sobota, 24 november 2018 17:07

Rosemary má děťátko

V knižničnej burze som objavila malý poklad. Starú knižku s názvom Rosemary má deťátko, o ktorej som ani nevedela, že existuje. Poznám totiž film. Výborný, psychologicko-hororový triler. Objavenie jeho knižnej predlohy bolo pre mňa zázrakom.

Knižku Rosemary's baby napísal Ira Levin v roku 1967, do češtiny bola preložená o päť rokov na to. Slovenská verzia vznikla až v roku 1993. Film s rovnomenným názvom sa objavil len rok po vydaní knihy a hlavnú postavu v ňom zohrala charizmatická Mia Farrow. Koncom sedemdesiatych rokov sa šialené a absurdné ľudské konanie zobrazovalo inak ako dnes, silu jeho stvárnenia však čas neoslabil.

Koncom sedemdesiatych rokov sa šialené a absurdné ľudské konanie zobrazovalo inak ako dnes.

Mladí manželia sa chcú presťahovať. V ponuke majú dva byty, jeden krásny, druhý ešte krajší. Vyberú si ten, ktorý sa nachádza v lepšej štvrti, je honosnejší a starší. Ona, Rosemary, sa doň zamiluje na prvý pohľad, on, Guy, jej s láskou splní prianie. Všetko sa zdá byť ideálne, zvolený byt sa však nachádza v dome, kde sa udialo priveľa nevysvetliteľných zlých vecí. Nad varovaním blízkeho priateľa mávnu mladí ľudia rukou, reči...

„Stála pod proudem vody prostovlasá a bez hnutí čekala, až se jí pročistí hlava a myšlenky srovnají a dojde k nějakému závěru. Byla včerejší noc opravdu noc děťátka, jak to řekl Guy? Je teď, v tuhle chvíli, skutečně těhotná? Najednou jí na tom kupodivu nezáleželo. Byla nešťastná...“

Presťahovali sa, vymaľovali, nakúpili nábytok a boli šťastní. Byt je nádherný, má čarovnú atmosféru, susedia sú väčšinou o dosť starší, ale veľmi milí. V dome je však predsa len jedno strašidelné miesto – práčovňa umiestnená v suteréne. Tento koncept naša kultúra nepozná, sú však krajiny, kde ľudia nemajú/nemali vlastné práčky, nepatrilo to k samozrejmému vybaveniu domácnosti, ale využívali spoločné práčovne a tie sa nachádzali obvykle v pivniciach. Pivnica je aj v ktorejkoľvek našej bytovke trochu temným miestom, no nie? Pivnica a povala. Miesta trochu tmavé, zaprášené, nevyužívané denne.

Pivnica je aj v ktorejkoľvek našej bytovke trochu temným miestom, no nie?

Rosemary sa spriatelí s jedinou mladou ženou v dome, s ktorou sa dohodnú, že do tej práčovne budú chodievať spoločne. Dôvod na nepríjemné pocity sa teda vytratí. Ale. Dievčina bývajúca u starších susedov, prichýlená z ulice a zároveň ich spoločníčka v tom najčistejšom slova zmysle, sa však zabije. Vyskočí z okna. Mohol by mať priateľ, varujúci manželov pred temnou povesťou domu, naozaj pravdu?

Rosemary a Guyovi sa splní prianie – podarí sa im počať dieťa. Ona však v tehotenstve neprekvitá, práve naopak, čoraz viac chradne. Máva nočné mory, splodenie dieťaťa sprevádzal strašný sen (sen?), nočné hrôzy sa v spánku vracajú. Rosemary čoraz viac chudne, má zvláštne chúťky, stráca sa pred očami, no jej manžel, ani takí milí a starostliví susedia to nevidia. Až keď sa ona sama zľakne svojho obrazu vo výklade obchodu na ulici, spamätá sa.

„Nedlouho potom, co se Rosemary svěřila doktoru Sapirsteinovi, že jí téměř syrové maso, pustila se jednou v kuchyni do syrového kuřecího srdíčka, z něhož ještě odkapávala krev – bylo to ráno ve čtvrt na pět.“

Výborne napísané dielo prechádza od príjemného ležérneho príbehu s nádychom romantiky do čoraz temnejších zákutí ľudskej duše. Pochmúrnosť, klamstvo, nepríjemné pocity tlejúce pod povrchom, avšak bez možnosti nejako ich definovať, uchopiť a prípadne vyriešiť, sprevádzajú hlavných protagonistov až do konca. Napätie a dusivá atmosféra robia z krátkeho románu silný zážitok.

Napätie a dusivá atmosféra robia z krátkeho románu silný zážitok.

Túto konkrétnu knižku ale tvoria dva príbehy, okrem úbohej Rosemary sa čitateľ zoznámi ešte s jednou dvojicou. Ústrednými postavami príbehu Stepfordské paničky je tiež dvojica manželov, Joanna a Walter a ich život tiež zmení presťahovanie sa na nové miesto. Aj táto novela bola úspešne sfilmovaná.

Ira Levin vytvoril v oboch príbehoch silné ženské hrdinky, ktoré majú síce odlišný osud a každá si s ním aj úplne inak poradí, no sú nezabudnuteľné svojím prežívaním a konaním. I druhá novela v knihe je rovnako pohlcujúcim čítaním ako prvá, Levin šokuje a necháva čitateľa v závere možno aj naštvaného. Ale nech. Knihy, o ktorých rozmýšľame aj dlho potom, ako dočítame ich poslednú stránku, rozhodne stoja za všetok čas, čo sme im venovali.

• Meno autora: Ira Levin
  • Knihu vydalo: Odeon
  • Počet strán: 275