sobota, 20 september 2014 10:19

Tieň vetra

(5 hlasov)

Prestavte si to... ste v knižnici či v kníhkupectve a náhodne si vyberáte knihu. Prichádzate domov, spravíte si váš obľúbený čaj, zababušíte sa do deky a začnete čítať... a po niekoľkých stranách máte pocit, akoby táto náhodne vybraná kniha bola písaná práve o vás. Akoby vás autor dobre poznal a na stránkach knihy vyrozprával váš intímny životný príbeh. Bude vás zaujímať, kto je autor?

Do rovnakej situácie sa dostáva aj náš hrdina Daniel, keď ako malý chlapec začína čítať knihu Tieň vetra od autora Juliána Caraxa. Daniel si knihu zamiluje, zžíva sa s ňou a počas čítania zisťuje, že jej autor Carax zmizol v mladom veku za veľmi záhadných okolností. Vo chvíli, keď sa Daniel rozhodne pátrať po Caraxovom osude, začínajú sa okolo neho diať podivné veci.

Príbeh dostáva grády, keď Daniela oslovuje záhadný muž, ktorý sa predstavuje rovnakým menom ako Carax označil vo svojom diele postavu diabla. Tento žijúci diabol z mäsa a kostí sa snaží spáliť všetky existujúce výtlačky Caraxových kníh.

„Vojsko, manželstvo, cirkev a banka, to sú štyria jazdci apokalypsy."

Kniha Tieň vetra z pera španielskeho autora je napísaná výnimočným štýlom. Príbeh je tajomný, plný, farebný a temný zároveň, bohatý na udalosti s komplexnými hlavnými, ale aj vedľajšími postavami. Celý dej je zasadený do prostredia povojnovej Barcelony, ktorú autor opisuje veľmi čítavou formou, až máte občas pocit, že sa pozeráte na filmové plátno.

Hlavný hrdina Daniel je sympatický mladý muža jeho osudy, lásky a sklamania sleduje hlavná dejová línia. Hoci som sa s ním nejako extra nestotožnila, je mi veľmi sympatický fakt, že autor Daniela nevykresľuje ako dokonalú postavu, ktorá rieši všetko podľa naučených morálnych zásad. Práve naopak. Daniel je obyčajný človek s charakterovými chybami, čo mu nedovolia hrať sa na neohrozeného literárneho hrdinu. V niektorých situáciách sa správa naivne a v iných zbabelo, čo z neho robí veľmi uveriteľnú postavu.

Počas čítania nás autor zoznamuje s rôznymi postavami, z ktorých najpozoruhodnejšia je vedľajšia postava bezdomovca menom Fermín Romero de Torres. Fermín je muž v zrelom veku, s bohatými životnými skúsenosťami, brisknou inteligenciou a slovníkom, za ktorý by sa nemusel hanbiť ani dláždič v krčme. Použité citácie v tejto recenzii sú jeho výroky. Charakter tejto postavy je veľmi pozoruhodný a pre mnohých čitateľov sa stáva najobľúbenejšou postavou celého príbehu. Ja som si ho naozaj zamilovala.

„Bolo na ňom čosi, čo pripomínalo jednu z postavičiek, ktoré bývajú na starodávnych hracích kartách, niečo ako veštec, figúrka, čo ušla z rytiny v prvotlači. Vyzeral smutne ako funebrák, a pritom nažhavene ako kliatba v nedeľných šatách."

Dej má pomalý nástup, a to môže niekoho od čítania odradiť. V druhej tretine ale naberie na obrátkach a už sa od knihy neodtrhnete. Pokiaľ dokážete oceniť originálny štýl plný gotických prvkov s vykreslením atmosféry ponurej Barcelony, je to pre vás výhoda a román vás zaujme už hneď v úvode.

„Tajomstvo je hodné toľko, čo ľudia, kvôli ktorým ho musíme uchovať."

Tieň vetra je plný krásnych až poetických myšlienok, ktoré sa vynímajú v kontraste s naturalistickým popisom niektorých udalostí. Časť príbehu je písaná z pohľadu Daniela a časť z pohľadu vedľajších postáv. Malá časť knihy je čitateľovi predkladaná formou listov. Týmto sa celý príbeh otvára z rôznych uhlov a v závere tvorí jeden veľký celok.

Toto dielo bolo preložené do viac ako tridsiatich jazykov a určite si zaslúži toľkú pozornosť. Ducha knihy skvele dotvára skomponovaná hudba, ktorú môžete nájsť na autorových webových stránkach. Osobne odporúčam vypočuť si taktiež pieseň „Nuri`song“, ktorú nájdete na webe umelkyne Ruth Anderson-Davis. Ruth venovala túto pieseň Nurii, smutnej postave z knihy Tieň vetra.

„Ľudia nie sú zlí. Sú debilní, a to nie je to isté. Predpokladom zla je morálna determinácia, úmysel a istý spôsob myslenia. Debil alebo nekultúrny mameluk nedokáže myslieť ani logicky uvažovať. Koná inštinktívne ako zviera v chlieve a v presvedčení, že koná správne, že vždy má vo všetkom pravdu, pyšný na to, že, prepytujem, zjebe všetko, čo je inakšie než on, či už svojou farbou pleti, zmýšľaním, jazykom, národnosťou, alebo, ako v prípade Frederica, svojimi zvykmi vo voľných chvíľach. Ak na tomto svete niečo chýba, je to skutočne viac zlých ľudí a menej do seba uzavretých zakomplexovaných primitívov."

Tieň vetra je prvá časť trilógie s názvom Cintorín zabudnutých kníh. Každá kniha tejto série sa dá čítať ako samostatný titul bez ohľadu na poradie.

• Meno autora: Carlos Ruiz Zafón
  • Národnosť: španielska