piatok, 07 február 2014 00:18

Tieň radosti

Knihy si v kníhkupectve vyberám podľa rozličných kritérií. Raz podľa obľúbeného autora, inokedy ma zaujme ukážka z knihy, niekedy zas vďaka pútavej obálke... Tentoraz to bol názov. Tieň radosti. To znie zaujímavo. Hmm, uvidíme.

Prvé sklamanie prišlo krátko po tom, ako som začala čítať. Neviem, či mala táto kniha nejakého korektora, no ak, tak neviem, či si zaslúžil výplatu za prácu odvedenú na tejto knihe. Dosť veľa preklepov, no najmä nezarovnané okraje na mňa nespravili dobrý prvý dojem. Ale keďže mám už dosť rokov na to, aby som vedela, že občas sa oplatí dávať druhé šance, a zvlášť knihám, tak som pokračovala (hoci ozaj ma to dosť znervózňovalo.)

Okej, tak príbeh. Respektíve príbehy, pretože sa rozvíjajú paralelne dva. Na jednej strane máme Karola, človeka milión, ktorý si žije svoj obyčajný život s hysterickou manželkou, ktorá si stále nájde dôvod na to, aby sa naňho vykričala. Najnovším dôvodom je atraktívna Karolova kolegyňa, ktorá oňho javí evidentný záujem, no Karol ako poctivý chlap jej venuje minimálnu pozornosť. Na druhej strane máme vdovca Mira, ktorému v poslednom čase cestu podozrivo často kríži krásna Kristína. Na počudovanie, Miro vidí väčšiu prekážku vo veľkom vekovom rozdiele než v tom, že ju doma čaká manžel.

„Pani Jarka, na myslenie tu máme celkom iných ľudí. Niektorým to myslenie síce veľmi nejde, ale o to viac ich za to platíme. Vy ste zatiaľ v tej druhej kategórií. Ja viem, že vás to teší, ale nový kabát si za to nekúpite. Nevešajte však hlavu. Je jar a kabát vám netreba. Kým príde jeseň, môže sa všeličo zmeniť. Nechajte sa prekvapiť. Na jeseň listy spadnú a platy sa dvihnú.“

No zatiaľ čo na jednej strane sa vyjasňuje, na druhej strane sa všetko zamotáva.

Ako sa dá predpokladať, cesty týchto dvoch mužov sa nejakým spôsobom musia preťať. To nastáva v momente, keď Karol zvažuje rozchod a na odporúčanie kamaráta navštívi psychológa Mira. Z chlapov sa stanú spriaznené duše, ktoré nájdu v sebe niekoho, s kým by mohli donekonečna rozoberať svoje vzťahy. No zatiaľ čo na jednej strane sa vyjasňuje, na druhej strane sa všetko zamotáva.

Dej doplnený dlhými a často úplne zbytočnými dialógmi plynie veľmi pomaly a keď konečne naberie na obrátkach, sme už skoro na konci. Opäť som si zanadávala na odfláknutú prácu editora, ktorý v tomto prípade mohol škrtať a škrtať. Rozhovory, pri ktorých sa dvaja ľudia ťahajú za slovíčka, sú možno vtipným rozptýlením, nie však vtedy, keď sa nachádzajú na každej druhej strane. A nie, ozaj si nemyslím, že takto by dvaja chlapi v rokoch rozoberali a analyzovali svoje vzťahy a filozofovali o láske.

Rozhovory, pri ktorých sa dvaja ľudia ťahajú za slovíčka, sú možno vtipným rozptýlením, nie však vtedy, keď sa nachádzajú na každej druhej strane.

„Nebuď drzý, mladý! Nebuď drzý!“

„A to je drzosť, keď poviem, že je pekná? No dovoľ! Drzosť by bola povedať, že nie je. To by nebola drzosť, ale neskutočná nepravda. Spisovne povedané skutočná nepravda. Aby to bolo jasné. Ale stále len zahováraš a ja stále nič neviem.“

„Veď ti vravím, že je to jedna moja známa.“

„Máš iba jednu známu?“

„Prečo by som mal mať iba jednu. Mám ich viac.“

Aby som však nekrivdila, niektoré dejové zvraty boli dosť zaujímavé a záver bol teda nepredvídateľný. Hoci mne osobne sa veľmi nepozdával, považujem ho za jedno z pozitív knihy. Plus ešte niekoľko vtipných momentov a trefných pripomienok.

Možno ako nejaká poviedka v knihe o tom, aký nevyspytateľný vie byť život.

Nerada hodnotím nejakú knihu ako zlú, a takto to nebude ani v tomto prípade. No myslím, že by jej nijako neuškodilo, keby bola o polovicu kratšia. Možno ako nejaká poviedka v knihe o tom, aký nevyspytateľný vie byť život. Odporúčam však skôr pre staršiu generáciu.

Čítané 2101 krát