utorok, 18 december 2012 14:08

Ženy, které běhaly s vlky

(6 hlasov)

V dnešnej dobe sú knihy o psychológii a rozvoji osobnosti písané tak, aby oslovili masy, často aj na úkor kvality. Veľmi ľahko sa vám potom stane, že si chcete prečítať čosi o medziľudských vzťahoch, ale dostanete iba otravné rady o tom, ako sa diplomaticky vyhnúť hádke s priateľom či priateľkou.

Nič podobné vám však v prípade titulu Ženy, ktoré behali s vlkmi, nehrozí. Zrejme preto, že autorka knihy má na prienik do ľudskej psychiky diplom. Už samotný názov napovie, že kniha je určená skôr ženám. Keď som ju dostala od mojej kamarátky, napísala mi k nej venovanie. Vraj mi po prečítaní začne všetko dávať zmysel. A mala pravdu. Hoci kniha získala ocenenie N°1 Bestseller New York Times, už po prvej strane mi bolo jasné, že sa výrazne vyhýba akýmkoľvek stereotypom.

Prekvapivý je najmä spôsob, akým autorka podáva svoje vnímanie ženskej psychiky. Dielo poskladala z dávnych mýtov a príbehov, v hlavnej úlohe s archetypmi divokých žien. Na ich konaní, ktoré často vedie k smutnému koncu, vysvetľuje zlomové momenty, a to, ako sa dá v reálnom živote predísť sklamaniu. Miestami tak nadobudnete pocit, že ste sa vrátili do detstva, keď vám rodičia cez rozprávkové knihy vysvetľovali rozdiel medzi dobrom a zlom.

V diele Clarissy Pinkoly Estés, PhD. nenájdete v žiadnom prípade štylizované rozhovory medzi mužmi a ženami, ani stopercentne „osvedčené“ typy na prvé rande. Ak po nej siahnete, čakajte naopak odpovede na otázky o ženskej intuícii, vnútornej sile a o princípoch životných vzostupov a pádov. Zo stránok vo všeobecnosti dýcha poslanie ukázať ženám to, čo je v nich, no často to podvedome (alebo vedome?) nevidia.

Hovorí sa, že tie najlepšie knihy píšu autori desiatky rokov. Nie vždy to musí byť pravda, no táto vznikala dvadsať rokov a výsledok je citeľný. Kniha sa rozhodne nedá prečítať v električke, čo by mohli mnohí považovať za nevýhodu. Je potrebné vyhradiť si na ňu čas a čítať ju sústredene. Nie je napísaná bežným jazykom pre bežného čitateľa. Keď sa však dostane do rúk tomu, kto rád objavuje podstatu ľudskej psychiky, zotrvá v čítaní a pochopí, prečo je kniha bestsellerom.

Čítané 3840 krát
Viac z tejto kategórie: « Byť sama Vykúp moje srdce »