pondelok, 27 október 2014 23:38

Mizéria

Stephena Kinga netreba dvakrát predstavovať. Jeho diela sú spojené so strachom a hrôzou, ktorú dokáže majstrovsky vykresliť tak, že sa pri ich čítaní budete báť viac než pri sledovaní nejakého krvavého či duchárskeho hororu. Román Mizéria nie je výnimkou. Strach tentoraz nevyvoláva nič nadpozemské či nevysvetliteľné, ale len jediná živá osoba.

Na začiatku rozprávania sa stretávame s hmlou. Bolesť a hmla, ktoré hlavnej postave znemožňujú vnímanie. Predstava nebezpečného prílivu. Nezrozumiteľné, prelínajúce sa myšlienky. A stále tá hmla. Nazdávate sa, že postava je v hlbokej depresii. Toto však nie je depresia, ale abstinenčné príznaky... Počkať, abstinenčné príznaky? Čo? Prečo?!

Bohužiaľ, je to zároveň aj nebezpečný šialenec.

Chvíľu potrvá, kým si spisovateľ Paul Sheldon, ležiaci na lôžku na neznámom mieste, uvedomí, čo sa vlastne deje s ním a okolo neho. Postupne sa rozpamätáva: na svoju novú dokončenú knihu, fľaše šampanského, volant auta, náraz. S ďalšími spomienkami mu pomôže Annie, žena, ktorá ho zachránila a teraz sa oňho stará. Zhodou okolností jeho veľká fanúšička. Bohužiaľ, je to zároveň aj nebezpečný šialenec.

„Lebo k čomu sa Annie raz rozhodla, to vždy vykonala. Neobmäkčili ju ani prosby, ani výkriky. Odvahu čerpala z presvedčenia, že koná správne.“

Paul veľmi rýchlo zisťuje, že Annie ho síce zachránila, no nie preto, aby prežil. Poranené nohy, ktoré mu ošetrila len naoko, mu nedovoľujú odísť, rovnako ako otupujúce tabletky, bez ktorých prežíva pekelné muky. Ak chce prežiť, neostáva mu nič iné, ako pristúpiť na jej hru, správať sa tak, ako si to od neho vyžaduje, dokonca jej napísať pokračovanie príbehu jej obľúbenej knižnej hrdinky Misery. Lenže čo bude potom? Bude môcť niekedy odísť? Zachráni si holý život? Anniine stupňujúce sa záchvaty zúrivosti naznačujú zápornú odpoveď.

King je výnimočne dobrým rozprávačom, ktorý dokázal perfektne vykresliť psychológiu postáv.

King je výnimočne dobrým rozprávačom, ktorý dokázal perfektne vykresliť psychológiu postáv – jednak psychicky narušenej Annie, no v neposlednom rade i Paula, ktorý sa zúfalo snaží lipnúť na myšlienke, že existuje šanca prežiť hrôzy, ktoré mu v amoku Annie spôsobuje.

„Nič si nenahováraj, Paul. Priznaj si už, dočerta, pravdu. Klameš sám seba. Chlapík, čo si vymýšľa príbehy klame každému, ale práve preto nikdy nesmie klamať sám sebe. Čudné, ale pravdivé. Ak raz začneš s takýmito podrazmi, si v hajzli, môžeš rovno zakryť písací stroj a začať študovať maklérčinu.“

Hoci hlavný hrdina celú knihu ostáva zatvorený a uväznený v dome, dej čitateľa nenudí, práve naopak. Ťažko sa od neho dá odtrhnúť, drží nás v napätí až do úplného konca. Celým príbehom sa tiahne zhmotnená hrôza a scény vyvolávajúce zhnusenie. Autor opäť majstrovsky vystupňoval napätie, dokonca až tak, že som sa pri čítaní niekoľkokrát pristihla pri tom, že si mimovoľne dlaňou zakrývam ústa! Autorovo odporúčanie „každému, kto si chce otestovať pevnosť svojich nervov“, teda môžem len potvrdiť.

Pri čítaní som sa niekoľkokrát pristihla pri tom, že si mimovoľne dlaňou zakrývam ústa!

„Videl ju na dne aj predtým, ale takúto nikdy; ktovie či už vôbec na tom niekedy bola tak zle. Práve do takéhoto stavu sa dostávajú ľudia trpiaci depresiami predtým, ako vystrieľajú celú rodinu, až zastrelia seba; takto vyzerá psychické zúfalstvo ženy, ktorá oblečie svoje deti do najkrajších šiat, vezme ich na zmrzlinu, potom ich odvedie k najbližšiemu mostu a v náručí s nimi prelezie zábradlie. Ľudia trpiaci depresiami si berú iba vlastný život. Psychotici, zmietaní poryvmi vlastného otráveného ega by najradšej každému preukázali tú láskavosť a vzali ho do hrobu so sebou.“

Román Mizéria bol napísaný už v roku 1987, nič mu to však na jeho prednostiach neuberá. Jeho filmová adaptácia s názvom Misery nechce zomrieť bola Americkým filmovým inštitútom zaradená na dvanáste miesto v kategórií najhrôzostrašnejších filmov. Film som síce nevidela, no jednoznačne môžem potvrdiť, že všetci milovníci strachu a hororov si na svoje prídu aj pri čítaní jeho literárnej predlohy.

41133ts10485646 10152350327131426 5631168685392701576 n

• Meno autora: Stephen King
  • Knihu vydalo: Smena