piatok, 28 február 2014 21:50

Pokánie

„Kým bol za mrežami, povolili návštevy jedinej žene, a to matke. Aby ho nerozrušili, povedali mu. Cecilia písala každý týždeň. Zaľúbený do nej, želal si zostať pri zmysloch kvôli nej, a bol, prirodzene, zaľúbený do jej slov. Keď jej odpisoval, predstieral, že je stále taký ako kedysi, klamal, aby si uchoval duševné zdravie.“

Aké dôsledky môže mať pre dvoch mladých, po uši zamilovaných ľudí, jedna detská, bohatou fantáziou opradená „nevinná“ lož? A ako sa s vedomím, že táto lož zničila životy dvoch jej blízkych ľudí, dokáže vyrovnať samotná pôvodkyňa, jedna z troch hlavných postáv? Je pokánie dostatočným trestom za spáchaný zločin? Týmito otázkami sa vo svojom strhujúco tragickom románe zaoberá úspešný britský spisovateľ Ian McEwan.

Je pokánie dostatočným trestom za spáchaný zločin?

Briony je trinásťročné dievča, ktoré sa na svet pozerá veľmi osobitým spôsobom. Má veľké ambície stať sa spisovateľkou, a tak si dôkladne všíma všetko, čo sa okolo nej deje. Samozrejme, tieto dojmy, pocity, vnemy, udalosti okolo seba nezabúda okoreniť príslušnou dávkou zveličenia a obrazotvornosti. Jej nadnesená fantázia, na prvý pohľad akokoľvek neškodná a infantilná, však razantne zasiahne do života jej staršej sestry Cecilie a Robbieho.

V prvej časti románu sme počas jediného dňa svedkami toho, ako sa medzi Ceciliou a Robbiem budujú hlboké city a vášeň. Tie predtým potláčali v súvislosti s ich spoločenským postavením, keďže Cecilia patrí do vyššej strednej anglickej triedy, zatiaľ čo Robbie je syn ich upratovačky. Túto vzájomnú náklonnosť si Briony vysvetlí tak, že Robbie jej sestru obťažuje. Preto, keď v ich rodinnom sídle dôjde k znásilneniu ich sesternice, Briony zaryto a neoblomne viní Robbieho, napriek tomu, že si tým nie je istá. Robbie je nevinne odsúdený, na roky odlúčený od svojej lásky Cecilie a ich spoločné sny tiež prekazí druhá svetová vojna.

Dielo je obsahovo rozmanité a bohaté. Prvá časť sa odohráva na vidieckom panstve a postupne v ňom prostredníctvom McEwanovho rozprávačského talentu nahliadneme do rozličných charakterov postáv. Navyše sa McEwan brilantne pohráva s časovými líniami a prerozprávaním kľúčových situácií v románe z pohľadu troch jej kľúčových postáv, pričom každá ju vníma úplne inak. Prvá časť okrem rodiaceho sa vzťahu medzi Ceciliou a Robbiem tiež dokonale „pitvá“ neistý vnútorný svet Briony. Tú už nebaví byť dieťaťom a snaží sa pochopiť zložité myslenie a vzťahy medzi dospelými. Briony je postava, ktorá sa neustále vyvíja. Má silné vnútorné prežívanie, mení postoje a v dôsledku neskoršieho uvedomenia si svojho činu sa snaží činiť osobné pokánie staraním sa o zranených vojakov. Tiež mi v románe imponovalo, akými všemožnými prostriedkami sa Briony snažila vyrovnať s faktom, že jej výpoveď poslala do väzenia nevinného človeka, ako napríklad, že v priebehu života napísala viacero románových konceptov, týkajúcich sa vyslovene vzťahu medzi Robbiem a Ceciliou.

Prvá časť románu dokonale "pitvá" neistý vnútorný svet Briony

„Myslíš si, že som znásilnil tvoju sesternicu?´ ,Nie.´ ,Myslela si si to vtedy?´ Nezreteľne zamrmlala. ,Áno, áno aj nie. Nebola som si istá.´ ,A prečo si si istá teraz?´ Zaváhala, lebo si uvedomila, že jej odpoveď by nebodaj mohla obsahovať čosi ako obranu, zdôvodnenie, a ešte väčšmi ho rozzúriť. ,Dospela som.“

V druhej časti sa v deji presunieme do Francúzska, na začiatok druhej svetovej vojny, kde sa Robbie a jeho zahnaná britská armáda snažia dostať k pobrežiu Dunkerk. Táto dlhá a strastiplná cesta naprieč rozbombardovaným Francúzskom je lemovaná retrospektívami a Robbieho spomienkami. Jeho jediným dôvodom, prečo sa drží pri živote, je, aby sa vrátil k Cecilii a očistil svoju vinu.

Ďalšia zložka, ktorá Pokánie povyšuje na prvotriednu romantickú drámu, je kontrast medzi ilúziami a krutou realitou. V románe sa dostaneme k pasáži, ktorá je čírou fantáziou, no celkovým opisom vyvolá zdanie reality. Hlboko ponorená do deja a zarmútená z osudov Robbieho a Cecilie, nemohla som sa dočkať, kedy sa po takom dlhom čase odlúčenia a utrpenia, keď ich láska prežívala len na ploche vzájomných listov, konečne stretnú.

Záverečné riadky čitateľa prebudia z vysnenej ilúzie o láske

Pokánie je napriek obohratej tematike nešťastnej lásky s motívom vojny dielo, ktoré si zaslúži tie najlepšie odozvy. Záverečné riadky čitateľa prebudia z vysnenej ilúzie o láske, ktorá musela z princípu prežiť všetky nástrahy sveta. A tiež svedčia o McEwanovej genialite. Román teda celkovou atmosférou pripomína klasické diela ako Tristan a Izolda či Rómeo a Júlia s nádychom neodmysliteľnej tragédie. O to intenzívnejšie zarezonuje v čitateľovej mysli a prinúti ho rozmýšľať nad jeho významom.

“V čase, keď sa vrátila z Liverpoolu, už sa vyloďoval v Cherbourgu a čakala ho najjednotvárnejšia zima v jeho živote. Obaja ťažko znášali úzkosť z narušeného kolobehu, no považovala si za povinnosť tváriť sa pozitívne a utešovala ho. ,Nikam neodídem,´ napísala mu v prvom liste po Liverpoole. ,Počkám na Teba. Vráť sa.“

1106911 Atonement atone2

Čítané 1867 krát