nedeľa, 22 marec 2020 09:48

Manželovo tajomstvo

Tajomstvá, ktoré ničia vzťahy. Tajomstvá, ktoré spia pod prikrývkou. Čo by ste urobili, kebyže zistíte, že váš dlhoročný manžel pred vami skrýva hrôzostrašnú vec? Takú, cez ktorú sa nedá preniesť, pretože ťaživá bolesť v celom tele sa každým dňom zhoršuje.

Príbeh začína kapitolou o krásnej veľkej rodinke. Cecilia – manželka, John-Paul – manžel a tri dcéry – Esther, Isabel a Polly. Cecilia vystupuje ako perfekcionistka, vždy upravená, dokonalá dáma, ktorá má perfektne usporiadaný život. Jedného nešťastného dňa objaví v podkroví list, ktorý jej napísal jej muž. Problém je, že od nej chcel, aby ho otvorila, až keď zomrie. Ona to však nevydrží a prečíta si ho. No a potom príde ochromujúca bolesť, panika alebo možno výbuch neidentifikovateľných emócií.

Prvé kapitoly som sa strácala.

Ešte pred tým, než sa však dostaneme k otvoreniu listu, sa nám predstaví ďalšia rodina. Tess, Will, ich synček Liam a neoddeliteľná súčasť rodiny Felicity (Tessina sesternica). Vždy boli ako sestry, boli si blízke a pracovali v jednej firme spolu s Willom. Aj on má však tajomstvo. Úplne odlišné od toho predošlého, no predsa veľmi kruté. Spolu s Felicity sa priznajú Tess, že sa do seba zaľúbili. Len tak, z ničoho nič, bez toho, aby v ich manželstve boli problémy. Tess sa zdvihne, vezme syna a odletí za svojou mamou, o ktorú sa v tom čase treba postarať. Musí nejak prekonať trpké zistenie.

Tretia kapitola nám otvára príbeh tretej rodiny. Lauren, Rob a ich syn Jacob. Vystupuje tu však ešte Rachel, Robova matka. Malý Jacob je jediné šťastie v jej živote. Po strate dcéry a manžela sa jej všetko zosypalo a teraz jej aj syn s nevestou oznámili, že sa sťahujú do New Yorku a zoberú jej malého vnúčika. S celou situáciou sa však musí nejako vysporiadať.

Kniha je typicky americká.

„‚Zvláštne, že kým bola tučná, ledva si na ňu pozrel,‘ povedala Tess Willovi.
V ústach cítila trpkú pachuť tej protivnej poznámky. Kedy naposledy povedala niečo také kruté? Asi ako tínedžerka.
Nikdy Felicity nevravela, že je tučná. Nikdy neutrúsila kritické slovo na jej váhu.
‚Tess, prosím ťa...‘ zúfalo jej dohováral Will. V jeho hlase znelo odsúdenie.
‚To nič,‘ namietla Felicity. ‚Zaslúžim si to. Obaja si to zaslúžime.‘“

Takže tri na prvý pohľad nezlučiteľné príbehy a životy obyčajných ľudí. Takto sa nám predstavuje kniha – naozaj chaoticky. Prvé kapitoly som sa strácala v postavách a v tom, kde sa čo deje. Ale potom sa to postupne všetko začalo spájať a prepletať. Našťastie.

Kniha je typicky americká. Naozaj to z nej cítiť. Či už sa pozrieme na školské aktivity opisované v knihe alebo na vzťahy jednotlivých  ľudí, je vidieť, že sú vsadené do spomínaného prostredia. Jemné ohováračky, kto zbalil najkrajšieho chlapca a podobne. Osobne mi to neprekážalo, knihe to nijakým spôsobom neuškodilo ani nepridalo. Označila by som ju za vcelku priemernú. Žiadne prevratné dielo, aj keď myšlienka, ktorú autorka spracovala, je naozaj dobrá. Ale spracovaná trochu povrchne, možno až nedokončene.

Ľahko sa číta a hlavne rýchlo.

Autorka si vzala na plecia trochu ťažšie bremeno, než dokázala uniesť. Otvorila tému vzťahov (čo by bolo v poriadku a zvládnuteľné), ale načrela tiež trochu do kriminálnej oblasti a tam to už tak úplne nezvládla. Niektoré myšlienky nedokázala dotiahnuť do konca alebo lepšie povedané: dať im dostatočnú logiku.

„Prečo musia vždy tak kričať? Dievčatám otec zúfalo chýba, keď nie je doma. Mal s nimi oveľa viac trpezlivosti ako Cecilia a od ich útleho detstva bol pripravený zúčastňovať sa na ich živote tak, ako sa Cecilia nikdy nenamáhala.“

Dielo je napísané veľmi príjemným spôsobom, ľahko sa číta a hlavne rýchlo. Naozaj vám táto kniha nezaberie veľa času a je aj dostatočne pútavá. Autorke sa v niektorých momentoch podarilo dokonca aj prekvapiť. Ku koncu to však zdramatizovala takým záverom, že to mi už prišlo až príliš... Vymyslela niečo také, čo sa môže stať iba v americkom filme. Veď viete...

• Meno autora: Liane Moriartyová
  • Národnosť: austrálska
  • Počet strán: 384