddych. Na povrch sa vyplaví mnoho nezodpovedaných otázok, ktoré vám nedovolia zaspať, kým sa nedopátrate k odpovediam. Kto alebo čo posadlo študentky? O čo ide učiteľom Blackwoodu? Má tajomná a strašidelná minulosť toho domu nejaký súvis s ich nečakaným správaním?

„,Nikto ho nechcel kúpiť, čo je pochopiteľné. Ako vidíte, je to obyčajné rodinné sídlo, no kým bolo opustené, získalo trochu nezvyčajnú povesť. Tínedžeri z mestečka si tu dávali schôdzky a domov sa vracali s rôznymi bizarnými historkami o svetle za oknami a prízrakoch bez tela, ktoré sa vznášajú v záhrade,´ zasmiala sa a Rollandovci sa k nej pridali.“

Autorka skutočne vie, ako čitateľov túžiacich po chvíľke strachu a napätia zaujať. Neotravovala ma s nikam nevedúcimi omáčkami, príbeh odštartovala príjemným, decentným tempom, pri ktorom som ani raz nemala pocit, že by dej mal spomaliť alebo zrýchliť. Dokázala šokovať, postrašiť, prekvapiť a vsadiť fantasy prvky do príbehu tak, aby im čitateľ uveril a zamieňal si ich s realitou.

Hľadáte moderné dielo plné napätia? Chcete sa trochu báť? Túžite sa stretnúť s dušami, ktoré tento svet mali už dávno opustiť? Strašidelný príbeh z pera Lois Duncanovej by mohol vašim čitateľským chúťkam ulahodiť. „Skúsených čitateľov“, ktorí vyrástli na Hitchcockovi, síce táto kniha nevystraší k smrti (je to predsa len young adult horror), no prekvapenie a nečakané skutočnosti tu čakajú aj na nich.

• Meno autora: Lois Duncanová
  • Počet strán: 184
  • Žáner: mystery