utorok, 31 december 2013 00:20

Posadnutá

Spomínate si na Ninu z Receptu na Araba? V tomto románe sa s ňou stretávame opäť. Znova ide o skutočný príbeh, ktorý sa odohráva rovnako na Slovensku ako aj v Maroku. Ak sa tešíte, že konečne prišlo na vaše slová, že vzťah Slovenky s Arabom sa nemôže skončiť šťastne, musím vás sklamať. Zlo sa skrýva na celkom inom mieste.

Exotický Samir ani tentokrát nebude príčinou Nininho nešťastia. Pes je zakopaný niekde úplne inde, tam, kde by to nik nečakal. Ak ste Recept na Araba čítali pozorne, iste si pamätáte ohrdnutú kamarátku Denisu, ktorú Nina spoznala vo Švajčiarsku. To, že Samir nakoniec skončil s inou ženou, berie ako osobnú prehru a Nine ani svojej bývalej láske nie je ochotná odpustiť. Stačí pár slov a silných myšlienok a nešťastie je na streche. Nina vo svojom živote pociťuje niečo zvláštne. Všetko má čierny odtieň, nič ju nebaví a to, čo sa jej preháňa hlavou, akoby pochádzalo z úplne iného zdroja.

„Začalo sa to pred rokmi v Ženeve, skutočne krátko potom, ako som spoznala Denisu. Neprikladala som tomu vážnosť, nedávala som to do súvislosti s ňou. Vtedy som to neriešila a moje nočné mory sa po istom čase upokojili. Dali mi pokoj. Možno som bola príliš zaneprázdnená svojím životom a možno ich moja láska k Samirovi a deťom na chvíľu vytlačila. Všetko sa opäť intenzívne začalo po mojom návrate z Maroka.“

Ak nie ste aspoň trochu poverčiví, prípadne neveríte v silu myšlienok či existenciu duchov, knihu radšej ani neotvárajte. Zavreli by ste ju so smiechom alebo pobúrením, prečo vás autorka chce kŕmiť takýmito rozprávkami. No ak radi čítate príbehy hýriace nadprirodzenosťou a mystickosťou, Posadnutá vám nedovolí prestať čítať v strede príbehu.

Prvé kapitoly knihy sa tvária, akoby v sebe skrývali ďalší nenáročný príbeh pre ženy. Spomienky na začiatky vo vzťahu so Samirom, budovanie opätovnej dôvery, krátky pobyt v Maroku, stretnutie so širokým okruhom rodiny, spoznávanie ďalších arabských tradícií a zvykov. A potom to začne. Nádych orientu je vystriedaný strachom, pocitom neistoty a zúfalstva. Skutočne môže závistlivá kamarátka prekaziť vzťah aj takto na diaľku? A čo má na svedomí náhle zmeny Nininho správania? Sú všetky legendy o vnútorných démonoch pravdivé?

„Podišla ku mne ešte bližšie. Zvrieskla som. Potom sa to stalo. Otvorila som ústa a prehovorila som pár súvislých viet. Nerozumela som im však ani jediné slovo! Nerozumela som sama sebe?! Čo to zo mňa zrazu začalo vychádzať? Ten hlas, ten hlas čo zo mňa vychádzal, reči toho hlasu som nerozumela. A ani samotný hlas som nespoznávala, nepatril mi.“

Nečítali ste už toľkokrát spomínanú predošlú knihu? Nevadí, všetko dôležité z autorkinej knižnej prvotiny je spomenuté aj tu, preto nemusíte mať obavy, že vám niečo podstatné uniklo. Posadnutá je len voľným pokračovaním Receptu na Araba, ktorého prečítanie nijako neovplyvní váš zážitok z tejto knihy.

Apropo, práve tie zážitky budú u každého čitateľa rôzne. Niekto sa vystraší, prestane slepo dôverovať svojim priateľom, bude si viac všímať správanie seba samého i ľudí navôkol. Alebo bude premýšľať, či má Nine rozprávajúcej svoju životnú skúsenosť uveriť. Môže sa také niečo prihodiť aj nám? Alebo sa to deje iba v knihách? Bez ohľadu na to, či sa môžeme stať posadnutými aj my, je kniha návykovým a pútavým dielom, ktoré keď vás raz zaujme, už sa ho tak ľahko nezbavíte. Minimálne dovtedy, kým neprečítate poslednú stranu.

• Meno autora: Viktória Darsane
  • Knihu vydalo: Marenčin PT
  • Počet strán: 231