streda, 19 február 2014 07:53

Beznádejná

Človek nie je uspôsobený na to, aby stagnoval na jednom mieste. Musí do svojho života vpúšťať nové podnety, ktoré mu pomôžu pohnúť sa z miesta. I keď tým podstupuje značné riziko...

Sky nežije životom tradičnej teenagerky. Až doteraz nenavštevovala štátnu školu a výučbu jej nahradzovala adoptívna mama. V ich domácnosti sa nenájde žiaden výdobytok modernej doby, po večeroch sa nesleduje televízia, nekontroluje profil na Facebooku ani sa netelefonuje s kamarátkami. Prijatie na vysokú školu si však žiada viac, ako jej mama v domácom prostredí môže ponúknuť a preto sa Sky rozhodne, že finálny ročník strednej vychodí na štátnej škole. Vďaka tomu spoznáva Holdera – mladého chlapca, ktorý má na ňu elektrizujúci a dovtedy celkom nevídaný účinok. Po čase sa však dozvedá, že ho poznala i v minulosti.

Prečo sa na obdobie pred adopciou rozpamätáva až teraz a práve vďaka nemu? Čo ich kedysi spájalo? Keď Sky začínajú zaplavovať desivé myšlienky zisťuje, že jej pomáha iba jedno – prítomnosť osoby, ktorej stopercentne dôveruje.

Ak existuje kniha, ktorá svojou rýchlou a nečakanou zmenou deja dokáže prekvapiť, tak je to práve táto. Ešte v polovici knihy som si myslela, že som natrafila na ďalší sladučký a prihlúply príbeh. Preklínala som vydavateľstvo, že opäť jasne neurčilo cieľovú skupinu čitateľov. Nevedela som si predstaviť, že by kniha mohla zapasovať aj dospelému čitateľovi. Medzi Sky a Holderom sa totiž začal vyvíjať otravný a detinsky pôsobiaci románik.

Autorka nešetrila opismi, počas ktorých sa spoznávali, navzájom jeden druhého hladili a plánovali, kedy sa po prvýkrát pobozkajú (!!!). Dokonalá romanca pre teenagerky, no čitateľovi, ktorý stojí nohami pevne na zemi, môžu tieto opisy poriadne liezť na nervy. Naťahovali dej ako mľandravú žuvačku, až som chvíľami premýšľala či s čítaním tejto detskej romantiky neseknem úplne.

„Zvláštne, čo dokáže hlas, ktorý túžite počuť, narobiť s vaším srdcom. Zatiaľ mi povedal tri slová, ale kým ich vyslovil, srdce sa mi pokrájalo na kúsky, pomlelo a vložilo naspäť do hrude s tým, že musí aj tak biť ďalej. Chytím ho za ruku a tuho ju zovriem. Neviem, čo to znamená, ale túžim sa ho dotýkať, objímať ho a ubezpečovať sa, že je naozaj pri mne. Musím vedieť, že je tu a že to nie je iba ďalší živý sen.“

Keď sa však obe postavy nasýtili jeden druhého, začala autorka dej okoreňovať spomienkami na minulosť. Sky sa na obdobie pred adopciou rozpamätávala čoraz ľahšie, až napokon zistila, že jej adoptívna matka Karen nemá celkom čistý štít a že ju s Holderom spája omnoho viac, ako by sa mohlo zdať. Túto časť som čítala so zatajeným dychom, bola som zvedavá, kto koho po celý čas klamal a či sa Karen pri adopcii dopustila trestného činu. Mnoho vecí, ktoré predtým vyznievali celkom nepodstatne, začali neskôr dostávať hlbší význam. Z ťažkej romantiky sa tak stala dráma s kriminálnym nádychom.

Na Beznádejnú si každý z vás utvorí vlastný názor. Niekto sa len s ťažkosťami prehryzie zdĺhavým začiatkom a zo sladučkých scénok sa mu bude dvíhať žalúdok. Iný si zasa bude všímať iba toto romantické pozadie a všetka dráma navôkol sa pre neho stane nepodstatnou. A ja? Ako na mňa tento svetový bestseller zapôsobil? Vďaka prekvapivej a nečakanej zápletke som autorke odpustila aj ten detinský úvod. Po čase som zistila, že ním chcela vyjadriť a znázorniť jedno posolstvo. Beznádejná je príbehom o súdržnosti, vzájomnej opore a dôvere medzi dvoma ľuďmi. A tiež o citoch, ktoré sú silnejšie ako čas. Ide tu o oslavu lásky ako citu, ktorý dokáže prekonávať tie najrôznejšie prekážky.

Čítané 1603 krát
Viac z tejto kategórie: « Keby som bola tebou Božský bastard »