piatok, 28 jún 2019 08:20

Námesačná

Pokojný večer, tichá tmavá noc. Ráno sa zobudíte a niekto vám oznámi, že ste v noci zažili niečo, čo si vôbec nepamätáte. Kto vlastne ste?

Annalee Ahlbergová, matka dvoch dcér, sa jednej noci stratí. Nikto ju nevie vypátrať a všetci sa domnievajú, že bola námesačná a utopila sa. Je to naozaj pravda? Bola tento raz naozaj námesačná, alebo sa ju niekto pokúsil zabiť? Celý príbeh je hľadaním pravdy, skúmaním minulosti matky a v pozadí spoznáme informácie o námesačnosti.

hľadanie pravdy

Lianna, jej dcéra, sa snaží postupne odkryť, čo sa vlastne v tú noc stalo. Prečo jej matka trpela námesačnosťou iba vtedy, keď jej otec nespal doma? Prečo išla k rieke? A ako to, že ona ju v tú noc vôbec nepočula a nepomohla jej. Už veľakrát to bola práve ona, ktorá ju ochránila pre nešťastím. Do cesty sa jej pripletie detektív Gavin Rikert, ktorý poznal jej matku inak ako ostatní. Môže mu dôverovať? A čo jej búšiace srdce, ktoré sa ozýva pri stretnutí s ním?

„... keď som sa s ním bližšie zoznámila, cítila som sa s ním dobre. Páčilo sa mi, ako sa mi rozprúdila krv, keď som pred ním stála a s holým bruchom ako čarodejnica Lianna. Nakoniec som Gavinovi zavolala jednoducho preto, lebo som...“

Prípad je stále otvorený, matka nezvestná a Lianna sa spolu so sestrou Paige a otcom snažia nájsť cestu v normálnom živote. Dá sa to? Má vôbec človek právo žiť a tváriť sa, že sa nič nestalo? Zažívame s nimi ten nepríjemný pocit, keď všetci naokolo šepkajú a vytvárajú si rôzne teórie. Spoločne prechádzame myšlienkami a pocitmi Lianny, ktorá sa snaží nahradiť matku Paige. Tá je stále podráždená a napokon sa prizná so svojím hrozným tajomstvom – je námesačná. Má strach, že dopadne ako matka. Veľa otázok a veľa odpovedí. Tak by to v dobrej akčnej knihe malo byť. Avšak túto knihu som čítala dosť dlho, nevedela som sa do nej zahryznúť. Niežeby bola zlá, ale chýbal jej šmrnc.

nové zistenia

„Uprostred noci. Vôbec si nespomínam, že by som šla do stodoly alebo otvorila auto. Nespomínam si, že by som sadla za volant. Ale bola som tam.“

Dej bol bez napätia, jednoducho plynul a pocit mrazenia som skrátka nezažila. Bola to rodinná dráma a prívlastok mrazivý psychotriler k nej podľa mňa nesadol. Bol obohatený aj o kúzelnícke praktiky, ktoré Lianna ako kúzelníčka vykonávala, tie mohli dodať knihe šťavu, ale nestalo sa. Aj vďaka nim sa napätie vytrácalo, priam čitateľa nudili. Teda aspoň mňa. Možno tí, ktorí radi praktizujú kúzla, si v knihe nájdu aj mini návody ako ich vyskúšať. Ja som ako postava z knihy – Paige, mne tam prekážali. Chýbalo tomu gradovanie. Celý príbeh je len opis prežívania a monotónne hľadanie niečoho, hľadanie konca.

Na druhej strane som vďaka nej spoznala problematiku námesačnosti. Dočítala som sa veľa o príbehoch, čo sa diali námesačným obetiam, čoho všetkého je človek schopný. O tom, čo prežívajú a ako si ráno nič nepamätajú. Niektoré myšlienky a zvraty v nich sú zaujímavé.

námesačnosť...

„Istý čas som študovala, čo o spánku hovoria veľkí myslitelia. Dozvedela som sa, že Gándhí aj Poe prirovnávali spánok k smrti. Potom som si spomenula na pozoruhodné príbehy – na všetko, čo ľudia robia v spánku. Hneď som sa cítila menej osamelo. Nie tak šialene. Nie tak čudne.“

Aj keď som od knihy očakávala viac, som rada, že som ju prečítala. Hoci ma samotný príbeh až tak nezaujal, samotná téma námesačnosť a jej dôsledky áno. Dozvedela som sa informácie, o ktorých som nemala ani tušenie. Takže svojím spôsobom mi aj niečo dala, nové vedomosti, ktoré má podnietili hľadať nové informácie. Keby som mala knihu hodnotiť hviezdičkami, tak by to bolo 5 z 10. Jedenkrát a dosť. Keď som hľadala iné autorove diela, zistila som, že iba tento román je u nás preložený. Autorov výber kníh z hľadiska tém je zaujímavý, napr. pôrodníctvo, alternatívna medicína, ale i druhá svetová vojna. Možno sa dočkáme aj prekladu jeho starších diel, čo by ma potešilo.

• Meno autora: Chris Bohjalian
  • Počet strán: 312
  • Dátum vydania: nedeľa, 01 január 2017