nedeľa, 19 júl 2020 08:44

Nočný film

Psyhotrilery sú obľúbeným čítaním mnohých. Človek sa trošku aj bojí, trošku aj húta, trošku fabuluje, aké by mohli byť motívy hlavných hýbateľov deja. Ak patríte k milovníkom žánru, neprestávajte čítať!

Kniha Nočný film od autorky menom Marisha Pessl má zaujímavú anotáciu a takým je aj začiatok knihy. Po prológu totiž nasledujú novinové titulky a s nimi silný pocit, že je to „naozaj“.

"Je to naozaj???"

Novinár Scott McGrath obvinil známeho režiséra hororových filmov Stanislasa Cordovu z toho, že je nebezpečným psychotikom, ktorý ohrozuje ľudí. Urobil to v priamom prenose istého televízneho vysielania, čo ho v konečnom dôsledku stálo peniaze, prácu aj manželstvo.

„Nech už bola pravda o Cordovovi akákoľvek, svojimi pätnástimi desivými filmami nás naučil, že zmysly i myseľ nás ustavične klamú a nič nie je isté. Môžeme len dúfať, že znova začne točiť filmy, aby sme opäť videli, akí sme slepí.“

Menovaný režisér je opradený tajomstvom. Je úspešný, slávny, bohatý... A asi aj šialený. Nakrúca výhradne brutálne hororové filmy, ktoré majú na divákov často neblahé účinky. Bežné kiná ich nemôžu premietať, keďže bežní diváci ich nezvládajú, dá sa k nim dostať len na utajených premietaniach či pokútnych internetových stránkach. Jeho fanúšikovia vytvorili samostatnú komunitu a len tak medzi seba nikoho nepustia.

Existencia Cordovu so sebou prináša množstvo otáznikov. Na verejnosti ho nik nevidel niekoľko desiatok rokov. Žije vôbec ešte? A čo tá jeho asistentka, ktorá za neho prebrala aj filmovú cenu? Nie je to náhodou on sám? A čo tie úmrtia jeho manželiek? Zabil ich? Donútil ich zabiť sa? Zošaleli pri ňom?

Príbeh šialenstva, temnoty a zla.

Príbeh však začína tým, že sa v novinách objavia správy o samovražde Ashley Cordovovej. Jedinej dcére známeho režiséra, žijúceho v utajení na svojom obrovskom ranči. Aká bola? Ako sa jej žilo so slávnym a utiahnutým otcom? Správa v médiách zastihne bývalého novinára Scotta McGratha v neľahkej životnej situácii a všetko sa vyvinie tak, že sa chtiac nechtiac opäť dostane blízko k mužovi, ktorý spôsobil jeho pád. Scott sa totiž rozhodne pátrať po príčinách smrti Ashley, keďže neverí v jej samovraždu.

„,Ashley vraj bola poznačená,´ dodal.
,V akom zmysle?´
,Diablom. Vravím vám, že tá ženská je cvok. Vraj jej videla v ľavom oku druhú zreničku či čo, do riti...´ Šmaril cigaretu na zem. ,Nazvala ju huella del mal.´ Opätkom zahasil ohorok a keď zase zdvihol zrak, akoby ho prekvapilo, že vidí naše prekvapené tváre čakajúce na preklad.
,Znamená to stupaj zla,´ povedal.“

Pred čitateľom sa tak odvíja neuveriteľný príbeh. Šialenstva, temnoty, zla. Mohli by byť všetky tie vraždy, týrania, znásilnenia a krutosti v Cordovovych filmoch realitou? Nie iba filmovými trikmi? Je takým bohatým, že si na svojom odľahlom ranči postaví kompletné nahrávacie a filmové štúdio. Herci, ktorí dostanú ponuku účinkovať v jeho filme, veria v nehynúcu slávu, preto nepovedia nie – a následne, viazaní zmluvou, nikdy neprezradia, čo sa pri natáčaní skutočne udialo. Ale všetkých to nejakým spôsobom poznačí.

Kde končí realita a kde začína fantázia?

Všetci ľudia, s ktorými sa novinár pri svojom pátraní stretáva, dokonca aj tí, ktorí mu pomáhajú, pôsobia dojmom, akoby čosi ukrývali. Nik nie je celkom čistý, hoci to nemusí znamenať, že je zapletený do vraždy či niečoho podobného. Jednoducho má každý tajomstvá, o ktorých nechce, aby sa dostali na povrch.

„A v tom, čo sa stalo, vládla aj akási znepokojujúca súmernosť. My sme išli po Ashliných stopách, oni po našich. Hopper sa v noci vlámal do ich domu, dnes sa oni vlámali do môjho bytu. Sledoval som toho muža na hrádzi, no natrafil som len na seba, na svoju vizitku. Naozaj ich ohrozovalo naše konanie? Alebo to brali ako hru, napodobňovali naše konanie a vracali nám ho ako bumerang?“

Je to zamotané a strašidelné. Nie hororovo, ale tak nejako ľudsky. Bojíte sa, čo všetko sa môže stať, pri čítaní vám fantázia pracuje naplno, autorka krásne dávkuje napätie, ktoré strieda s menej dramatickými pasážami. A potom sa objaví otázka, čo ak je to časová slučka. Čo ak dej nejde chronologicky a čitateľ je cielene manipulovaný? A ak nie čitateľ, tak možno pátrajúci novinár?

Priznám sa, že táto kniha sa ku mne dostala náhodou a práve preto bola nesmierne príjemným prekvapením. Nič som od nej neočakávala, no dostala som vrchovatou mierou. Podnety pre fantáziu, emócie, špekulácie nad pokračovaním deja, možnými zvratmi aj obeťami... Veľmi odporúčam všetkým, ktorí sa radi boja, hoci horor to nie je, skôr psychotriler, avšak celkom iný, na aké sme zvyknutí...

• Meno autora: Marisha Pessl
  • Počet strán: 534
  • Dátum vydania: nedeľa, 01 február 2015