sobota, 18 máj 2013 15:22

Stratená kniha zo Salemu

(5 hlasov)

Akú predstavu vo vás evokuje leto? Slnko, oddych, stretnutia s kamarátmi, žiadna škola, nijaká práca? Hm, Connie si to myslela tiež...

Netrvalo dlho a zistila, že je od pravdy vzdialená míľovými krokmi. Zoznam činností, ktoré musí do konca leta stihnúť je nasledovný: nájsť pramene a tému na dizertačnú prácu, prežiť leto v starodávnom dome, kde nie je zavedená elektrina, upratať ho a pripraviť na predaj. V jeden večer však vo svojom dočasnom príbytku nachádza papier s menom Deliverence Danová. Ako študentka histórie po nej začne pátrať a dozvedá sa veci, z ktorých jej padá sánka.

„Connie vzdychla a zavrela dvere. Vrátila sa k stolu a prešla prstom po listine. Esencia životných osudov Deliverence Danovej. Vytiahla z tašky blok a listinu odpísala v presvedčení, že archivárka by jej v nijakom prípade nedovolila z takého krehkého dokumentu urobiť kópiu.“

Prečo bola Deliverence obvinená z bosoráctva? Kde sa teraz nachádza jej kniha receptov, ktorú po sebe zanechala? A nie je Connie jej vzdialený potomok? Upratovanie domu aj príprava dizertačnej práce idú bokom. Connie sa opäť ponára do archívov a knižníc, aby o Deliverence a jej knihe získala čo najviac informácií.

Môj dojem z príbehu bol kolísavý ako jazda na húsenkovej dráhe. Spočiatku som kvôli dlhým a nezáživným opisom knihe veľké šance nedávala. O to väčšie bolo prekvapenie, keď sa dej rozvinul! Zo stránok na mňa okrem súčasnosti vyskakovali kapitoly zo sedemnásteho storočia, ktoré boli autentické, mrazivé a podávali hodnoverné svedectvo o problematike tejto doby.

„Hoci vás videli v prítomnosti diabolských bytostí, vy to zapierate. Preto vás považujeme za vinné zo zločinu bosoráctva a odsudzujeme na obesenie za krk až do smrti.“ Mercy skríkla od hrôzy. Viceguvernér udrel kladivkom na stôl a v miestnosti zneli výkriky úľavy, ale aj rozčarovania. Niektorí jačali: „Chvalabohu! Sme zachránení!“ a posadnuté dievčatá sa triasli a metali."

V momente, keď Connie spozorovala, že ju s Deliverence nespája len jedna vetva v rodokmeni, ale aj talent na bylinkárstvo a čary, úprimne som sa pre svoju predošlú mienku o príbehu zahanbila. Nadšenie pretrvávalo až po samotný koniec. Ten bol podľa mňa mierne pritiahnutý za vlasy. Autorka až príliš popustila uzdu svojej fantázii a príbeh uzavrela v štýle rozprávky, ktorej by uverili iba čitatelia vo veku do dvanásť rokov. Keďže čerpala z histórie a v príbehu sa objavili pravdivé mená zo salemských procesov s bosorkami, vo veľkej miere ma toto nereálne ukončenie sklamalo.

Napriek tomu mi Stratená kniha zo Salemu plná mágie, čarov, tajomstiev a zovšadiaľ dýchajúcej histórie príjemne osviežila moju čitateľskú základňu. Možno nám poslednými stranami autorka chcela naznačiť, že nie všetko má ten správny koniec. Veď aj v Saleme umrelo mnoho žien len preto, že poznali účinky bylín a chceli pomáhať.

• Meno autora: Katherine Howová
  • Počet strán: 341
  • Dátum vydania: piatok, 01 január 2010