nedeľa, 06 apríl 2014 18:28

Stratené dievča

Pátranie po milovanej osobe, ktorá náhle a bez odkazu odišla z nášho života, dokáže zasadiť poriadny úder našej psychike. Človek si vtedy predstavuje ten najhorší scenár, no v kútiku duše tajne dúfa, že sa toto obdobie hľadania skončí happy endom. Nickovi nečakane zmizla jeho žena Amy. Práve v deň ich výročia svadby. Kto má v jej zmiznutí prsty?

Gillian Flynnovú mám v pamäti zafixovanú ako autorku, ktorej som mala chuť zatlieskať. Jasne si spomínam na moment, kedy som dočítala jej knihu Ostré predmety a neverila vlastným očiam. Ten koniec... Tá zápletka! Tá prepracovaná postava Camille Preakerovej! Iste chápete, že som po tomto knižnom skvoste očakávala od Strateného dievčaťa zázraky. Alebo prinajmenšom to, čo ma tak ohúrilo v predchádzajúcom diele. Ak sa Ostré predmety kedysi dostali do rúk aj vám, dám vám malú radu: Netešte sa predčasne.

Najväčším zásadným rozdielom a obrovským sklamaním bolo, že Gillian sa akosi nevedela rozbehnúť. Prvých sto strán som iba nechápavo sledovala vláčny príbeh a premýšľala, či som oslepla alebo už nadobro prišla o schopnosť vnímať napätie. No ono tam žiadne nebolo. Amy zmizla, Nick sa ju spolu s policajtmi snažil hľadať. Všetko bolo také nemastné-neslané. Kapitoly zo súčasnosti sa striedali s ukážkami Amynho denníka, ktorý si viedla v čase, keď sa zoznamovala s Nickom. Ak patríte k tým čitateľom, ktorí radi občas preskočia nudné a prebytočné pasáže, tu sa budete môcť vybúriť.

Potom však prišiel moment, ktorý mi do žíl vlial nádej. Nick počas vyšetrovania začína klamať a Amy sa svojmu denníku zveruje s týraním. Je denník pravdivý? Naozaj ju Nick udrel? Dej sa začína zauzľovať a čitateľ tak dostáva šancu hádať, ktorá z hlavných postáv predstavuje vlka a ktorá nevinné kozľa.

„Strčil do mňa. Prudko. Pred dvomi dňami ma odstrčil, až som spadla, narazila hlavou o kuchynskú linku a na tri sekundy úplne prestala vidieť. Naozaj neviem, čo viac o tom ešte povedať. Skôr ma to vydesilo, než zabolelo. Vravela som mu, že by som si mohla zohnať prácu, niečo na voľnej nohe, aby sme si mohli založiť rodinu, začať žiť skutočný život...“

Čím ďalej som v čítaní napredovala, tým viac sa mi pred očami odkrývalo niečo, z čoho som mala zimomriavky. Už ma nehrýzli len úvahy o tom, kto je tu obeť a kto násilník. Časom som začala premýšľať, kto je tu menší psychopat. Nick či Amy? Diali sa tu skutočnosti, ktoré by v hlave zdravého človeka nikdy neskrsli, nieto ešte, aby ich zrealizoval. I keď som mala isté tušenia a autorka mi podsúvala veľavravné dôkazy, stále som bolo podozrievavá a čakala na nejaký zvrat. Moje pochybnosti spôsobili, že som nevedela, na čiu stranu sa prikloniť, komu začať konečne stopercentne dôverovať.

„Nemal som jej nechávať ten odkaz, ale potom som si pomyslel: Možno má uložených stovky mojich odkazov. Panebože, ak prehrá niektorý z tých najsprostejších, najoplzlejších, najroztúženejších... ktorákoľvek porotkyňa ma nadobro odpíše už len kvôli tomu. Som neverník, to je jedna vec, ale počuť svoj vážny učiteľský hlas, ako popisuje mladej študentke svoj obrovský, tvrdý...“

Ostré predmety to síce neboli, ale milovníci psychologickej drámy, z ktorej mrazí, si predsa len prídu na svoje. Len spočiatku musíte byť trpezliví a prehrýzť sa nemalým počtom nezaujímavých strán. Potom sa to však začne pomalším tempom rozbiehať a vy budete môcť do sýtosti snoriť v tých najtemnejších zákutiach ľudskej duše. Stratené dievča vám to nielenže dovolí, ono vám tieto ponuré zákutia doslova naservíruje na zlatej tácke.

• Meno autora: Gillian Flynnová
  • Počet strán: 408
  • Žáner: strach