štvrtok, 23 júl 2015 20:33

Sebrané spisy 3, Volání Cthulhu, díl 1

Otvoriť si ďalšiu z Lovecraftovych kníh je ako stretnúť sa s dobrým priateľom. Zhruba viete, o čom sa budete baviť, no i tak sa usmievate v očakávaní toho, čo príde.

Howard Philips Lovecraft písal, pretože vnútorným zrakom videl to, čo iní nie a chcel sa o to podeliť.
V tretej časti Sebraných spisov, Volání Cthulhu, díl 1 sa čitateľ zoznámi napríklad s Randolphom Carterom, akýmsi alter egom H. P. Lovecrafta. Intenzívnejšie ako v predošlých častiach je vo vybraných prácach evidentné, že ho fascinuje vesmír, jeho nesmiernosť a neuchopiteľnosť ľudským rozumom a predstavivosťou. Všetko, čo si nevieme vysvetliť, môže napríklad pochádzať z inej planéty či galaxie. Možno aj preto sú Lovecraftove postavy občas riadne sebavedomé, považujú sa za rovné bohom a trúfajú si stáť im tvárou v tvár. To však nijakí bohovia nemajú v pláne smrteľníkom dovoliť, trúfalosť býva potrestaná. A možno práve tým, že sa človeku ukážu.

Fascinuje ho vesmír, jeho nesmiernosť a neuchopiteľnosť ľudským rozumom a predstavivosťou.

„Co povstalo, může padnout, a co padlo, může se znovu vynořit. Děs číhá v hlubinách, a zatímco prodlévá ve snách, zánik se snáší na křehké příbytky lidí.“

Domy v jeho poviedkach majú svojskú atmosféru. Nikdy to nie sú obytné priestory plné svetla a slnka, s velikánskymi priestrannými izbami. Desu sa totiž najviac darí v tmavých kútoch, plesnivých pivniciach, za oknami zakrytými ťažkými závesmi pokrytými prachom... Zbierka obsahuje poviedky a novely, z ktorých mnohé boli pri prvom pokuse o uverejnenie odmietnuté. Lovecraft sa však nevzdával, písal a skúšal publikovať naďalej. Vďaka jeho nepotlačiteľnej potrebe zverovať svoje fantázie peru a papieru, si dnes jeho prívrženci mädlia ruky spokojnosťou. Ilúzie, ktoré si vytvárame sami, alebo ktoré vytvoril niekto iný a my o nich čítame, obohacujú ľudský život. Bez nich by tu ostala len realita, a tá vie byť chvíľami zúfalo šedivá. Sny a fantázie prebúdzajú farby. Lovecraft je v tomto smere brilantným maliarom, ktorý však svoje obrazy píše perom. Umne využíva fakt, že najdesivejšie je to, čo vlastne nepoznáme a čo vytvorí naša vlastná fantázia.

Najdesivejšie je to, čo nepoznáme a čo vytvorí naša vlastná fantázia.

V tejto časti Sebraných spisov ma najviac zaujali poviedky, ktoré boli snovými príbehmi odohrávajúcimi sa v snoch. Teda akési sny na druhú. Pretože práve v nich sa môže stať, že keď sa prepadnete dierou, vzápätí sa objavíte na povrchu. To však neznamená, že boli aj najlepšie, hoci putovanie v sne, sen v sne, je silnou myšlienkou. No napríklad poviedka Snové putování k neznámému Kadathu bola pridlhá a chvíľami už aj nudná.

„Existují zákruty času a prostoru, zření a skutečnosti, které dokáže objevit jen ten, koho navštěvují sny.“

Na druhej strane – pobavili ma najmä také príbehy, kde sa všetci snažili zožrať sa navzájom.
Súčasťou tretej časti Spisov je aj autorova najrozsiahlejšie próza, Případ Charlese Dextera Warda. Aj hrdina v nej nesie určité autobiografické rysy spisovateľa. Zostavovatelia zbierky ju cielene umiestnili až na záver knihy, aby sa čitateľ nedozvedel rozuzlenie hneď. Poviedka totiž pokračuje vo štvrtej časti Sebraných spisov, Volání Cthulhu, díl 2. Je to, musím povedať, premyslený ťah. Človek si nedá medzi knihami pauzu, okamžite siahne po štvrtej časti zbierky.

Pobavili ma najmä také príbehy, kde sa všetci snažili zožrať sa navzájom.

„Časem otupěl a byl jako omámený a pohyboval se spíš mechanickou silou než z vlastní rozumné vůle, takže ani hned nepoznal tu změnu, když se přestal pohybovat úplně, protože ho cosi zezadu tiše sevřelo.“

Tak ako aj v ostatných knihách v rámci tohto vydavateľského počinu oceňujem poznámkový aparát, nachádzajúci sa v závere kníh. Obsahuje informácie o vzniku jednotlivých prác, o jej prijatí čitateľmi, ako aj o tom, či ju vydavatelia chceli alebo nechceli vydať. Aj keď väčšinou teda nechceli. Aj túto časť Sebraných spisů Howarda Philipsa Lovecrafta odporúčam všetkým milovníkom fantasy a hororov, ľuďom, ktorých fascinuje nesmiernosť vesmíru a každému, kto v tieňoch vidí viac ako len tiene samotné...

• Meno autora: Howard Phillips Lovecraft
  • Knihu vydalo: Albatros media
  • Počet strán: 344