štvrtok, 09 júl 2015 18:31

Dracula

Máte už dosť novodobých prečačkaných príbehov o upíroch? Prečítajte si starú klasiku, ktorá vás zaručene príjemne prekvapí.

Behom posledných rokov sa upíri znova stali in. Či už vám ako prvé pri tomto slove napadnú trblietavé bytosti živiace sa zvieracou krvou, ktoré ste mohli vidieť v Súmraku, alebo upíri s prsteňmi z Upírskych denníkov, táto kniha s nimi nemá nič spoloč. Je plná krvi a brutálnych útokov na ľudí, nie od obyčajného upíra, ale od samotného grófa Draculu. Tento gróf nie je žiadny suchár. Má vlastný zámok v samotnej Transylvánii, nijaké služobníctvo, tri milenky a okolo 50 truhiel. A skoro som zabudla, disponuje obrovským majetkom.

Behom posledných rokov sa upíri znova stali in.

Samozrejme, príbeh nie je len o tomto sympatickom a pohostinnom grófovi (hostil by sa ale akurát tak on na vás), v príbehu totiž vystupujú aj ďalšie postavy. Čo sa stane, keď sa Dracula presťahuje do Londýna, kde ľudia záhadne blednú, strácajú krv a na krku sa im objavujú zvláštne dierky po uhryznutí?

Celý príbeh sa ale netočí iba okolo Draculu. Do Transylvánie príde Jonathan Hacker, právnik, ktorý vybavuje grófovi veci ohľadne jeho presťahovania sa do Londýna. Keď mu po dlhých týždňoch ledva unikne, lieči sa na vážnu chorobu u ľudí, ktorí ho nájdu polomŕtveho. A to ešte netuší, že jeho snúbenici Mine a jej najlepšej kamarátke Lucy v Londýne hrozí veľké nebezpečenstvo.

Čo sa stane, keď sa Dracula presťahuje do Londýna, kde záhadne ľudia blednú a na krku sa im objavujú zvláštne dierky po uhryznutí?

„Výrazne ostré biele zuby mu pretŕčali ponad pery, ktorých prenikavá červeň dokazovala úžasnú vitalitu, neobvyklú u muža v jeho rokoch. Uši mal bledé a špicaté, bradu širokú a silnú a líca pevné, aj keď vychudnuté. Nápadná bola jeho neobyčajná bledosť."

Román Brama Stokera sa odohráva na konci devätnásteho storočia, kedy ešte nebol upírí trend. V týchto časoch bytosti noci cez deň spali vo svojich truhlách a zomierali jedine bodnutím kolíka do srdca a odťatím hlavy. Zastaviť ste ich mohli všetkými posvätnými predmetmi – hostiou, svätenou vodou a aj krížom.

Mnohých môže odradiť zastaranosť tejto knihy. Však čo tam mohol vedieť nejaký írsky spisovateľ o nadprirodzených bytostiach? Ostanete príjemne zaskočení. Príbeh je síce starý, ale svoje čaro nestratí ani po stovkách rokov. Občas sa síce stretnete so zastaranými slovíčkami, ktoré sú vzadu samozrejme vysvetlené, inak tomuto príbehu rozhodne nič nechýba. Od prvej strany budete nedočkavo očakávať, ako sa dej vyvinie a ako sa to celé rozuzlí. Pri mnohých okamihoch budete rozmýšľať, či ľudia po jeho uhryznutí zomierajú alebo sa stávajú hneď upírmi. Nikdy si nie ste istý, kto naozaj prežije a kto umrie behom nasledujúcich niekoľkých strán. Bram Stoker vytvoril majstrovské dielo a nie je žiadnou náhodou, že z neho vychádzajú aj mnohí spisovatelia a tvorcovia filmov aj v súčasnosti.

Čo tam mohol vedieť nejaký írsky spisovateľ o nadprirodzených bytostiach? Ostanete príjemne zaskočení.

„Keď som ho pozorovala, jeho oči uzreli zapadajúce slnko a nenávistný pohľad v nich sa premenil na triumf. Lenže v tom istom okamihu sa vzduchom mihla Jonathanova dýka. Skríkla som, keď som videla, ako sa zaborila grófovi do krku a súčasne mu pán Morris ponoril svoj nôž do srdca.“

Autor navyše opísal dokonalú atmosféru strachu a napätia. Dej sa pomaly stupňuje, zamotáva a vy stále neviete, čo bude na konci. Neočakávajte nechutnosti, ako v nejakom horore Saw, ale na devätnáste storočie to bolo rozhodne niečo nové. Odporúčam vám zaobstarať si celú štyristostranovú verziu, pretože tá je oveľa lepšia ako tá skrátená na polovicu. Celý príbeh je navyše písaný formou denníkov nie jedného človeka, ale hneď viacerých. Žiaľ, gróf Dracula si denník nepísal, veď načo aj? Mal by problém spísať doň zoznam všetkých svojich obetí.

• Meno autora: Bram Stoker
  • Národnosť: britská
  • Knihu vydalo: Európa