streda, 12 február 2020 18:19

Posledná krava

Zaľúbenosť. Nová láska. Ach ako rozprávkovo vtedy všetko vyzerá, ako neuveriteľne krásne. Keď je celý svet ružový, a potom vám život znenazdajky zrazí ružové okuliare. A vás obklopí realita, ktorá ani zďaleka nemá takú farbu, akú ste doteraz videli. To je tak, keď sa dáte dokopy s neverníkom.

V tejto recenzii som sa rozhodla vám predstaviť knihu Posledná krava od Laury Zigman. Knihu, ktorá sa musí stať príručkou každej ženy! Pretože každá žena si zaslúži odhaliť pravdu o chlapovi čo najrýchlejšie... aj keď ten jej je predsa INÝ ako ostatní. Áno, samozrejme, určite. Nevravím, že odhaľuje tajomstvo v myslení mužov, to nie, ani neukáže, ako riešiť svetové problémy, ale dá vám mnoho poznania.

Hlavnou hrdinkou tohto románu je vyše tridsaťročná žena Jane Goodallová. V jej blízkosti sa nachádzajú ďalšie dve postavy – Joan a David – jej najlepší priatelia. No a potom Ray. Ray, iba kolega z práce, atraktívny a vždy upravený, inteligentný so zmyslom pre humor. No nie je dokonalý? Jasne, že nie je, ale o tom potom. Naša naivná Jane sa doňho zahľadí, ale ona sama mu nič nenaznačuje. On jej naopak veľmi rýchlo. Aj ich vzťah ide veľmi rýchlo. Je tu však taký menší zádrhel. Ray má snúbenicu, s ktorou je už šesť rokov. Ale akonáhle začne Jane vykladať o tom, ako mu to s ňou nefunguje, ako sa k sebe nehodia, ona mu uverí. Ako každá zaľúbená (zaslepená) žena. Bez rozmyslu sa mu vrhá do náručia. Ray sa však po čase odhodlá a jeho snúbenici všetko povie a rozíde sa s ňou, teda to tvrdí on. Ale na pohľad dokonalý chlap, citlivý a starostlivý, úžasný milenec , je pre Jane splnený sen. Konečne je aj ona šťastná. Dokedy však? Áno, presne do chvíle, kým ju neopustí a ona netuší prečo. Tam sa začne jej bádanie, prečo muži utekajú od vážnych vzťahov.

Starú kravu nahradí nová...

„‚Lenže Ray ma ľúbi,‘ namietla som. ‚Povedal mi to. Navyše zrušil zasnúbenie a chceme si spolu prenajať byt.‘
David pokrútil hlavou ‚Viem, čo povedal. Pravdepodobne som to isté počul alebo sám povedal aspoň stokrát. Lenže strach nie je racionálny pocit. Mení ľudí tak, že sa správajú ako zvieratá – uväznené zvieratá.‘“

Príbeh, ktorý autorka predstavila, nie je vôbec niečo prevratné, nové. Deje sa to stále všade okolo nás. Ale spôsob, akým to spracovala je dokonalý. Tak perfektne prepracovaný a nasiaknutý informáciami, že sa nestačíte čudovať. Autorka si musela naštudovať veľmi veľa materiálu pred tým, než knihu napísala. Každá kapitola totiž začína nejakým biologickým faktom z ríše zvierat alebo ľudí, keďže autorka prirovnáva býka a kravu k mužovi a žene. A poviem vám, že jej to vyšlo až priveľmi dobre. Jane totiž v knihe začne skúmať správanie mužov a ich nutkanie páriť sa s rôznymi ženami (najlepšie, keď už nejakú majú).

Dej perfektne prepracovaný a nasiaknutý informáciami

Humorné a zároveň trpké. Až príliš trpké. Aj napriek žánru, toto dielo nenesie veľa znakov romantiky. Ale to vôbec nevadí. Táto kniha má v sebe toľko ukrytého, čo potrebuje byť odhalené čitateľmi. Nadčasovosť príbehu dáva pocit, že sa to odohráva teraz, v tejto dobe a nie pred dvadsiatimi rokmi, keď to bolo vydané.

Humorné a zároveň trpké.

„Zapálila som si cigaretu a nahlas vyfúkla dym. ‚Nie je práve nával práce dôvod, prečo nemá kedy spávať so mnou?‘ vyhŕkla som.
‚Počuj,‘ povedala Joan. ‚Pravidlo číslo jeden: Neexistuje chlap, ktorý nemá čas na kefovanie. Na to si nájdu čas vždy. Pravidlo číslo dva: Ak nespí s tebou, neznamená to, že spí sám. Spí s inou.‘
Prevrátila som oči.
‚Neprevracaj oči. Je to tak.‘“

Táto kniha až príliš nekryte odhaľuje pravdu. Nie že by teda bola obscénna, to nie. Ponecháva si všetku čestnosť. Aj napriek tomu musí dať jedno upozornenie – tento príbeh vám môže otvoriť oči vidieť realitu takú, aká je. Zároveň vám predostrie príbeh, ktorý vás svojim dejom zaujme, jeho vtipnosť aj naozaj rozosmeje a trpkosť zanechá zvláštnu pachuť, nie však v ústach, ale v mozgu. Ten vám totiž bude bežať na plné obrátky po celý čas, pretože bude spracovávať toľko informácií. Aj dlho po dočítaní.

Zoberte si zvýrazňovať, ceruzku, pero, čokoľvek a vyznačte si všetko, čo považujete za potrebné v tejto knihe. A občas sa k nej znovu vráťte, aby ste náhodou nezabudli.

• Meno autora: Laura Zigman
  • Knihu vydalo: Remedium