piatok, 16 máj 2014 09:41

Poviedky o nás dvoch

(6 hlasov)

„My dvaja“ ponúka veľa kombinácií. Ja a ty. Ja a on. Ja a ona. Ja a moje druhé ja. Alebo ja a niekto mne ešte neznámy. Do hry sa však vždy môže zapojiť láska, hnev, strach, nepochopenie aj nádej či zúfalstvo. Čo vám je bližšie?

Čitateľky Evitapressu pri zistení, že môžu mať svoje obľúbené autorky pekne pokope, isto ujúkali od šťastia. Sedem kratších i dlhších poviedok, šesť známych a overených spisovateliek, rôznorodosť, mnoho uhlov pohľadu... Kabelkové čítanie tak dostalo novú posilu, v ktorej sa minimálne raz nájde snáď každá z vás.

Poviedky vám síce drasticky nezmenia váš názor na život, no pravdepodobnosť, že naplnia vaše nenáročné čitateľské chúťky, tu predsa len je. Spokojné budú „vzťahové maniačky“, ktoré sa vyžívajú v obrazoch cudzích funkčných i nefunkčných vzťahov, aj tie, čo vedia, že hlbšiu myšlienku nenájdu v opise pelešenia sa dvoch postáv v posteli, ale vedia oceniť atmosféru smutného a ťaživého momentu.

„Jerie s nimi klepala po celom byte a nič neutajila. Vil na ten zvuk nikdy nezabudol. Klepot bariel mu znel rovnako, ako zneli Jerie jeho kroky na železných schodoch. Pre oba zvuky platilo, že krúžili dlho okolo seba, potom utíchli, všetko utíchlo a potom to vybuchlo. Bývali to dni nejasnej hmly, cez ktorú videl jeden toho druhého tak silno, že musel zatvoriť oči.“

Ak ste niekedy prečítali knihu od niektorej z týchto autoriek, máte aký-taký obraz o tom, čo vám Poviedky o nás dvoch ponúknu. Hana Lasicová rovnako ako v románe Pravdivý príbeh lži opäť zasadila svoje postavy do frankofónneho prostredia. Vladimíra Galková sa zamerala na zachytenie všedného momentu, ktorý plynie pomaličky, jednoducho a akoby pomedzi nás a autorka niekoľkých Evitíniek Ivana Furjelová priniesla kratučký príbeh, ktorého hlavnou postavou je študentka. Poviedok od Evy Urbaníkovej nájdete v tejto knižke hneď dve a ako to už u nej býva zvykom, povenovala sa vzťahom trošku neistým, nejasným a nevyformovaným. Romantičky možno poteší príbeh od Moniky Macháčkovej a tie, ktorých duša práve prežíva smútok z rozchodu v poviedke od Tatiany Brezinskej Čuperkovej uvidia, že nie sú jediné, koho prigniavila láska.

„Väčšina z nás pozná trpkú príchuť rozchodu. Ten nepochopiteľný pocit zúfalstva, keď si myslíme, že nám ušiel aj posledný vlak. Dívame sa na posledný vagón a náš vzťah hrkoce na koľajniciach spolu s ním. Pocit prázdnoty, výčitky svedomia a neschopnosť sa miešajú v jeden nechutný kokteil, ktorého horkosť nám dlho zostane na jazyku. No niekoľkotýždňové citové vákuum potom strieda pocit novosti. Hurá. Chceme byť novým človekom.“

Pri poviedkovej knižke je veľkým plusom to, že má šancu osloviť väčší počet čitateľov než jeden súvislý román. Ak sa vám niektorý z príbehov jednoducho nedostane pod kožu, môžete to vzdať bez boja, presunúť sa o pár strán ďalej a začať odznova. S Poviedkami o nás dvoch prežijete okrem iného tri noci v Paríži, budete kráčať po železnom schodisku, zapotíte sa na ústnej skúške a okúsite pravý nefalšovaný internátny život.

Hľadáte ultraľahučkú knižku, ktorá z vašej kabelky neurobí niekoľkotonový kolos? Chcete nájsť v písmenkách humor, nadhľad, príťažlivosť, sex, neveru, sklamanie, nenaplnené očakávania, trochu nostalgie aj závan depresie? Čítate Evitovky radšej než diela ruských klasikov? Potom skúste Poviedky o nás dvoch. Nemáte čo stratiť, o veľa drahocenného času vás táto knižka nepripraví a možno medzi jej príbehmi nájdete aj taký, ktorý vám bude trošku povedomý. Možno v ňom nájdete seba, možno vám poviedky budú pripadať vzdialené a cudzie. Je to vec názoru, no ak knihu uchopíte do rúk s vedomím, že sa práve chystáte začítať do jednoduchej oddychovky, sklamanie by vás prepadnúť nemalo.

Čítané 2713 krát