štvrtok, 25 december 2014 22:35

Měsíční močál

Utvorte koridor, prosím. Prichádza majster.

Měsíční močál je druhým zväzkom spisov od majstra hororu a nadprirodzena Howarda Phillipsa Lovecrafta, ktoré vyšli pod záštitou českého vydavateľstva PLUS. Toto vydavateľstvo sa zhostilo náročnej úlohy zozbierať, chronologicky usporiadať a znovu vydať celú Lovecraftovú bibliografiu. V čase, keď píšem túto recenziu, sú už všetky spisy vonku. Čakajú len na vás a na vaše peniaze.

Táto kniha je nádherná. Áno, áno, nesúď knihu podľa obalu, avšak myslím si, že nie som jediný, ktorému na obálke záleží. Ak nastane prípad, že obálka je vrcholom odpornosti (staré vydania Herbertovej Duny), ale kniha je klenot žánru či dokonca presahuje nadžánrovosť, nemám s tým absolútne žiadny problém. Měsíční močál je dokonalým spojením nádhernej formy a ešte krajšieho obsahu.

Měsíční močál je dokonalým spojením nádhernej formy a ešte krajšieho obsahu.

Obal z tvrdého papiera v hypnotizujúcej modrej farbe dopĺňa dokonalá ilustrácia od Františka Štorma. Dosť bolo o knižnom fetišizme, poďme na obsah.

Kniha s podtitulom Príbehy a sny z let 1921 – 1925 na takmer 400 stranách obsahuje viaceré známe Lovecraftové poviedky a príbehy ako Děs redhookské čtvrti, V kryptě či Hudba Ericha Zanna. Posledná spomenutá, rozpráva príbeh o geniálnom umelcovi, ktorého hudba privoláva niečo nie z tohto sveta a to niečo nie je práve priaznivo naklonené ľudskej rase. Poviedka V kryptě opisuje príbeh hrobára, ktorý sa náhodou zamkne v krypte. Problém je ten, že tam nebude sám. V príbehu pod názvom Děs redhookské čtvrti sa bližšie zoznámite s rasovou neznášanlivosťou na americkom kontinente, ktorá vyústi do otvorené konfliktu a následných potokov krvi. Samozrejme, svoju úlohu zohrajú mimozemské bytosti a pár krvavých obiet.

Mojím favoritom z tejto zbierky je jednoznačne poviedka Číhající děs. Bezmenný rozprávač v tejto poviedke hovorí o udalostiach v takzvaných Búrkových horách. Príbeh začína návštevou opusteného domu rodiny Martensových, ktorým Búrkové hory patrili. Ich rod však záhadným spôsobom vymrel a tak rodinné bohatstvo ostáva bez dediča. Búrkové hory a opustený dom sú opradené tajomstvami a hrôzostrašnými povesťami. Rozprávač sa snaží objasniť tajomstvo Búrkových hôr ako aj tajomstvo rodu Martensových. A ak poznáte Lovecrafta, viete, že to neskončí dobre. Na Lovecraftové pomery trocha dlhšia záležitosť, avšak majstrovsky zvládnutá. Napätie a des je dávkované v príjemných porciách a posledná veta vás doslova primrazí ku stoličke.

„Ne, nezemřelo to, co věčně odpočívá, a dlouhý věků běh i smrtí smrti bývá.“

Měsíční močál nie je ľahké čítanie. Ak mám byť úprimný, nič z Lovecraftovej tvorby nie je ľahké „čtivo". Zastávam preto názor, že Lovecrafta je potrebné sa naučiť čítať. Jeho staromódny štýl nejedného čitateľa unudí a odplaší. Autorovo majstrovstvo ale spočíva práve v budovaní atmosféry.

Archaické slová a rozmanité opisy robia z Lovecrafta to, čím je dnes. Legendou.

Archaické slová a rozmanité opisy robia z Lovecrafta to, čím je dnes. Legendou. H. P. Lovecraft vám nikdy nepovie, ako to monštrum vyzeralo. Túto zábavu vám nikdy nevyspoileruje. Povie vám, aké zvuky vydávalo, aký zápach sa z neho šíril, aké príšerné tiene to vo svetle sviečky vrhalo a aké bezmenné šialenstvo sa rozprávača zmocnilo, keď to monštrum nakoniec uvidel.

„Byl jsem jediný, kdo se té noci vrátil do starého rybářského městečka, jak přikazovala legenda, neboť jedině chudí a osamělí nezapomínají.“

Lovecraft narozdiel of Poea, ktorý hľadal a nachádzal hrôzu a teror v mysli a podvedomí ľudí, otáča svoju pozornosť na vesmír a jeho hrôzostrašné tajomstvá. Mýty Cthulhu a všetkých jemu podobných sa vyskytujú takmer v každom jeho literárnom počine. Šialený, slepý boh Nyarlathotep či jeho sluha Azathoth, takzvaný Plaziaci sa chaos, sú iba špičkou ľadovca Lovecraftovskej hrôzy z hlbín vesmírnej ničoty.

Jednoznačná voľba pre fanúšikov hororu. Ale komu klamem? Ak ste fanúšikom hororu, tak už máte Lovecrafta dávno prečítaného, poprípade práve kreslíte krvou na zem pentagram v pláne vyvolať Cthulhuho.

Ak ste fanúšikom hororu, tak už máte Lovecrafta dávno prečítaného, poprípade práve kreslíte krvou na zem pentagram v pláne vyvolať Cthulhuho.

Ak by vám bol pojem Cthulhu neznámy, je to kombinácia ľudského tela, draka a chobotnice. Navyše, má nejakých tých 300 metrov a silu zničiť celú Zem.

„Ó příteli a noční společníku, ty, jenž nacházíš potěchu ve vytí psů a v rozlité krvi, ty, jenž bloudíš mezi stíny hrobek, ty, jenž lačníš po krvi a děsíš smrtelníky, Gorgo, Mormo, měsíci tisíce tváří, shlédni se zalíbením na naše oběti!"

Ku knihe odporúčam počúvať skupinu Nox Arcana a ich album Grimm Tales. Jemné brnkanie na struny a tajomnosť ich melódií je to pravé k ponurým príbehom Lovecraftovského šialenstva.

• Meno autora: Howard Phillips Lovecraft
  • Knihu vydalo: Plus