streda, 13 marec 2013 15:24

Nech vojde ten pravý

Existuje skutočne veľa dobrých kníh. Niektoré vás možno natoľko nadchnú, že si ich prečítate ešte raz. No len pri máloktorých vám nabehnú zimomriavky. A kniha Nech vojde ten pravý je jednou z nich...

Trblietajúci sa upíri, svalnatí vlkolaci a jedno nerozhodné dievča. Myslím, že to všetci poznáte. No na rozdiel od týchto trápnych, komerčných románov, prináša John Ajvide Lindqvist konečne realistický pohľad na tieto mýtické postavy, ktoré tak veľmi zaujali spoločnosť. Autorovi, pôvodne kúzelníkovi, sa v tomto prípade naozaj podarilo „vyčarovať“ veľkolepý zážitok v podobe originálneho, tajomného a strašidelného, miestami až desivo romantického príbehu dvoch... detí.

Názov a zároveň pravidlo, ktorým sa riadi celý chod deja tejto knihy, vychádza z povery, že upír smie vojsť iba do domu, kam ho niekto pozve. Autor sa preň inšpiroval piesňou Let The Right One Slip In od Morrisseyho, no z tohto príbehu máte pocit, že bol celý inšpirovaný skutočnosťou. Ja sama si doteraz nie som istá, či sa naozaj to, čo sa odohralo v knihe, odohralo aj začiatkom 80. rokov na predmestí Stockholmu v šedivej panelákovej štvrti Blackeberg.

„Keď sa odohráva tento príbeh, Blackeberg ako mestská štvrť existoval už tridsať rokov. No ešte aj teraz akoby sa tu vznášal duch prvých osadníkov. Mayflower - neznáma zem. Plná prázdnych domov, čakajúca na svojich obyvateľov. A už prichádzajú...“

Jedným z týchto obyvateľov je dvanásťročný chlapec Oskar, žijúci v paneláku so svojou matkou. Pretože je tučný a slabý, je často šikanovaný, čo ho vedie k túžbe pomstiť sa. Jedinou útechou mu je malé dievčatko Eli, s ktorou sa zoznámi večer na detskom ihrisku medzi panelákmi.

-Ty tu bývaš?
-Áno.
-Kde?
-Tam. - Dievča ukázalo na vchod susediaci s Oskarovým.- Vedľa teba.
"

Keďže ide o obdobie budovania švédskeho socializmu, deti počúvajú hudbu na prvých walkmenoch a skladajú Rubikovu kocku. Tento pokojný život však naruší séria vrážd spáchaných rituálnym spôsobom... Tréma, strach a nervozita spojená s určitými obavami. Nedokážem si predstaviť lepšie opísaného vraha, sediaceho v metre a duševne sa pripravujúceho na spáchanie ďalšieho zločinu. Postavy autor vykresľuje do veľkej hĺbky, nepoukazuje len na ich konanie, ale aj pohnútky a myšlienkové pochody.

Tento román bol v snahe vytvoriť rovnako dobrý horor, sfilmovaný americkým aj švédskym režisérom. Či sa to podarilo aspoň jednému z nich, musí posúdiť každý sám. Mne osobne sa viac páčila švédska verzia vďaka lepšiemu výberu postáv a identickejšiemu prostrediu. No ani zďaleka sa tento film nepriblížil knihe - niekomu môže pripadať smiešny, slabším povahám strašidelný. Ak si však chcete vychutnať pravú atmosféru neodolateľného nočného Blackebergského prostredia, jeho metra a ulíc, v ktorých nikdy neviete kto alebo čo na vás číha, neostáva vám nič iné ako prečítať si knihu. Ale predovšetkým nikoho nepúšťajte dnu.

• Meno autora: John Ajvide Lindqvist
  • Národnosť: švédska
  • Knihu vydalo: Marenčin PT