štvrtok, 28 február 2019 19:51

Mizéria

Predstavte si, že prežijete hroznú autonehodu. Na jednej strane ďakujete Bohu, že vás zachránil, no na druhej by ste radšej zomreli. Pretože to nebol Boh, kto vás vytiahol z auta, ale bohyňa, žena šialenejšia než si viete predstaviť. A tá sa stane vašou väzniteľkou.

V hlavnej úlohe knihy Mizéria sa nám predstavuje Paul Sheldon, známy a veľmi čítaný autor románov o žene Misery (Mizérii, ako vraví nepekný preklad na obale knihy). Táto etapa tvorby však preňho už skončila napísaním poslednej knihy o nej. Pre jeho najväčšiu obdivovateľku však ani zďaleka. Annie Wilkesová nájde Paula v havarovanom aute a podarí sa jej ho udržať pri živote. Vezme ho k sebe domov a horor môže začať. Paul má rozmliaždené nohy a nevie chodiť, mučia ho bolesti a Annie mu podá tabletky vždy, keď uzná za vhodné (čiže ho radostne nechá, aby si vytrpel, čo najviac bolesti). Väzní ho v jednej izbe, ale vzhľadom na jeho stav, by sa z nej nedostal, ani keby veľmi chcel. A on naozaj veľmi chce. Jeho väzniteľka má však iné plány. Zaobstará mu starý písací stroj, pretože nie je zmierená s tým, ako ukončil sériu o Misery, a prinúti ho napísať pokračovanie. A on, nuž, nemá na výber.

Poviem vám, že v koži Paula by ste sa rozhodne nechceli ocitnúť, ale on dosť bravúrne zvládal celú situáciu. Ja byť na jeho mieste, tak asi už zomriem od bolesti, ale on vytrvával. Jeho túžba po slobode bola natoľko veľká, že prekonávala všetky hrôzy, ktoré mu Annie uštedrovala. A tých je teda neúrekom a najviac sa ich dočkáte v druhej polovici knihy.

„Dolnú časť nôh mal čudne pokrivenú – raz von, raz dnu. Ľavé koleno – pulzujúce centrum bolesti – akoby už vôbec neexistovalo. Medzi lýtkom a stehnom sa dvíhala odporná hrča, pripomínajúca klenbu v soľnej bani. Nohy mal veľmi spuchnuté, akoby zakrivené do O. Stehná, rozkrok, ba dokonca aj penis mu pokrývali blednúce podliatiny.“

Vdýchol postavám takú reálnu podobizeň...

Ako inak majstrovské opisy nechýbali ani v tejto knihe, ale čo iné by sme od Kinga čakali. To, ako sa vie vyhrať so slovami, dokáže naozaj málokto. Vdýchol postavám takú reálnu podobizeň, že vás počas čítania len bude obchádzať hrôza. To, ako dokázal nazrieť do psychiky vyšinutej ženy, je pozoruhodné. No ešte zaujímavejšie je, ako to dokázal predostrieť čitateľom na papieri.

Kniha vás po celý čas udržiava v strehu, s napätím sledujete každý pohyb Annie a čakáte, že sa objaví aj vo dverách vášho bytu. Bolo niekoľko momentov, kedy som musela zaklapnúť knihu a predýchať to, čo som prečítala. Oblial ma des a niektoré okamihy ma pripravili o všetky slová. Ak by ste aj nereagovali tak prehnane ako ja, tak vedzte, že minimálne syndróm nepokojných nôh by sa u vás prejavil v plnom rozsahu.

Oblial ma des a niektoré okamihy ma pripravili o všetky slová.

„Vzdychla si. ,Aj ja sa chcem dozvedieť, ako to skončí. Myslím, že to je jediné na svete, o čo ešte stojím.´ Pomaly, očividne nevnímajúc, čo robí, si začala oblizovať z prstov potkaniu krv. Paul zaťal zuby a zhrozene si opakoval, že nesmie zvracať, nesmie, nesmie.“

Po celý čas trpíte s Paulom a dúfate, že už konečne príde ten moment, že sa možno aj zachráni, ale to by nebol Stephen King, keby nepripravil parádne divadlo ešte aj v závere knihy. V takej časti, kde si už poviete, že tu sa nič nemôže stať. No tak mi verte, že môže. Dokonca niečo tak desivo strašné, že na moment máte chuť zahodiť knihu do najvzdialenejšieho kúta.

Toto dielo je rozhodne v top trojke

Príbeh je podaný prostredníctvom rozprávača v tretej osobe, no aj napriek tomu máte jasný prehľad v tom, čo si kto myslí a robí. Nevznikajú žiadne nepresné a chaotické momenty, iba nervozita a zvedavosť stále rastie. Toto dielo je rozhodne v top trojke najlepších, aké som od Stephena Kinga prečítala, a obsadzuje asi druhú priečku hneď po Treťom oku. Alebo že by sa obe delili o prvenstvo? No to už nechám na vašom čitateľskom vkuse, ale čas strávený pri tejto knihe rozhodne neoľutujete.

• Meno autora: Stephen King
  • Knihu vydalo: Smena
  • Počet strán: 304