utorok, 25 december 2018 12:48

Podstata

Knižná prvotina je náramne krehká vec. Autor ju pustí z hlavy a rúk do sveta s nádejou i obavami. Dúfa, že sa v ňom nestratí, že nájde svoje miesto pod slnkom, spokojných čitateľov, verných priaznivcov.

V literárnom svete sú známe prvotiny, ktoré si okamžite získali priazeň a popularitu a svojmu tvorcovi priniesli nehynúcu slávu. Svet slovenského knižného trhu je príliš malý, aby na ňom niekto takto ohromne uspel, no i tu sa dá zaujať už prvým vydaným dielom. Práve s takou nádejou vstúpil do literárneho sveta aj Patrik Bodnár s knihou nazvanou Podstata, ktorá vyšla ako e-kniha.

Literárna prvotina s nádychom mysteriózna...

Bohatý muž, štyridsiatnik, pán podnikateľ a pán dôležitý v jednej osobe sa preberie na neznámom mieste, ktoré nevie identifikovať. Keď sa pokúsi odtiaľ dostať, zistí, že niekoľkoposchodová budova je pravdepodobne druhom bludiska, z ktorého niet úniku.

Kniha je plná odkazov na súčasné slovenské reálie, aktuálne knihy a televízne programy. Vďaka tomu je vám príbeh akýsi bližší. Neprekvapujúco sa v tajomnom dome objaví manželka hlavného protagonistu. Vyzerá ako ona, chodí ako ona... No je to ona? Pýtame sa aj my spolu s ním.

„Ak prežijete vlastnú smrť, zmení to váš pohľad na svet, teda aspoň na začiatku. Keď vám dôjde, že ste stále nažive a každá ďalšia sekunda sa vám zdá reálnejšia, uvedomíte si, že nič z toho, čo ste zažili, a to, kde momentálne ste, nie je blúznenie. Váš mozog vás po tomto uvoľnenom snívaní donúti opäť čo najracionálnejšie uvažovať a hľadať odpovede. Pozbieral som sa z dlážky.“

Hlavný „hrdina“ si zaslúži príučku.

Prvé logické vysvetlenia sa ponúkajú samé: muža uniesli kvôli výkupnému alebo kvôli pomste. Jeho podnikanie je totiž pomerne špinavého charakteru. Má firmu, ktorá ťaží z eurofondov, ale zdá sa, že vlastne nič nevyrába ani nestavia, len tak akosi lavíruje medzi fondmi, okráda štát, aj všetkých okolo seba, hoci navonok jej majiteľ vystupuje ako slušný človek a filantrop. V skutočnosti je to podvodník. Človek si až vzdychne, aká reálna je táto situácia...

Hlavný „hrdina“, Dávid Droppa je absolútne nesympatický, do seba zahľadený a arogantný človek, presvedčený o svojej dokonalosti a neomylnosti. Preto je slovo hrdina v úvodzovkách... Až mu človek trochu toho trápenia dopraje. Zaslúži si príučku. No čitateľ chce zároveň pochopiť, čo sa v skutočnosti deje. Budova, v ktorej sa ocitol, popiera fyzikálne zákony. Nič nie je tak, ako by byť malo. Alebo žeby bol celkom jednoducho len zdrogovaný a realita pred ním pláva v neuchopiteľnej bubline?

„Nestrácal som nádej, nech to vyzeralo akokoľvek zúfalo. Bol som odhodlaný odkráčať si aj sto poschodí, ak by som vedel, že na ich konci bude vytúžené víťazstvo. Optimizmus a vôľa držali moje nohy stále v pohybe. Nech som sa cítil akokoľvek dobre, sám som obdivoval svoje konanie v takomto prostredí a hlavne svoju vytrvalosť bojovať. Predsa som si zaumienil zničiť tých, ktorí to tu celé majú na starosti, i keď som vonkoncom nevedel, či toto tu skutočne niekto ovláda.“

Koľkokrát musí človek zomrieť, aby prežil?

Na prvotinu je kniha Podstata dobrou knihou. Zaujme, získa si pozornosť a aj napriek charakteru Dávida Droppu chce človek prísť na pointu celého príbehu. Záver možno nešokuje, je akýmsi logickým vyústením, ale priznám sa, že mne nenapadol, takže ma to potešilo.

No kniha má aj negatíva, ktoré sú neprehliadnuteľné. Prekážalo mi priame oslovovanie mňa ako čitateľky: „Možno ste zvedaví, prečo som urobil to a to...“ Ja som zvedavá bola, to áno, no len kým sa ma na to takto priamo neopýtal. Týmto typom otázky (a podobnými) ma autor skôr rozladil a moja zvedavosť klesla. Akoby mi vnucoval niečo, čo som si chcela vypýtať sama. Taký špecifický podomový obchod.

Občas sa v knihe vyskytli chyby, ktorým by sa mohol vyvarovať, keby román dôkladne pozrel jazykový editor a trochu ho usmernil. Lebo rozumiem, že autor ponorený do deja nemá od svojho príbehu odstup, že ten mu má ponúknuť niekto zvonka... Opakujúce sa slovné zvraty, nelogické vety, problém s rátaním poschodí - to sú asi také najhlavnejšie problémové body. Chyby sú však odpustiteľné, veď je to prvotina. Snáď sa Patrik Bodnár chystá vytvoriť aj niečo ďalšie. Určite si to opäť prečítam.

• Meno autora: Patrik Bodnár
  • Počet strán: 196
  • Dátum vydania: pondelok, 01 október 2018