pondelok, 14 júl 2014 08:48

Z upířích archivů (Kniha I.)

Máte dosť trblietajúcich sa bytostí, ktoré sú v dnešnej dobre označované za upírov? Túžite po poriadne krvavých príbehoch plných temnoty a ostrých tesákov? Nech sa páči, navštívte Upírske archívy.

V originálnom znení The Vampire Archive – Book One je antológiou poviedok s vyhraneným tematickým zameraním. Upíri a im podobní. Táto poviedková zbierka je jediná svojho druhu a bol som viac než prekvapený, že som na ňu narazil v českom preklade. Poviedky zozbieral Otto Penzler, ktorý sa naozaj prekonal a vytvoril tak komplexný prehľad známych, no aj takmer zabudnutých upírskych príbehov z rozličných historických období.

Táto „bichľa“ ma hneď zo začiatku odradila svojím odporným obalom, ktorý niekto zbúchal v Skicári za päť a pol minúty. Obsahovo však prekypuje poviedkami od majstrov svojho remesla. Začína od H. P. Lovecrafta (Volanie Cthulhu), pokračuje Bram Stokerom (Dracula) a končí Stephenom Kingom (Temná Věž). Ak nepoznáte ani jedno z týchto troch mien, naozaj neviete o čo prichádzate. Okrem týchto legiend mi nedá nespomenúť pár iných mien, a to Anne Rice (Interview s upírom), Roger Zelazny (Kroniky Amberu) či Clive Barker (Abarat). Bonbónikom je geniálne napísaná poviedka od svetoznámeho francúzskeho spisovateľa menom Guy de Maupassant.

„Noc mu padla jako oblek. Oblečen v čisté sutaně, otec Alberto Palmeri zabočil na Country Line Road a vydal se ke kostelu svatého Antonína. Byla to moc příjemná noc, zvláště když patřila vám. Miloval noc. Nacházel se s ní v dokonalém spojení, znal všechny její harmonie i disonance. Temnota ho doslova nabíjela životem. Je zvláštní, že je nutné nejdříve zemřít, aby se člověk mohl skutečně cítit naživu.“

Je ťažké hodnotiť kvalitu knihy, ak je to kompilácia poviedok. Zhrnul by som to pomerom, že na každých 5 vynikajúcich poviedok sa nájde jedna nie príliš atraktívna. Jednoducho povesť robí svoje a vy viete, že poviedka bude kvalitná, ak nad ňou svieti meno Pišta Kráľ (Stephen King samozrejme). Ale pripravte sa, toto nie je žiadny Sajrajt, pardon Twilight. Žiadne romantiky a príbehy pre zaľúbených. Naopak, čakajú vás hektolitre krvi, tucet nabrúsených kolíkov a upíry na sto spôsobov. Klasický viktoriánsky upír, upír aka. cestovateľ v čase či manželské problémy upírsko - vlkodlakovskej rodiny.

Musím povedať, že mňa najviac zaujala poviedka od Rogera Zelaznaho s názvom Denní krev. Krátka, vtipná, so zaklincovaným ukončením. Tak som si to predstavoval. Naopak, sklamaním bol príbeh od Lovecrafta. Dlhý, nudný, mizerne gradovaný a s totálne nedotiahnutým záverom. Hold, aj majster tesár sa niekedy utne.

Knihu by som odporučil priaznivcom hororového žánru, ktorí majú (ako ja :) ) úchylku na upírsku tematiku.

Pri čítaní tejto knihy sa mi dostávali do ucha skladby od skupiny Nox Arcana, a hlavne teda ich album Transylvania. Tajomnosť a jemné hranie sa s krivkami jednotlivých tónov, dodávali tejto pozoruhodne ojedinelej antológii dokonalý podmaz.

• Meno autora: Otto Penzler
  • Národnosť: Spojené štáty americké
  • Počet strán: 640