nedeľa, 29 marec 2020 21:37

Dve mince nádeje

Dve mince nádeje Dve mince nádeje Martinus

Je možné ešte veriť v nádej na lepší život, na lásku a v dobro ľudí, ak vám vzali všetko, počnúc rodinou, domovom, ľudskou dôstojnosťou a vôbec, právom na život?

Osemnásty román Jany Pronskej vás prenesie do obdobia, keď Uhorsko zmietané strachom čelilo osmanským dobyvateľom a ich plieneniu a rabovaniu. Veľa ľudí, ktorí tieto nájazdy prežili, skončili na trhu s otrokmi, z ktorého sa vyvinul celkom dobrý "biznis", nakoľko kupci si veľmi dobre uvedomovali, aký vzácny ľudský tovar majú vo svojej moci. Vyberali si uhorských veľmožov, a tým prinútili ich rody predať svoje majetky a zadĺžiť sa, len aby získali naspäť príbuzných. "

Tu máš svojich päťsto zlatých, Drago, a dobre si pamätaj ich cenu, lebo je vysoká. Moji predkovia dostali túto zem darom od kráľa za odvahu a česť, zato, že vždy bojovali v mene spravodlivosti. Ja ňou dnes platím za svojho syna, mojim vnukom a dedičom nezostane nič, len holé múry.

Máš pri nohách vená mojich dcér a vnučiek, ktoré sa nikdy nevydajú, lebo tvoj pán im ukradol budúcnosť. Budem sa modliť, aby sa mu nikdy nedostali do rúk, lebo už nemám nič, čo by som predal".

Ja ňou dnes platím za svojho syna, mojim vnukom a dedičom nezostane nič, len holé múry.

No boli aj takí, ktorí pre obchodníkov nemali vôbec žiadnu hodnotu a ak chceli prežiť, boli odkázaní na žobranie a slepú nádej, že sa takýmto spôsobom jedného dňa vykúpia a vrátia domov. "Zvyčajne o tieto kaliky ani nezavadil pohľadom, boli preňho bezcenné, stratené duše, ktoré sa odtiaľto dostali väčšinou až na márach".

Takýmto bezcenným otrokom sa stane aj hlavná hrdinka románu Helena Forgáčová, pani hradu Hajnáčka, ktorá sa po dobytí svojho sídla dostane do osmanského zajatia, ocitne sa na trhu s otrokmi a skončí u obchodníka. V otroctve sa jej narodí syn, kvôli ktorému každý deň bojuje, no nádej, že raz sa vráti domov, pomaly slabne. Celý román je silne podfarbený materinskou láskou, čo mu dodáva ešte viac príťažlivosti. Práve syn a strach oňho jej nedovolí prezradiť, kto v skutočnosti je, a tak sa aj s pomocou starej Marty maskuje a spoločne sa snažia prežiť všetky hrôzy zajatia.

"Prehĺtala vlastné slzy, strach i bolesť. Hrôzu z toho, čo ju i jej syna čaká, čím budú musieť prejsť."

"Dieťa konečne stíchlo a zaspalo, cítiac matkinu blízkosť i jej teplo. Neuvedomovalo si, s akou hrôzou bojuje ani to, čo ich oboch čaká. Stačilo mu matkino vrúcne objatie, viac nepotrebovalo".

Prehĺtala vlastné slzy, strach i bolesť. Hrôzu z toho, čo ju i jej syna čaká, čím budú musieť prejsť.

Osud ju však spojí s uhorským rytierom Dragom Draškovičom, ktorý sa v Arade pred mnohými rokmi upísal obchodníkovi s otrokmi, len aby zachránil svoju snúbenicu. No po rokoch márneho hľadania pochopí, že jeho snaha je márna a jeho milovaná navždy stratená. Až keď pri poslednej výprave stretne Helenu s dieťaťom v náručí, prebudia sa v ňom city, o ktorých si myslel, že už dávno zomreli a daruje jej dve zlaté mince na vykúpenie sa z otroctva. No Helenu pri odovzdávaní svojho denného zárobku okradne pisár a keď sa Helena začne brániť, dajú jej na výber: sloboda pre ňu alebo pre syna. Otázka, pri ktorej vám ľadová ruka stisne srdce. A tu sa vďaka hre osudu začína odvíjať príbeh plný napätia, dohadov, komplikácií a prekvapivého rozuzľovania. Rozkrúti sa koleso cti, intríg, klamstiev, lásky a priateľstva, a tak sa nemôže stať, že by ste sa začali nudiť, prípadne knihu odložili na neskoršie dočítanie. Rovnako rôznorodosť a početnosť postáv príbeh obohacuje a núti vás nenávidieť či zbožnovať, vyroniť slzu či vylúdiť úsmev. No zároveň vás nezahltí zbytočným siahodlhým opisom ich vzhľadu či vlastností. Práve naopak. Postavy sú tak živo vykreslené a každá je tak jedinečná, že sa už tešíte, kedy sa znovu objaví na scéne a ako bude reagovať na danú situáciu. Ja osobne som si takto veľmi obľúbila starú Martu a jej nebojácnu prostorekosť. "Konečne sa mohol uvoľniť, schuti sa zasmiať. Druhovia sa sním opäť zbratali, odpusitili mu. Ani jeden nespomenul, čo vyvádzal v posledných mesiacoch, a on im bol za to vďačný. Bože, a ako veľmi! Hneď mal viac chuti do života. Priateľov a ich dôveru potreboval ako soľ. A potom zasa prišla tá zamračená stará striga a chrlila jednu výčitku za druhou. Nemala s ním ani štipky súcitu".

Román Dve mince nádeje začína prológom, ktorý vás chytí za srdce a nepustí až do poslednej vety, poslednej strany. Je to príbeh plný lásky, kamarátstva, no aj klamstiev, zlomyseľnosti, intríg a prekvapení. Autorka opäť nesklamala a opisuje miesta, postavy a udalosti tak farbisto, tak živo, že pri čítaní riadkov občas zacítite vôňu exotického korenia, začujete šelest stromov či handrkovanie sa kupcov na najväčšom trhovisku vtedajšieho sveta. Vyvolá vo vás pocit, že keď načiahnete ruku, zacítite na nej chladivý dotyk hodvábu či jemné vlny mora.

Vyvolá vo vás pocit, že keď načiahnete ruku, zacítite na nej chladivý dotyk hodvábu či jemné vlny mora.

Okúsite život na slovenských hradoch a ich dedinách uväznený v nekonečnom strachu z príchodu Osmanov a ich zverstiev, strach a beznádej otrokov, ako aj radosť, nekonečnú lásku a úľavu po návrate domov. Navyše, čo je pre mňa bonus, v pozadí sa autorka drží skutočných historických udalostí. Ak spomína nejakého kráľa či mená rôznych magnátskych rodov, nevymýšľa si ich a nehádže ich len tak "bez ladu a skladu", ale uvádza skutočné postavy opisovanej doby, čím dodáva svojim dielam dojem skutočnosti.

Jediné, čo by som tejto knihe vytkla, je anotácia na jej obale, ktorá už vopred poodhalí veľa z deja a napovie jeho rozuzleniu a titulný obrázok, ktorý vo vmne opäť evokuje anglické ľúbostné romány vsadené bezmyšlienkovite do histórie. Inak nemám k umeniu Jany Pronskej viac čo dodať. Snáď len to, že ak ste ešte diela Jany Pronskej nečítali, je najvyšší čas to zmeniť a určite neoľutujete. Táto slovenská autorka podľa mňa predčila aj svojho predchodcu, vynikajúceho Joža Nižnánskeho. Ak budete tento román čítať ako prvotinu od Jany Pronskej, vaša knižnica sa určite čoskoro rozrastie.

• Meno autora: Jana Pronská
  • Národnosť: Slovenská
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ