streda, 20 august 2014 23:18

Kto je Mara Dyerová

V druhej časti paranormálnej young adult knižnej série o Mare Dyerovej meníme prostredie za desivejšie. Podivná smrť tentoraz môže striehnuť za každým rohom psychiatrie.

Mara sa opäť zobúdza hospitalizovaná a netuší, ako sa tam dostala. A prázdnych miest je v jej hlave čoraz viac. Akoby v tom čase ani nebola vo svojom tele. Oproti prvému zážitku s nemocnicou má však viaceré výhody – vie, že sa nezbláznila, dokáže myšlienkami zabíjať a Jude naozaj prežil zrútenie psychiatrie. A tiež má po boku chápavého priateľa Noaha, ktorý ju odhodlane sprevádza na ceste za pochopením. Ostatní sa obávajú o jej duševné zdravie na základe záchvatov, ktoré sa u nej objavujú, preto musí postúpiť dennú psychiatrickú liečbu. To, že sa z ústavu môže vracať domov, jej dáva príležitosť spolu s Noahom ďalej skúmať, čo sa stalo v osudnú noc zrútenia starej liečebne a prečo Jude nie je mŕtvy. Maru k tomu všetkému trápi ešte jedna závažná vec – má dojem, že vďaka jej schopnostiam môže bozkom zabiť svoju lásku.

„Potom sme sa rozišli na desiatu – presne ako v škôlke – a ja som si vytiahla skicár, že začnem pracovať na nenormálnom chorom zadaní: mám si vybrať nejakú emóciu a nakresliť ju. Najradšej by som nakreslila zdvihnutý prostredník, ale namiesto toho som sa rozhodla pre mačiatko. Normálni ľudia majú radi mačiatka.
Ale keď som siahla po skicár do vaku, nahmatala som tam osamelý hárok papiera.
Vytiahla som ho. Roztvorila som ho. Prečítala som si, čo je na ňom napísané, a zježili sa mi chĺpky na chrbte: Vidím ťa.“

Po dočítaní jednotky som prešla na dvojku veľmi rýchlo. Ešte šťastie, že som ju čítala v čase, keď už bola preložená aj druhá. Alebo nanešťastie, mala som počkať až na vydanie poslednej, pretože i tento diel končí mojim zdvihnutým obočím a otázkou, ako toto chce autorka vysvetliť a zakončiť. Finále série o Mare Dyerovej sú spravidla veľkolepé, ale venujme sa tomu, čo musíte absolvovať, aby ste sa k nemu dostali.

Mara a Noah sú rovnakí tým, že sú presný opak – ona je smrť, on život. A presne táto analógia sa tiahne celou knihou. Mara sa bojí o Noahov život, pretože nemá úplne otestované svoje limity, Noah zase chce vyriešiť všetky otázniky, aby mohla konečne normálne žiť. Nie som stopercentne stotožnená s tým, že by akokoľvek vyspelý tínedžer bol schopný viazať sa či obetovať tak ako on, ale čo ja môžem vedieť, nie som ani chlapec, ani neviem liečiť zranenia svojou prítomnosťou alebo dotykom.

Nesmierne vďačná som bola, keď autorka vzala na milosť postavu Jamieho a priviedla ho naspäť, hoci mám trochu obavy, že má slúžiť iba ako prostriedok diverzity, keďže je bisexuálny židovský Afroameričan. Rovnako i Marini bratia stoja za zmienku, páčia sa mi každou knihou viac (je to iba mnou, alebo je Daniel čoraz viac sexi? :)).

Tentoraz sa už neprelínajú psychické problémy s tými nadprirodzenými, máme len také, ktoré považujú za duševné ostatní. Takmer všetko má paranormálne vysvetlenie, čo je trochu únavné. Najmä ak ste aspoň trochu vnímavý čitateľ a nedáte sa pomýliť, odhadnete, čo považuje autorka za zaujímavejšie a na čom chce vystavať román. Nevysvetliteľné na psychiatrii – nie práve originálne. Oveľa viac ma bavilo, keď som musela zvažovať, koľko z udalostí má na svedomí trauma a koľko ten tajomný element.

„To nebola žiadna halucinácia. Bolo to skutočné. Bol nažive a bol tu. Tie slová som predtým od neho nikdy nepočula. Boli nové. A vyriekol ich pred tým, ako sa ma dotkol.
On sa ma dotkol. Cítila som ho.“

Napriek tomu som druhú časť prečítala veľmi rýchlo. Niektoré série sú skrátka také, že nech vás nahnevajú akokoľvek, predsa ste zvedaví, ako sa to celé skončí, pretože sú písané dynamicky a pútavo a ste schopní odpustiť autorovi, ak sa nie celkom stretne s vašimi očakávaniami. A Kto je Mara Dyerová je isto jednou z lepších young adult vecí.

• Meno autora: Michelle Hodkin
  • Počet strán: 456
  • Žáner: strašidelné, román