piatok, 31 október 2014 17:35

Strach

(21 hlasov)

Kto sa bojí, nech nechodí do lesa! No a kto sa bojí rád, nech si prečíta Karikov Strach. Dlho očakávaná strašidelná lahôdka bude jednou z tých kníh, ktoré jednoducho nemôžete čítať pri nočnej lampe pred spaním.

Rada píšem recenzie tesne po prečítaní knihy. Vtedy totiž ešte stále mám v sebe všetky pocity, ktorými ma živila a ktoré sa mi postupne dostávali pod kožu. Strach Jozefa Kariku vo mne najprv vzbudzoval rozpačité emócie, po prečítaní predchádzajúcich diel tohto autora som totiž mala veľmi veľké očakávania. Naplnili sa moje predstavy o kvalitnom strachu alebo sa rozpŕchli v zelenkavej hmle, ktorá nedala spávať obyvateľom Ružomberka?

Postupom času sa pred nimi začne vynárať hrozivá rovnica, ktorá prichádza vždy, keď teploty klesnú pod mrazivých 30 stupňov pod nulou.

Dej sa začína, dalo by sa povedať, všedne. Mladý muž prichádza po rozpadnutom vzťahu do rodičovského bytu, ktorý je opustený. Otec je v domove dôchodcov a matka mŕtva. Jožo Karský si v sebe už 27 rokov nesie bremeno strachu, ktoré sa v ňom usídlilo vtedy, keď za záhadných okolností zmizla jeho sestra Alica a on sa jej spolu so svojimi kamarátmi otočil chrbtom. Čo by ste si pomysleli, keby začali z vášho okolia miznúť deti? Tiež že ide o chorého úchyla? Alebo by ste začali veriť v nemožné? Po príchode Jozefa totiž znova začnú miznúť malé deti a kedysi dávno potlačený strach sa opäť dostane pod kožu jemu a aj jeho priateľom z detstva. Postupom času sa pred nimi začne vynárať hrozivá rovnica, ktorá prichádza vždy, keď teploty klesnú pod mrazivých 30 stupňov pod nulou. Presne tak, ako teraz.

„V hmle na okraji planiny zazriem siluety drobných postáv. Nevidím ich jasne, rozoznám však, že sú to deti. Vyčkáva ich tam veľa, príšerne veľa, ktovie, odkiaľ sa zobrali. Zažmurkám, zdá sa mi, že podaktoré majú namiesto očí len čierne krátery. Alica padne na kolená, skúša sa kamsi odplaziť, no vysilenie ju premôže.“

Od dobrého strašidelného románu očakávame dve veci – že nebudeme schopní (a ochotní) knihu odložiť a že počas čítania nám spolu s hlavnými protagonistami začne silno búchať srdce a budú sa nám potiť dlane. Zo začiatku sa mi zdal Strach obyčajný a začala som sa báť, že nenaplní moje očakávania. Avšak autor pomaly rozbehol dej do takých rovín, pri ktorých som nepochybovala, že pôjde o kvalitne strávené hodiny pri knihe. Sama sebe som si dokonca po prvej noci sľúbila, že túto už pred spaním, kedy mi na stránky svieti len nočná lampa a všade okolo mňa je tma, nikdy neotvorím. Všetko sa na mňa sypalo a ja som sa pristihla, že pri napínavých pasážach doslova hltám vety a nestíham postupne čítať každé slovo. Jednoducho, tak ako sa mi zrýchľoval srdečný pulz, tak sa zrýchľovala aj intenzita čítania.

tak ako sa mi zrýchľoval srdečný pulz, tak sa zrýchľovala aj intenzita čítania

Musím priznať, že Strach pravdepodobne nebude pre každého. Je strašidelný a miestami je brutálny, takže nie je pre slabé povahy. Ak však s takýmito vecami nemáte problém, budete spokojní. Horor je na Slovensku pomerne zabudnutý žáner, nikto sa mu poriadne nevenuje, preto oceňujem, že sa Jozef Karika zahryzol to takéhoto typu literatúry. Únosy detí zaobalil do netradičnej témy, ktorá je prudko mysteriózna a navyše má punc akejsi povery a mytológie. Čo také to môže byť, keď niečo neznáme, temné a zlomyseľné kradne deti a berie si z nich nielen energiu, ale aj časti tiel?

„Odrazu som nevidel nič iné, iba tú kôpku. Nebola mi neznáma, podobnú hromádku som už raz videl, kedysi dávno – v starej rozvodni. Táto však bola väčšia a úhľadnejšia. Citlivo navŕšený kopček z jagavých detských zubov. Bolo ich veľa, veľmi veľa, všetky zúbky dvoch malých sestričiek."

Autor vo svojich dielach síce pracuje s fikciou, ale využíva prostredie, ktoré mu je dobre známe – mesto Ružomberok – a teda mu môžeme hltať každé slovo, ktoré do svojich kníh vypustí a fajnšmekri dokonca môžu spomínané miesta navštíviť. Po celý čas čo som držala v rukách Strach a čítala, som bytostne cítila zimu opisovanú v texte a tušila som, že to všetko nedopadne dobre, najmä vďaka ťaživým pocitom. Čo z toho vyplýva? Že keď sa začítate do dobrého strašidelného thrilleru, nemôžete čakať slzy šťastia a príjemné teplo rozlievajúce sa po tele. Od Strachu čakajte chlad, napätie, zdravú dávku znechutenia a najmä... strach.

Od Strachu čakajte chlad, napätie, zdravú dávku znechutenia a najmä... strach.

„,Umrel od strachu,´ povedal som mu rovno do svetlomodrých očí. Vedel som, že je to tak, odrazu mi to bolo krištáľovo jasné – smrť od strachu zanecháva podobné stopy ako smrť z predávkovania. Veľa narkomanov v skutočnosti zomrie od hrôzy, keď sa ich mysle otvoria cudzím svetom.“

Black-eyed-children-1jozef-karika-2

• Meno autora: Jozef Karika
  • Počet strán: 328