štvrtok, 02 január 2014 19:53

Vystraš ma na smrť

„Dee vzýval anjelov do zrkadiel, ,jasnovideckých kameňov' alebo do krištáľových gulí. Čierne obsidiánové zrkadlo, ktoré v tejto knihe ukradli čarodejnice, je skutočný predmet a jeho história je podaná dosť presne. Kedysi to bol rituálny predmet spojený s aztéckym bohom Tezcatlipocom.“

Pre milovníkov historických príbehov, kde sa súčasnosť šikovne mieša s historickými faktami, je tu ďalší detektívny príbeh. Kniha Vystraš ma na smrť je majstrovsky napísaný román o populárnej Shakespearovej hre Macbeth, ktorá je v hereckých kruhoch známa ako prekliata hra.

Kniha Vystraš ma na smrť je majstrovsky napísaný román o populárnej Shakespearovej hre Macbeth, ktorá je v hereckých kruhoch známa ako prekliata hra.

Už v úvode sa stávame súčasťou tajomného rituálu povolávajúceho zlé sily na tých, ktorí ho nevedomky vykonávajú. Herci na javisku pred divákmi vyrieknu slová s ukrytou magickou silou netušiac, s akou temnou silou sa zahrávajú.

Režisérka Shakespearových hier Kate dostane od rodinnej známej ponuku na spracovanie Macbetha. Neodmieta, pretože jej najväčšou láskou je zmienený anglický majster drámy a všetko s ním spojené. Po príchode do Škótska k lady Nairnovej sa dajú udalosti rýchlo do pohybu. Otvárajú sa pred ňou tajomstvá starého škótskeho rodu, odkiaľ pochádza aj slávna herečka lady Nairnová.

Rod okrem svojho urodzeného pôvodu skrýva jedno tajomstvo – lady Nairnová je priamym potomkom rodu čarodejníc starého pohanského náboženstva

.

Rod okrem svojho urodzeného pôvodu skrýva jedno tajomstvo – lady Nairnová je priamym potomkom rodu čarodejníc starého pohanského náboženstva. Jej predkom bola dokonca lady Macbeth, hlavná postava rovnomennej hry ovenčenej záhadami a nevysvetliteľnými udalosťami, ktoré v minulosti sprevádzali všetky premiéry.

Spoločenstvo čarodejníc dodnes ochraňuje staré rituály pred tými, ktorí by chceli zneužiť ich moc. Kate prichádza do víru záhad práve vo chvíli, keď dôjde k vražde a krádeži vzácnych predmetov potrebných na jeden z rituálov čiernej mágie. Dostáva sa do nebezpečných situácií keď Lily, vnučku slečny Nairnovej, unesú a ako výkupné od nej žiadajú starý zvitok z pôvodnej hry Macbeth. Práve tento zvitok obsahuje úplné znenie rituálu temnej mágie, ktorý privolá duše zo záhrobia. Začína sa boj o záchranu Lilinho života.

„Z času na čas na ňom zmizli ľudia. Chytil ich Dobrý ľud, keď vyrážali na lov a odskočili si hodovať do začarovaných siení, kde čas plynie inak a kde zlatý vzduch občerstvuje smiech a spev. Väčšina z nich sa nikdy nevrátila. Tí, ktorí sa vrátili, ostali poznačení. Poznačení vílami, ako sa v tomto okolí povráva. Tak to aspoň tvrdia staré legendy. Ale pozor! Nie drobčekovia s krídlami z pavučinky, ako ich radi kreslili viktoriánci. Hovorím o škótskych vílach. Niekedy si ich mýlili s čudnými sestrami alebo čarodejnicami – ale neboli to bosorky, ako ich vykreslil Shakespeare. V Škótsku sú víly jasné, nádherné a posadnuté. Nebezpečné. Zrazu mi zišlo na um, že ako tam stála, postriebrená mesačným svitom, ona sama vyzerala ako jedna z nich.“

Kto si chce túto knihu prečítať, asi by som mu najprv odporúčala siahnuť aspoň po jednej zo Shakespearových hier – či už Macbeth, na ktorej je vystavaný celý dej, alebo Sen noci svätojánskej. Kniha je preplnená citátmi z týchto hier, čo občas môže čitateľa zdržiavať alebo znechutiť, pretože rozumieť všetkým citátom v spojitosti s dejom nie je vždy jednoduché. Avšak aj napriek tomu dokážete sledovať napínavú dejovú líniu, kde často dochádza k nečakaným zvratom, zauzleniam a rozuzleniam. Odkrýva sa minulosť starého rodu, ktorú nik nemal poznať...

Knihu odporúčam všetkým, ktorí majú radi knihy odhaľujúce fakty minulosti prepletené s fantáziou spisovateľa

.

Knihu odporúčam všetkým, ktorí majú radi knihy odhaľujúce fakty minulosti prepletené s fantáziou spisovateľa. Autorka J .L. Carrellová vyštudovala anglickú a americkú literatúru na niekoľkých svetových univerzitách, čo iba umocňuje pútavosť knihy. Je cítiť, že sa v téme pohybuje isto, je jej blízka, čo si všimnete aj na bohatosti faktov. Dočítate sa o množstve udalostí zo života Shakespeara, histórie Škótska a rodov, ktoré v Anglicku vládli a intrigovali pred niekoľkými storočiami. To všetko pospájala Carellová do neopakovateľného príbehu.

Na konci knihy sa nachádza dlhý epilóg, v ktorom Carrellová vysvetľuje niektoré fakty a okolnosti historických udalostí použité ako zdroj myšlienok. Prezrádza, čo je v knihe pravdivé a históriou potvrdené a čo je, naopak, iba jej pisateľské umenie. Epilóg som si prečítala aj napriek tomu, že to zvyčajne nerobievam. Vďaka jej poznámkam som lepšie pochopila udalosti a konanie postáv v knihe.

„ ,Škótsku hru' odlišuje od iných príbehov o hrôze to, že jej zlo neostáva obmedzené na tento príbeh. Vyžaruje z javiska, rozlieva sa do skutočného života s katastrofálnymi dôsledkami pre jednotlivé spracovania a ľudí v nich – alebo aspoň si to už asi jedno storočie ľudia vášnivo myslia. Historka o kliatbe uvalenej na hru, divadelné tabu ohľadom citovania alebo akejkoľvek zmienky o tejto hre a rituál exorcizmu jej zla sú dlhotrvajúce tradície, ktoré sú medzi hercami na celom svete ešte stále aktuálne."

• Meno autora: J. L. Carrell
  • Počet strán: 360
  • Dátum vydania: utorok, 12 október 2010