pondelok, 14 apríl 2014 20:47

Detský plač v podkroví

Sťahovanie sa do obrovského domu môže pre rodinne založeného človeka znamenať splnenie dôležitého sna, lenivci v tejto životnej etape uvidia len zbytočný chaos či stres a potom sa nájdu i takí, ktorým pri tom pôjde doslova o život. Hlavne vtedy, ak ich bude mátať detský plač vychádzajúci z podkrovia.

Tretí prípad zažila na vlastnej koži i Paulína, nadaná maliarka a ilustrátorka. So svojím manželom a jeho matkou sa sťahuje do obrovitánskeho domu na čerínskom kopci. Hneď pri prvom kontakte s týmto domom sa cítila zvláštne. Čo sa udialo v podkroví, z ktorého jej muž plánuje zriadiť ateliér? Ako to, že bol dom tak dlho neobývaný? Sú detské prosby, plač a nárek iba výplodom jej fantázie? Prečo toho chlapca nevidí a nepočuje nik iný? Paulína začína pátrať po predchádzajúcich obyvateľoch domu a to, čo zisťuje, ju vystraší ešte viac. Dokáže pomôcť stratenej a bezútešnej duši malého dieťaťa bez toho, aby si jej rodina myslela, že jej preskočilo?

„,Nerozumiete, že kým nezistím, čo mi ten chlapec tam hore chce odkázať, prečo sa mi zjavuje a zhovára sa so mnou, nebudem môcť žiť ako predtým? Nečudovala by som sa vám, keby to dieťa nikdy neexistovalo! Keby nebolo! No ono tu žilo, som s ním zviazaná. Vďaka tomuto domu. Nie je náhoda, že ho počujem... Jeho sestra mi dnes čo-to prezradila, teraz to nemôžem nechať len tak.´“

Ivana Ondriová svojou knihou dokázala vdýchnuť do evitapressáckej edície Srdcovky trochu napätia, no zároveň v nej zachovala to, na čom si edícia zakladá – romantická zápletka. Čitateľky tu tak musia paralelne „ustrážiť“ dve línie, ktoré sú si navzájom nesmierne blízke. Paulínin rozvíjajúci sa vzťah s manželom Ivanom, do ktorého sa im čoraz viac pletie svokra, je teraz naštrbený aj kvôli Paulíniným víziám, ktoré zažíva v podkroví. Miluje Ivan svoju polovičku natoľko, že je schopný uveriť jej všetky tie historky týkajúce sa plačúceho chlapca? Neublíži príchod do nového domu ich vzťahu?

Dej je trošku predvídateľný, no čitateľky túžiace po oddychu v ňom nájdu to, čo v knižke nájsť chcú. Stretnú tu romantiku i napätie, pocítia strach pri spočiatku nevysvetliteľných úkazoch i ľútosť nad osudom malého chlapca.

„Vedro s latexom mi ihneď spadlo k nohám, vrchnák odletel a biela farba sa rozprskla po mojich nohách a po drevenej dlážke. Čo to má znamenať? Po chvíľke som pochopila. Keď sa mi pred očami v rozliatej bielej mase zjavili kostrbaté písmená. Jedno po druhom, akoby ich do farby písal niekto vlastným prstom alebo konárikom.
,Pomôž mi. Pomôž mi.´“

Odhliadnuc od toho, že táto téma (príchod mladej rodinky do staršieho domu, kde sa po čase začínajú diať čudné veci) bola miliónkrát knižne i filmovo spracovaná, musím podotknúť, že hoci autorka do literárneho sveta nepriniesla nič nové ani prevratné, v rámci svojich možností sa s ústredným motívom knihy popasovala dobre. Keďže je kniha zaradená medzi romantické kúsky, prispôsobila tomu mieru napätia i rýchlosť odkrývania nových dôležitých skutočností.

Napriek predvídateľnosti deja vie Detský plač v podkroví stále upútať a knižka sa vás bude držať, kým sa nepresuniete k jej úplnému koncu. Nečakajte thriller ako od Kinga, ani Vasilkovej dramatickú romantiku. Pripravte sa na zlatú strednú cestu. Medzi dielami, ktoré disponujú výlučne mystickou zápletkou, by Detský plač v podkroví nemal veľkú šancu na prežitie, no edíciu Srdcovky príjemne osviežil a ukázal, že romantika nemusí byť len o bozkoch a šepkaní si nežných slov do uška.

• Meno autora: Ivana Ondriová
  • Počet strán: 310
  • Dátum vydania: nedeľa, 01 január 2012