štvrtok, 04 jún 2015 11:36

Spisy 1: Hrobka

Neexistuje ostrá hranica medzi realitou a snom. Najmä nie podvečer, keď tajomne šumia stromy a schody v dome vŕzgajú. Vtedy sa i nemožné stáva možným.

Zhruba takto to tvrdí Howard Phillips Lovecraft a s ním i mnohí ďalší autori diel, z ktorých behá mráz po chrbte. A nám, čitateľom a obdivovateľom, neostáva iné, ako s nimi potichu súhlasiť. V roku 2010 vyšiel zberateľský výber z diel H. P. Lovecrafta vo vizuálne krásnom stvárnení, Sebrané spisy. Poviedky rozdelené do 4 zväzkov a 5 kníh vás prevedú jeho tvorbou od autorovej mladosti až po predčasnú smrť. Lovecraft vidí, počuje a cíti veci, ktoré sú bežnému človeku nedostupné.

Teplá ľudská ruka sa v okamihu zmení na mraziaci kýpeť kostlivca!

Sprostredkúva nám ich skrze svoje príbehy a vízie a takto máme možnosť dozvedieť sa o nich tiež. Natiahne k vám ruku, vy sa jej s dôverou chytíte, no teplá ľudská ruka sa v okamihu zmení na mraziaci kýpeť kostlivca. Vlastný hrôzyplný výkrik vás prebudí zo sna a vy si s úľavou vydýchnete, že to bol len sen. Alebo nie?

„Naše možnosti vnímání jsou směšně malé a naše představy o věcech, jež nás obklopují, nesmírně omezené. Vidíme věci pouze tak, jak jsme uzpůsobeni je postřehnout, o jejich pravé podstatě si však představu získat nemůžeme.“

Hrdinovia Lovecraftovych poviedok také šťastie nemajú. Ich desivé sny a nočné mory sa menia na ešte desivejšiu temnú skutočnosť. O tom, čo zažili, hovoria zvyčajne krátko pred smrťou, na sklonku života a najčastejšie – v blázinci. Alebo na iných oddeleniach nemocníc, opustení na mori zverujú svoje rozprávania náhodnému kusu papiera a fľaši, píšu si denník krátko predtým, ako definitívne zošalejú alebo ich zožerie niečo nedefinovateľné. Veľa príbehov sa odohráva priamo na cintorínoch, alebo s nimi aspoň súvisia.

Čo už môže byť strašnejšie ako temná noc, rozľahlý cintorín a hroby, ktoré nie sú prázdne...

Veď čo už môže byť strašnejšie ako temná noc, rozľahlý cintorín a hroby, ktoré nie sú prázdne... Fantázia je najmocnejšia čarodejnica: čo nevieme, to si domyslíme, a to je občas to najstrašnejšie.

„Snad bych ani neměl doufat, že se mi podaří vylíčit pouhými slovy tu nevýslovnou odpornost, jež může tkvět v naprostém tichu a holé nezměrnosti. Nebylo tu nic slyšet, a mimo širou pláň černého bahna tu nebylo ani nic k vidění; avšak úplná nehybnost a jednostejnost krajiny mě ochromovaly svíravou hrůzou.“

Avšak pozor

Poviedky v prvej knihe Spisy 1, Hrobka, nie sú zďaleka všetky až také desivé. Mnohé z nich sú skôr úsmevné, alebo, povedzme, absurdné. Sny a realita menia svoje ostré kontúry, jedno sa prelieva do druhého a nie je jasné, čo je čo. Dôležitá je predstavivosť, tajomnosť. Mnoho strašného Lovecraft len naznačí, napovie a nedopovie. Napíše trebárs, že je to také hrozné, že to ani napísať nemôže a ty, čitateľ, domýšľaj si. A tak sa stane, že sa des vytratí skôr, ako vás stihne pohltiť. Chcete si ho vychutnať, chcete sa mu poddať, no občas vlastne ani nemáte čomu.

A tak sa stane, že sa des vytratí skôr, ako vás stihne pohltiť.

Jeho dielka asi preto nepotešia takých milovníkov hororov, ktorí obľubujú beštie a potoky krvi. Vhodné sú skôr pre tých, ktorých desí ľudské vnútro a šialenstvo myšlienok. V mnohých príbehoch viete vopred, o čom to je a niekedy aj to, čo sa stane (hoci neviete ako), no spôsob písania Lovecrafta vás vedie k tomu, že i tak čítate ďalej. A s chuťou, to na veci nič nemení. Spisy 1, Hrobka obsahujú jeho najrannejšie práce, v ktorých je ukrytý ohromný potenciál hrôzy. Predpokladám, že poviedky zaradené do ďalších kníh budú už len lepšie a hrôza sa bude pomaličky stupňovať.

„Život je ohavná záležitost a na pozadí toho, co o něm víme, se rýsují démonické náznaky pravdy, jež z něj někdy činí záležitost ještě tisíckrát ohavnější.“

H. P. Lovecraft písal poviedky o podivnostiach mimo realitu. Fakt, že obaja jeho rodičia umreli v blázinci, tiež o čomsi vypovedá...

Čítané 886 krát