sobota, 19 apríl 2014 16:25

Sama mama

Ruky hore, dámy, ktorá z vás vychováva svojho potomka sama? Bez pomoci mužskej polovičky, opatrovateľky či babičiek? Nepochybujem o tom, že tieto riadky čítajú aj „samy mamy“. Ak si občas nájdete voľnú chvíľku, vyplňte ju touto knihou. Uvidíte sa v nej, tým som si úplne istá!

Sama mama je voľným pokračovaním bestsellera Bez dcéry som neodišla. Láska Slovenky a Afričana vyhasla, hlavná postava sa so svojou dcérou vracia na Slovensko, kde sa začína malý boj. O finančné zabezpečenie, chvíľku pre seba, dokonalé detstvo dcéry. A čo to znamená pre čitateľa?

V knihe nájde jednoduchý oddychový príbeh, ktorý však reálne odžitý má od oddychu na míle ďaleko. Všetky peripetie, ktoré zažije iba človek, čo vychováva svoje dieťa sám, sú tu opísané veľmi živo, realisticky a vďaka autorkinmu štýlu aj humorne. Prekonávanie chorôb, zoznamovanie sa so škôlkou, úplná absencia sociálneho kontaktu v živote matky. Tento príbeh je navyše oživený aj snahou autorky nájsť si svoju novú polovičku. Je také niečo možné, aj keď máte záväzok?

„Keď randíte bez záväzkov, je to také... fajn. Ste sama za seba. Je to veľmi vzrušujúce. Keď ste 1+1, randíte za oboch. Definitívne. Lebo je vysoko pravdepodobné, že toho uja raz dovediete domov a dieťa si ho niekam zaradí. Vlastne, keď tak nad tým premýšľam, úplne chápem, že mnohé single mamy v mojom okolí sa rozhodli radšej nerandiť vôbec. Až kým ratolesť neodrastie. To, že medzitým odrastú aj ony, posunú sa na vedľajšiu koľaj, a polemizovať o tom, či je to dobré, alebo nedobré, by bolo zvlášť na bestseller.“

Všetky ženy, ktoré svojho potomka zvládajú len s vypätím vlastných síl, budú mať pocit, že táto kniha je o nich. Zážitky, ktoré prežije knižná mama Karolína, majú bezpochyby odžité aj ony. Čo urobiť s malým dieťaťom, ak sa žena chce ísť osprchovať? Ako zvládnuť detský plač, keď ide mama večer von a svoju ratolesť necháva v cudzích rukách? Občas som mala pocit, že sedím s kopou mamičiek na pieskovisku a počúvam ich reči o usmoklených, večne pištiacich a bľabotajúcich potomkoch. Ak by som na tom pieskovisku naozaj sedela, po pár minútach by som sa zdvihla a zamávala mamičkám na rozlúčku. No pri tejto knihe mi opisy detských chorôb a dôležitých pokrokov neprekážali, práve naopak, mala som pocit, že to tam patrí.

„Nepomáhalo nič, ani vyššie položený vankúš, nočné vracanie sprevádzalo každú chorobu a v istom období som prala posteľnú bielizeň denne. Nikdy nezabudnem na noci, keď som ju nosila na rukách, aby zase zaspala, a ona namiesto toho zase vracala, tentoraz v obývačke, na chodbe, v kuchyni... Raz som takto čistila nestrávené maliny z koberca, inokedy perkelt a krupicovú kašu a podrobne som sa oboznamovala s účinkami rôznych odfľakovačov na škvrny, pričom si dovolím tvrdiť, že dnes patrím medzi slovenskú špičku.“

Kniha síce nemá napínavý dej plný pádov a nečakaných výstupov, no je pravdivá, napísaná srdcom za použitia nemalej dávky humoru. Zobrazuje život matky, ktorá sa musí svetom predierať sama a všetky svoje kroky zvážiť minimálne dvakrát, pretože ich dôsledky nebude žať len ona, ale aj ten malý človiečik po jej boku. Je to príbeh o materinskej láske, ktorá si vyžaduje veľkú obetu, sebazaprenie a prehodenie všetkých doterajších priorít. No oplatí sa to. Karolínine zážitky sú toho dôkazom.

Pre tých, komu sa tento obsah zdá pre knihu nepostačujúci, ešte dodám, že sa do pozornosti votrie aj romantická zápletka. Nie však taká, akú by mohla závidieť aj madam Pilcherová. Tento ľúbostný príbeh je realistický, chlap nie je žiaden neporaziteľný hrdina a Karolína nemá hlavu v oblakoch.

Sama mama predstavuje ľahký príbeh ideálny na voľnú chvíľu. Je vystrihnutý zo života, uvedomíte si pri ňom, že byť matkou je síce úžasné poslanie, no občas je to ťažké. Veľmi. Najviac teda osloví práve ženy, ak sa kniha dostane do rúk mužom, budú mať možnosť trochu nazrieť do neprebádaných zákutí ženského sveta.

Čítané 1472 krát