nedeľa, 04 október 2015 18:23

Záblesk svetla

Je vôbec možné, aby štrnásťročný chlapec dokázal vyriešiť temnú a chúlostivú minulosť rodiny? Pustite sa po záhadných a tajomných stopách s nadpriemerne inteligentným Trevorom.

Trevor je nešťastný, pretože rodina zbankrotovala a rodičia sa odlúčili. Odchádza s otcom, ktorý v sebe potláča komplexy z detstva, do jeho rodného domu na západné pobrežie Seattlu. Po príchode do strašidelnej a starej vily je Trevor od začiatku nervózny – čudná teta Serena mu nasadzuje do hlavy provokačné myšlienky a dedko postihnutý Alzheimerovou chorobou rozpráva nezmysly.

„Cítil som sa ako archeológ, ktorý prvý raz vstupuje do Tutanchámonovej hrobky. Nad schodiskom ma čakali ďalšie dvere, otvárali sa však obyčajnou kľučkou.“

Vynikajúca zápletka a gradácia deja

Spád udalostí za začína pomerne rýchlo, hneď v prvých kapitolách. Zo začiatku príbeh pôsobí síce zaujímavo, ale čitateľovi sa môže zdať, že autor pracuje s klasickými klišé, ktoré sa objavujú v detektívkach pre mládež. Avšak rýchlo zisťujeme, že Trevor ako detský hrdina vôbec nie je detský a z knihy sa vyprofiluje úžasný príbeh. Bez jeho inteligencie a odvahy by rodina Riddellovcov skončila v začarovanej časovej slučke, ktorá je plná utrpenia a nedoriešených rodinných udalostí.

Strašidelný dom a čudné rodinné tajomstvo

Prvú noc počuje Trevor zvláštne zvuky – akoby niekto volal jeho meno a dokonca uvidí akýsi prízrak. Dedko Samuel za sebou čoraz častejšie zanecháva na papierikoch nezrozumiteľné útržky viet a slov. Chlapec je znepokojený zvláštnymi udalosťami a situácia sa vyhrotí, keď sa Trevorovi podarí rozlúštiť jeden z dedkových čudesných „apokryfov“. Dostáva sa tak ku knihe, v ktorej je ukrytý tajný a šokujúci list. Chlapec zistí, že jeho poslaním je zachrániť rodinu.

„Priviedol si ma na toto čudné miesto, aby sme zbúrali dom, ale nemôžeme to urobiť, pretože Samuel je presvedčený, že v ňom stále je jeho mŕtva manželka. Podľa mňa je načase, aby sme sa porozprávali, oco.“

Chlapča v rúchu dospelého

Hoci má Trevor len štrnásť rokov, vôbec sa tak nespráva. Je nadpriemerne inteligentný, zrelý, má trefné poznámky a triezve uvažovanie, s ktorým sa snúbi obrovská empatia a pochopenie. Niektorým čitateľom by tieto Trevorove vlastnosti, ktoré rozhodne nie sú detské, mohli prekážať. Chlapec je predsa len teeneger a jeho myslenie sa vyrovná inteligentnému zrelému mužovi, ktorého len tak na každom kroku nestretnete. Tak ako je samotný príbeh plný zvláštností a záhad, čudne zmýšľajúci chlapec doň dokonale sadne. Dotvára a ešte viac umocňuje atypické a až degenerované vzťahy medzi postavami.

Dokonale vykreslená atmosféra

Štýl písania je jednoduchý, zaujímavý a najmä napínavý. Pomerne rýchly vývin udalostí podlieha chlapcovým unikátnym objavom či jeho vnímavosti a súcitu k minulým aj súčasným členom rodiny. Dej je rozprávaný retrospektívne už dospelým Trevorom. Vracia sa k problematike, ktorú starý dom ukrýval a komentuje konanie svojho chlapčenského Ja. Dospelý Trevor vnáša do príbehu značnú dávku nostalgie, triezvosti a akéhosi poriadku.

„Je to degeneratívne ochorenie. Zničí ti celé telo okrem mozgu, takže si uvedomuješ všetko, čo sa s tebou deje – cítiš bolesť, sleduješ, ako ti telo po kúskoch vypovedá poslušnosť a väzní ťa v bezcennej schránke - , ale nemôžeš proti tomu nič urobiť. Neexistuje na to liečba. Zostáva iba čakať, kým ti doslúži aj zvyšok tela a ty zomrieš."

Umelecké opisy kompenzujú akčnosť deja

Príbeh je napísaný rozhodne napínavo a zaujímavo. Autor stavil na jednoduchý a priamy jazyk, ktorý je popretkávaný opismi zameranými zväčša na prírodu a na vzťahy rodičov s deťmi. Často až umelecké opisy lesov, v ktorom sa Riddellovský dom nachádza, majú poetický či silne lyrický nádych. Vďaka týmto pasážam, ktoré vzdávajú okolitým lesom hold, ukazuje autor čitateľovi tichý, ale veľmi silný vplyv prírody na všetkých členov Riddellovskej rodiny.

Poetické opisy prírody a vzťahov

Ďalším silným motívom je rozbor rodinných vzťahov. Trevor vníma rodičov, prirodzene, ako matku a otca. Čo je však z pohľadu chlapca netradičné, chápe ich aj ako dvoch ľudí, ktorí sa milujú a riešia medzi sebou vážnu manželskú krízu. Na Trevorovi je nekonvenčné, že rozumie otcovi ako mužovi a manželovi, ktorý sa musí postarať o rodinu a zároveň rozumie matke ako žene, ktorá je sklamaná a právom nahnevaná. V Trevorovi však zostáva typická detská vlastnosť – snaha dať rodičov dokopy.

Knihu odporúčam dospelému čitateľovi a aj mládeži. Jazyk je jednouchý, ale zaujímavý. Neriešia sa žiadne vysoko inteligentné či filozofické témy, možno až na existenciu paralelného, prípadne iného sveta. Jediný zlý dojem z knihy vo mne vyvolal epilóg, ktorý tam vôbec nemusel byť. Výborná kniha tak prebytočným epilógom získala príliš sentimentálny podtón a doslova vynútený happyend. Ak sa ku knihe dostanete, nepokazte si zážitok čítaním tejto dodatočnej kapitoly.

• Meno autora: Garth Stein
  • Počet strán: 424
  • Žáner: strašidelné