nedeľa, 19 apríl 2015 12:30

Lepíkové príšery

Táto zaujímavá strašidelná obrázková knižka pre dospelých vás určite pobaví. Lepíkové príšery sú goticky monštrózne, ale zároveň groteskné a vtipné. Paradoxne, jej obsah vytvoril dánsky režisér detských relácií – John Kenn, s príznačnou prezývkou Mortensen.

John Kenn sa narodil na konci 70-tych rokov v Dánsku. V roku 2012 zozbieral svoje kresby a publikoval ich ako obrázkovú knižku. Na malé odkazové lepivé papieriky kreslí strašidelné situácie s príšerami – odtiaľ názov Lepíkové príšery. Farba papierikov však rozhodne musí byť žltá. Všetky kresby, ktoré tvoria túto knižnú obrázkovú zbierku, sú prevedené pomocou kresby čiernym perom na tlmenom žltom podklade lepivých papierikov. Jeho netvory a bytosti sa pohybujú na všedných a obyčajných miestach v každodenných situáciách. Kennove kresby majú prvky gotického hororu, no zároveň vykazujú komické či groteskné znaky.

knižka je bez textu

Aké sú lepíkové príšery?

Autor–kresliar vytvára zvláštne tvory. Sú hrozné, smutné, ale zároveň aj vtipné. V kresbách sa objavujú napríklad troly, upíry, duchovia či rôzne hybridy, ktoré nesú prvky netvora, človeka aj zvieraťa. Pri kreslení týchto príšer Kenn časom vytvoril ich klasické rysy a strašidelné motívy, ktoré sa pri hororovo-smiešnych postavičkách opakujú. Netvory majú odstrašujúce ostré zuby, okrúhle vypúlené oči bez zreničiek, parohy, srsť, lysinu na hlave či dlhé nechty, ktoré pôsobia hrubo, staro a až drevene ťažko. Väčšina z nich sa vznáša vo vzduchu v roztrhanej čiernej plachte.

Je veľmi zaujímavé, ako Kenn zapája príšerky do krajiny. Často sú jej súčasťou a prirodzený terén prírody im poskytuje úkryt. Zachycuje moment, keď strašidlá vychádzajú zo skrýš a ukazujú sa. Holá hlava so stromami už zrazu nepripomína hoľu a chrbát už nie je lesíkom na ostrove uprostred jazera. Ak strašidlá nie sú priamou súčasťou prírody, prispôsobujú sa jej výzorom. V kresbách, kde prírodu nahrádza domček alebo mesto, sú strašidlá akousi variáciou upíra.

lepíkové príšerky sú strašidelné, groteskné, ale aj vtipné

Okrem strašidelných postavičiek Kenn využíva typické strašidelné miesta alebo miesta s tajomstvom. Veľmi často sú to napríklad mosty, jazerá, diery v stromoch, studne, obrovské otvorené papule príšer, ktoré pripomínajú jaskyňu. Slúžia ako symbolické portály prechodu medzi našou ríšou a tou strašidelnou. Cez ne sa príšery dostávajú do nášho sveta. Zaujímavý je motív loďky s deťmi, ktorá sa stoicky plaví na nekonečnom jazere a je obklopená strašidlami. Deti sa tu na člnok vrhajú do akéhosi Hádu na Cháronovej plťke.

S deťmi pre dospelých

Netvory a strašidlá sa väčšinou vyskytujú v prítomnosti detí, ktoré z nich majú strach. Tieto monštrá sa im často vysmievajú, zosmiešňujú ich či zastrašujú. Detské tváre sú na obrázkoch často zamračené, bojazlivé, vystrašené, je im do plaču a dokonca vraštia obočie v hneve.

Autor chce pomocou detských postavičiek dospelým pripomenúť detské strachy. Aké to bolo, keď sme sa ako deti báli a vymýšľali si? Samozrejme, nijaký dospelý neberie tieto strachy príliš vážne. Deti tak so svojou strašidelnou fantáziou bojujú úplne samé, tak, ako je to aj na obrázkoch. Detké postavičky pôsobia smutne, roztržito a sú vždy bez opory rodičov, ktorí by zlé netvory odohnali. Tie sa potom vysmievajú ich slabosti a bezbrannosti.

príšery sa deťom na obrázkoch vysmievajú a zastrašujú ich

Aj keď sú kresby zmesou strašidelnosti, gotického hororu a grotesknosti, v konečnom dôsledku po niekoľkonásobnom prezretí knižky, na nás doľahne nostalgia. Vidíme čarovný, príjemne strašidelný svet. Okrem toho, že Kenn sa snaží vrátiť dospelého čitateľa/diváka do zážitkov z detstva, podarilo sa mu pomocou zvláštnych postavičiek vystihnúť a zhmotniť iracionálny strach, ktorý často zažívame aj ako dospelí. Napríklad pri osamotenom člnkovaní, prezliekaní po kúpaní v odľahlej kabínke či prechádzke po lese.

Túto obrázkovú knižku odporúčam fanúšikom knižného hororu. Najmä však takým, čo fandia čiernemu, gotickému románu, pretože takáto poetika je v obrázkovej zbierke výrazne prítomná. V knihe však nie je žiadny text. Iba na prvej strane nájdeme na lepivom papieri akýsi medailónik Johna Kenna a na zadnej strane obalu krátku strašidelnú báseň. Text by bol aj tak zbytočný, možno dokonca rušivý. Všetko je povedané v obrázkoch. Aj keď je to obrázková knižka bez textu a na obrázkoch sú zväčša nakreslené deti, Lepíkové príšery sú skôr určené dospelým alebo mládeži.

• Meno autora: John Kenn
  • Národnosť: dánska
  • Knihu vydalo: Argo