pondelok, 17 november 2014 22:04

Bellman and Black

Williamovi Bellmanovi sa smrť do života votrela mnoho ráz. Videl umierať svoju matku, ženu, deti i mnohých ďalších. No tou najfatálnejšou sa podľa všetkého javí byť smrť čierneho havrana, ktorého prakom pripravil o život malý chlapec.

Autorka Diane Setterfield nás v príbehu Bellman and Black uvádza do obdobia viktoriánskej éry v Anglicku. Spolu s Williamom Bellmanom zavítame do tovární na výrobu textilu, zažijeme epidémie cholery, ktorá v krátkom čase spustošila celý kraj a oboznámime sa i s pompéznymi pohrebnými obradmi typickými pre dané obdobie. A dozvieme sa toho mnoho o havranoch. To len tak na okraj. Teraz však pekne poporiadku...

Zrazu sa však svet odeje do čiernych farieb a on začne prichádzať o to najcennejšie, čo má. Definitívne a tragicky.

William vyrastá v malom meste s nálepkou dieťaťa bez otca. Mnoho ľudí mu možno nepraje, no s pomocou matky, strýka, no najmä svojej šikovnosti, húževnatosti a tvrdohlavosti sa dostáva k práci v textilke, kde prekvapuje svojimi dobrými nápadmi a úspechmi. Darí sa mu nielen v pracovnom, ale aj v osobnom živote, manželka s chutnou medzierkou medzi zubami a štyri krásne deti sú toho dôkazom. Zrazu sa však svet odeje do čiernych farieb a on začne prichádzať o to najcennejšie, čo má. Definitívne a tragicky. A vtedy, keď je už úplne na dne, prichádza tajomný pán Black s pomocou. Topiaci sa i slamky chytá a zúfalý William ponuku prijíma... Problém je v tom, že na druhý deň si nepamätá, na čom sa vlastne dohodli.

„V istom štádiu opitosti William pochopil veľa vecí, ktoré mu dovtedy unikali. Svet, vesmír, Boh – ak nejaký existuje – sa sprisahali proti ľudstvu. Z tohto nového uhla pohľadu videl, že jeho dávne šťastie bol len krutý žart. Ak necháte človeka uveriť, že je mu šťastie naklonené, tým hlbšie ho môžete zraziť. Uvedomil si vlastnú ničotnosť aj márnosť snahy riadiť svoj osud.“

Black: Čierny ako smrť

Už slovo Black v názve evokuje niečo temné, smutné. A mohla by azda kniha, kde je toľkokrát, v toľkých rôznych podobách spomenutá smrť, mohla by byť iná ako pochmúrna? No nielen smrť je to, čo pri jej čítaní vyvoláva takú ponurú atmosféru. Smutný je i život Williama Bellmana, tak podobný mnohým ľuďom, ktorý zasvätil takmer celý len práci a biznisu. Iste, možno ho ospravedlniť tým, že ho k tomu viazala neznáma dohoda, že sa snažil zachrániť to, čo mu ostalo, možno ho ospravedlniť toľkými rôznymi výhovorkami, koľko si len človek, slepo sa ženúci za tým materiálnym, dokáže nájsť, pravda ho však dobehne. A potom už budú akékoľvek výhovorky zbytočné. Lebo viete, ako to je: Na smrteľnej posteli si nikto nebude vyčítať, že nestrávil viac času v práci... Vtedy je už však príliš neskoro. Aj William Bellman to zistil.

A mohla by azda kniha, kde je toľkokrát, v toľkých rôznych podobách spomenutá smrť, byť iná ako pochmúrna?

Už nikdy sa nebudete na havrany pozerať tak, ako doteraz!

Mystérium príbehu Bellman and Black sa točí okolo havranov. Začína jedným zostreleným vtákom, ktorého perím sa kochajú štyria malí chlapci a končí pri havranovi, rozprávačovi príbehu. Motív havranov sa nenápadne tiahne celým Williamovým životom. Tvrdí, že ich nemá rád, hoci pravda je skôr v tom, že mu pripomínajú príhodu z detstva, ktorú v sebe úspešne potlačil, a tak mu podvedome naháňajú strach. A celkom možné je aj to, že po prečítaní tejto knihy, vyvolá ich krákanie nepríjemný mrazivý pocit aj vo vás.

„Perie havrana patrí k najkrajším výtvorom prírody. Ako chlapci zistili, havranie perie môže hrať farbami ako páví chvost, hoci nemá v sebe ani za máčik modrého, fialového alebo zeleného pigmentu. Saténová čerň na chrbte a hlave prechádza na hrudi a nohách do zamatovo čiernej. Havran nie je jednoducho čierny, on je ešte tmavší ako čerň. Takú márnotratne sýtu čiernu nenájdete na žiadnom inom tvorovi. Havranie perie je samostatnou esenciou černe.“

Mala originálny námet, atmosféru, naháňala strach a niesla v sebe i odkaz na zamyslenie.

Hoci je príbeh pochmúrny, je veľmi pútavý a knihu nepustíte z rúk, kým ju nedočítate (čo vám zrejme nepotrvá dlhšie ako niekoľko hodín). Je vyrozprávaný retrospektívne, čo však nebolo možno práve najideálnejšie riešenie – keď sa v úvode dozvedáme, ako sa skončí, nemusí byť záver až taký šokujúci. Ruku na srdce, žiadne veľké prekvapenia sa nekonali ani v tomto prípade, čo je trochu škoda. Napriek tomu knihu o Bellmanovi a Blackovi hodnotím pozitívne: mala originálny námet, atmosféru, naháňala strach a niesla v sebe i odkaz na zamyslenie v podobe zdvihnutého prsta (ukazováka, nie prostredníka).

„Všetky príbehy raz skončia. Aj tento. I ten váš raz dospeje k záveru.“

havran1tumblr ks9kdpijsm1qzhl9eo1 1280

• Meno autora: Diane Setterfield