nedeľa, 12 apríl 2020 03:22

Siréna

Siréna Siréna Martinus

"Romanca je sex a láska. Erotika je sex a strach."

Táto jediná veta románu Siréna dokonale charakterizuje celú knihu. Tiffany Reiszová, jedna z napopulárnejších amerických spisovateliek, predstavila obscénny príbeh o zvláštnom druhu lásky, ktorý mnohí z nás možno ani nepochopia.
Hlavná hrdinka románu, Nora Sutherlinová, je úspešnou autorkou erotických kníh. Písanie je pre ňu akási forma terapie, lieči si ním dušu a nachádza akýsi most medzi normálnym životom a šialenstvom svojho vlastného života. Tajného života v tajnom svete, ktorý ho tí, čo ho poznajú, nazývajú "malým peklom". No jej posledný rukopis má byť akýmsi osobným vysporiadaním sa s vlastnou identitou. Prostredníctvom neho si chce usporiadať život, svoje pocity, skúsiť nájsť samu seba a zistiť kto vlastne je a čo je vlastne láska. Veľmi jej na ňom záleží, ale najdôležitejšie pre ňu je, aby ho prijala aj kritika. A to závisí od najlepšieho editora Zacharyho Eastona, ktorý tento typ literatúry absolútne odmieta, nepovažuje ju za umenie a na spolupráci s Norou súhlasí len v prípade, ak rukopis Nora celý prepíše. Do akej miery s tým však bude Nora súhlasiť a bude sa snažiť nejakým spôsobom Zacharyho ovplyvniť vo svoj prospech?
Nora vyrastala v cirkevnej škole a žila čudný, divoký a tajný život, mysliac si, že je to tak správne. Norin prejav lásky predstavoval sadomasochizmus. Zo začiatku bola submisívna, no rokmi sa z nej stala najvyhľadávanejšia domina a jej život sa skladal len z písania kníh a temného života dominy.  No keď si k sebe nasťahovala Wesley Raileyho pochopila, že niečo je inak, že skutočná láska je úplne iná a tá jej je do istej miery chorá. Spolupráca so Zachom ju v tom len utvrdila a začal sa jej obrovský vnútorný boj.
Grom príbehu je vzťah Sorena a Nory prepletený s jej vzťahom ku Zacharymu a Wesleymu. Každého z nich svojim spôsobom miluje, no Soren je Norina celoživotná láska vo všetkých jej chorých podobách. Je mu dokonca vďačná, že z nej prostredníctvom mučenia urobil silnú ženu a naučil ju disciplíne. Do polovice románu je identita Sorena utajená a jej odhalením nastáva pre čitateľa šok.

Do polovice románu je identita Sorena utajená a jej odhalením nastáva pre čitateľa šok.

Mnohí, ak sa dostali v čítaní až sem, ju možno práve v tomto momente zatvoria a viac sa k nej nevrátia. A toto je asi aj jediné miesto, ktoré dalo románu nejakú inú emóciu okrem znechutenia. Celý román mi prišiel bez deja, bez zápletky, držal sa v jednej nudnej a nechutnej rovine, stále sa krútil len okolo Noriných úvah o tom čo je láska a či je tá, ktorú má ona normálna a skutočná. "Chápem, že si to nevieš predstaviť, ale pre mnohých z nás je to láska. Soren ma bil, pretože ma ľúbil."

"Chápem, že si to nevieš predstaviť, ale pre mnohých z nás je to láska. Soren ma bil, pretože ma ľúbil."

Pri čítaní som mala pocit ako by som bola pozorovateľ na sedení u psychológa a aj na x-tom sedení sme riešili stále to isté. A všetko toto sa autorka snažila možno zachrániť opisom sexuálnych praktík, chúťok, pomôcok a "procedúr" sadomasochistov. "Žena oblečená v koži ťahala nejakého muža ku krížu a tam ho priviazala. Ľudia utvorili rad, aby ho mohli zbičovať. Nahá žena sedela roztiahnutá a priviazaná ku kolovratu. Muž veľký ako medveď ju bičoval, koleso na kolovrate sa otáčalo."  Skutočne neviem čo má byť vzrušujúce na fackách, viazaní, škrtení, trhaní vlasov, bitkách až kým človek neskončí v nemocnici, ponižovaní a pozeraní sa na toto všetko, ako to niekto robí druhej ľudskej bytosti, vzrušujúce a patriace medzi najpredávanejšie bestselery na trhu. "Líce mala fialové a spodnú peru prasknutú a opuchnutú. Na oboch jej zápästiach videl červené pásy a dokonca aj na krku. "Pomliaždené rebro? Určite žartuješ."
Keď som dočítala túto knihu, a popri nej som prečítala ešte dve ďalšie, bola som veľmi rada, že sa už konečne skončila. Ak by sa vynechali všetky opisy sexuálneho ubližovania, mala by rozsah Malého princa a nie siahodlhých 388 strán textu. Je to prvý diel série Rodení hriešnici, no určite ani prvý ani žiadny ďalší nebude mať miesto v mojej knižnici a myslím si, že každá knižnica by bola potupená, ak by sa v nej nachádzala. No to už je rozhodnutie každého čitateľa a vec osobného názoru.

• Meno autora: Tiffany Reiszová
  • Národnosť: Americká
  • Knihu vydalo: Zelený kocúr