Chyba
  • JUser: :_load: Nemôžem načítať užívateľa s ID: 581
  • Go to Perfect Ajax Popup Contact Form configuration panel and correct your site errors.

nedeľa, 09 december 2012 23:00

Voda pre slony

Neznášam cirkusy. Neznášam hluk, zmätok, špinavú prácu a chudobnú šou. Neznášam predražené vstupné, artistov a zapáchajúci zverinec. Neznášam filmy o cirkusoch, ALE kniha Voda pre slony ma presvedčila o tom, že som sa celý život pekelne mýlila.

„Nosiť vodu slonom je nezmyselnosť – máte predstavu, koľko vody taký slon vypije?“ Utiecť z domova, zahodiť budúcnosť a pridať sa k cirkusu – tak sa začal príbeh Cirkusu bratov Benziniovcov. Mladý nedoštudovaný veterinár Jacob Jankowsky si tento osud vybral v momente, keď bez rozmýšľania naskočil do tmavého vlaku.

Ukryť sa pred krutým životom, ukryť sa pod celtový stan a ľahnúť si do zverinca. Klauni, dvestokilové dámy, akrobati, vycvičené zvery sa stali Jacobovým novým domovom. Niekoľko vozňov železničného obra, ktorý pod parou ukrýval ľudské, veľa ráz stratené duše bezcitného riaditeľa Strýka Ala, nežnú Marlenu a despotického manžela Augusta, ale aj zopár bezprizorných tvárí artistov a tvrdých robotníkov.

Pod bielou celtou sa v každom novom meste otvára nový svet. Nadšené davy, rozvášnené pokriky, oddaní umelci... Napriek tomu cirkus postupne krachuje a medzi zamestnancami i nádenníkmi panuje strach, strach o výplatu, strach o budúcnosť i strach o život. Ak vás už cirkus nepotrebuje, vystupujete na červenej. Vlak však na červenú nikdy a nikde nezastal...

Jacob si hľadá svoje miesto pri bezzubom levovi, pod kopytami čierno-bielych koní a v dlani šimpanza. Avšak celou bytosťou je tiahnutý iba k Marlene. Ku krásnej cvičiteľke koní, ktorá je už niekoľko rokov pevne spútaná v manželskej obruči s Augustovom. Ďalšie dievča, ktoré však potrebuje ochranu a lásku, je slonica Rosie, „tupý slon“, ktorý nerozumie bitke a platí na ňu iba kovový bodec a bitka od Augusta. Rozumie však Jacobovi, ktorému sa podarí prelomiť bariéru a slonica si získa jeho srdce, rovnako ako si Jacob získal srdce Marleny.

Niekto by možno povedal, že mal tento až príliš úprimný román zostať v autorkinej zásuvke (ako to spravilo viacero vydavateľstiev, keď ho vytrvalo odmietali), ale otvorená duša, ktorá sa dokáže prebojovať až k samotnému klenotu príbehu a prelomí jeho ilúziu o slobode, sa nechá vtiahnuť do jeho stupňujúceho deja. Nakoniec si spokojne vychutná tento veľkolepý a príťažlivý príbeh o osudoch dvoch zúfalých ľudí a oddaného slona, ktoré sa prepletajú ako laná monumentálneho šapitó. Pri čítaní ste ohúrení a cítite pach mokrého sena a zatuchnutosť zvieracieho lajna. Ste v cirkuse, žijete nespútaný život na vysutej hrazde, dýchate s Jacobom a Marlenou. A nosíte vodu slonom.

Čítané 4709 krát

Viac z tejto kategórie: « Pamäti gejše Byť sama »