piatok, 20 marec 2015 19:38

Čierny kocúr

Chuť báť sa je ľudská. Avšak iba v tom prípade, ak svoj strach máte pevne pod kontrolou a rozsvietením svetiel sa ho viete rýchlo zbaviť. Alebo nie?

Edgar Allan Poe je považovaný za zakladateľa hororového a detektívneho žánru. Netvrdím, že ho musí mať načítaného každý milovník hororu, no je fajn prečítať si dielo, ktoré má desiť a má už viac ako 100 rokov. Šancu vystrašiť ma som dala zbierke poviedok Čierny kocúr. Mňaukací chlpáč ponúka 12 hororových poviedok. Poe začína jednoducho a vecne. No už na tretej textovej strane, na tretej!, som sa s odporom odvracala od písmen a hovorila som si „fuj!“, len preto, aby som sa znechutená, no stále zvedavá dozvedela, ako to bolo ďalej.

už na tretej textovej strane, na tretej!, som sa s odporom odvracala od písmen a hovorila som si „fuj!“, len preto, aby som sa znechutená, no stále zvedavá dozvedela, ako to bolo ďalej

„Bola to práve tá nepochopiteľná túžba duše týrať samu seba, ohrozovať vlastnú prirodzenosť, páchať zlo len pre zlo samotné.“

Musím povedať, že poviedky obsahujú majstrovský popis diania, hrôza prichádza postupne a zmocní sa vás, ani neviete ako. Úplne bežné veci sú zmenené na nepoznanie a človeku z toho prechádza mráz po chrbte. Lebo, povedzme si úprimne, Edgar Allan Poe nebol žiaden anjelik a takými nie sú ani jeho hrdinovia. Či skôr – antihrdinovia? Čitateľ chvíľami precíti pochmúrnosť spolu s autorom, chvíľami hlboký temný smútok, ktorý k nemu prejde od jeho obetí. Autorových obetí...

„Čím dôvernejšie sme sa zbližovali, tým hlbšie som prenikal do tajov jeho duše a tým trpkejšie som si uvedomoval, aká márna je všetka moja snaha rozjasniť jeho myseľ, ktorá vyžaruje temnotu ako nemennú vrodenú vlastnosť, čo všetky objekty morálneho a fyzického sveta zaplavuje nekonečným smútkom.“

des vás nezastihne pri čítaní, des si vás nájde až potom, ako poviedku dočítate

Súčasťou tejto knihy poviedok je aj esej o zvrátenosti, pretože Poe bol aj esejista a tiež básnik a románopisec. Myslím však, že jeho rukopis je taký nezameniteľný, že keď ho raz ochutnáte, už vždy budete vedieť, kedy vám frkol do nosa opäť on. Hrôza v jeho podaní je celkom iného charakteru ako bežná hrôza dnešných autorov. Jeho príbehy sú totiž brutálne. Zároveň akoby bez toho prvotného cieľa vystrašiť. Akoby sa to celé dialo len tak, pomimo. Pretože des vás nezastihne pri čítaní, des si vás nájde až potom, ako poviedku dočítate. Pretože občas je to ako facka, ktorú dostanete, keď ju nečakáte. Poe píše, smeruje nás odniekiaľ niekam, vedie nás lesnou cestičkou a zrazu dostaneme buchnát do chrbta. Šok, ustrnutie, nepochopenie. A za tým nasleduje otras z pochopenia. Tu vás nebude naháňať a strašiť duch, obrovský pavúk alebo zombie, nie, tu je tým najstrašnejším človek sám.

Poviedky Edgara Allana Poe v zbierke Čierny kocúr odhaľujú príčiny ľudskej podlosti, zákernosti a zloby. To všetko bez túžby moralizovať alebo poúčať. Vecne, priam faktograficky zdôvodňujú príčiny konania človeka. Zaujímavá je každá z nich. Pri poviedke o dvojníkovi som si kládla otázku, či si môže človek, ktorého trápia výčitky svedomia, vytvoriť v mysli dvojníka natoľko živého, že ho vidí, cíti, počuje. Alebo je to o tom, že človeka takmer vždy (?) zradí jeho vlastné svedomie?

„Musím ho nielen potrestať, ale potrestať ho tak, aby som z toho ja vyšiel beztrestne. Krivda nie je napravená, ak sa vypomstí tomu, kto ju napráva. A práve tak nie je napravená, keď sa pomstiteľ neodhalí ako pomstiteľ predtým, kto krivdu spáchal.“

Nie sú do nej zahrnuté len vyslovene poviedky vzbudzujúce hrôzu, naopak, niektoré sú priam až úsmevné

Výber poviedok do zbierky mal pravdepodobne pokryť širšie pole schopností E. A. Poa písať. Nie sú do nej zahrnuté len vyslovene poviedky vzbudzujúce hrôzu, naopak, niektoré sú priam až úsmevné. Aj keď takých je tam pomenej. Prvoplánové duchárske príbehy však nečakajte. Aj s duchmi Poe síce spolupracuje, ale tak akosi inak. Nechajte sa prekvapiť, ak ho ešte nepoznáte.

Na jeho štýl si možno treba málinko zvykať, predsa len boli niektoré poviedky publikované ešte v roku 1843, takže jazyk nie je absolútne súčasný, no prečítanie Čierneho kocúra neoľutujete. Preto túto knihu odporúčam každému, kto sa rád bojí a je ochotný báť sa aj inak, ako je zvyknutý.

• Meno autora: Edgar Allan Poe
  • Knihu vydalo: SnowMouse Publishing
  • Počet strán: 184