pondelok, 13 apríl 2020 12:13

Horúce objatie

Horúce objatie Horúce objatie www.bux.sk

Nemá titul lady, nemá budúcnosť, s akou počítala, keď bola vychovávaná ako šľachtičná. Je len niekto obyčajný. Camille Westcottová sa po mesiacoch hanby a skrývania rozhodne zobrať svoj osud do vlastných rúk. Na začiatku 19. storočia však chudobná dievčina nemá veľa možností.

Milujem romány z obdobia 19. storočia a aj tento príbeh sa odoháva v Anglicku v dobe, kedy žila napríklad aj Jane Austenová. Poznáte tie témy: lov na ženícha či nevestu, uvedenie do spoločnosti, prísne spoločenské pravidlá, šľachta, veno, dedičstvo, majetok, atď. Autorku Mary Baloghovú však nepoznám, ale jej román Horúce objatie sa mi čítal veľmi príjemne a ľahko. Táto súčasná autorka historických ľúbostných románov je veľmi obľúbenou spisovateľkou, má na konte už viac ako 50 kníh. Séria o Westcottovcoch má 7 dielov a štyri časti sú už preložené do slovenčiny: Krásna dedička, Horúce objatie, Vysnívaný manžel a 21. 4. 2020 vychádza Cesta za láskou. Ak ich nebudete čítať v tomto poradí, nevadí, dá sa v knihe zorientovať, lebo dej aj príbeh pochopíte ľahko. Ja som začala druhým dielom - v príbehu Horúceho objatia sa okrajovo spomenú aj udalosti, ktoré sa udiali v prvej časti série.

Camille Westcottová bola prvorodenou dcérou Humphreyho Wescotta, grófa Rivendale a ako taká mala nárok na titul lady a čakala ju bezstarostná budúcnosť medzi vysokou šľachtou, so služobníctvom, plesmi. Takže by sa vôbec nemusela starať o to, čo bude ďalej, veď bola aj zasnúbená a onedlho sa mala vydávať. Celý jej život bol naplánovaný. Ale jej zosnulý otecko mal škandalózne tajomstvo a dokonca sa oženil a splodil aj potomka, no dieťa nechal v sirotinci a finančne ho podporoval. A až po jeho smrti sa pravdu dozvedeli úplne všetci členovia rodiny, a to tú, že druhý sobáš nebol právoplatný. A veruže z tej správy zostali otrasení. Matka sa uchýlila na vidiek, jej dve dcéry Camille a Abigail prichýlila stará mama v meste Bath. Camille však rozhodla skoncovať so starým spôsobom života, pretože všetko, čo doteraz poznala, sa skončilo. Už nebola lady. Život zíval pred ňou ako desivé neznámo. Netušila, čo môže očakávať. Nijaké pravidlá, nijaké méty. Nijaká spoločnosť, nikam nepatrila. Ak nevezme život do svojich rúk a niečo neurobí, kto to urobí za ňu?

Život zíval pred ňou ako desivé neznámo. Netušila, čo môže očakávať. Nijaké pravidlá, nijaké méty.

Akousi iróniou osudu skončila na mieste, kde vyrastala aj jej nevlastná sestra. Sirotinec ju tak neodolateľne priťahoval, že požiadala o miesto učiteľky. Nie iba kvôli učeniu, to sa mohla stať guvernantkou v niektorej šľachtickej rodine, ale asi najmä preto, aby si uvedomila, aký je to pocit, byť na mieste svojej sestry, ktorá zaujala jej miesto. Vlastne si vymenili postavenie. Na jej prekvapenie ju ako učiteľku sirôt aj prijali. Veľmi ma bavili opisy školského vyučovania detí, a dokonca aj to, ako sa snažila zapadnúť a presťahovala sa k nim. Ale ešte viac ma zaujímal začínajúci vzťah s Joelom, maliarom, ktorý chodil dobrovoľne vyučovať deti výtvarnú výchovu. Chodili okolo seba tak opatrne z najrôznejších dôvodov... napríklad že Joel poznal jej nevlastnú sestru, miloval ju a táto neprístupná osoba ju mala nahradiť? Alebo že stará mama objednala maľovanie rodinného portrétu a Camille mu ako objekt mala pózovať? Ich vzťah sa rozvíjal pomaly, ale jedného upršaného dňa sa to zmenilo.

„,Šibalstvo je vhodné pre deti, pán Cu... Joel.´
,A pre dospelých, ktorí sú ochotní uvoľniť sa a jednoducho byť šťastní,´oprel sa o pult, prekrížil si ruky na hrudi.
,Myslíte, že nechcem?´spýtala sa.
,Chcete?´
,Dámy nevedú k tomu, aby si pestovali šťastie,´vyhlásila. ,Sú dôležitejšie veci.´"

Chlapík, ktorý stál väčšinou v úzadí , no pozoroval ju a hodnotil skúseným okolom maliara.

Chlapík, ktorý stál väčšinou v úzadí, no pozoroval ju a hodnotil skúseným okolom maliara. Porovnával ju s jej nevlastnou sestrou a vlastne sa s ničím sa príliš neokolkoval. Povedal jej narovinu, čo si myslí a aj to spravil. Neveril, že jej bývalý snúbenec ju nikdy nepobozkal. No asi by to bolo ideálne, keby sa príbeh nezamotal. Rodinné tajomstvá sú vždy strhujúce a veru, ku koncu som ich ani nepredpokladala. Alebo možno mám len málo načítaných romantických knižiek. A to som si ako čitateľka doteraz hovorila, že super, že je tu pomenej kudrliniek ako v Austenovej románe (nečakajte rozvité vety na 7 a viac riadkov) a spomenutý bol aj sex (uspokojivý a nenaťahovala to autorka rozvláčnymi opismi). A zrazu bum. Vzťahy sú veľmi zložité, ale keď došlo aj na fyzické kontakty, tak som cítila naozajstné zadosťučinenie.

„,Rád by som vedel,´ povedal, ,či si vaši spoločníci a ostatní úctihodní obyvatelia Bathu uvedomujú, že sedia v spoločnosti bastarda, slečna Westcottová.´
Joel si neskôr uvedomil, že Uxbury to nevyslovil veľmi nahlas. Neupútal všetku pozornosť. Rozhovory pokračovali pri všetkých stolíkoch, okrem tých, kde sedela jej rodina, príbor veselo štrngal o porcelán a čašníci s bielymi zásterami roznášali podnosy pomedzi stoly.
Joel nemal vyzerané spôsoby. Nevedel nič o pravidlách džentmenského správania, najmä v prítomnosti dám. Vstal, prešiel dva kroky a vrazil Uxburymu päsťou do tváre."

Super som sa pri knižke odreagovala a zabudla na skutočný svet, aspoň na chvíľku. Ak vás podobné knihy bavia, určite si nenechajte ujsť aj ostatné časti, každá sa venuje inej osobe v rozvetvenom rodinnom klane a mierne na seba aj nadväzujú. Ale tak o čom budú asi tie postavy hovoriť, ako nie o vzťahoch a rodine? V podstate veľa možností na výber nemajú. V príbehu sa však načala aj iná téma - týkajúca sa osirených detí. No aj tak najviac sa mi zapáčila hlavná postava a jej vývoj. Bol to úplný opak Popolušky, zo šľachtičnej chudobnou učiteľkou. A napriek tomu si ju našla láska. A nie, na začiatku tam láska určite nebola, no skončilo to príjemne až rozprávkovo. Fakt mám z tejto knižky dobrý pocit, tak ju odporúčam ďalej.

Bol to úplný opak Popolušky, - zo šľachtičnej chudobnou učiteľkou.

Čítané 98 krát
Michaela Töröková