streda, 08 január 2020 18:56

Jedného dňa v decembri

Láska na prvý pohľad. Presladené, rozprávkové? Áno! Keď vám život do cesty pristaví muža vašich snov, no iba na krátky okamih, kedy nemáte šancu ho osloviť. A potom ho už nikdy neuvidíte, pretože to bol iba náhodný neznámy. Osud má však s vaším životom úplne iné plány, ktoré ani zďaleka nie sú bez komplikácií.

Josie Silverová nám predstavila príbeh o láske, ktorý veľmi príjemne spestrí váš čitateľský repertoár. Hlavnou postavou v diele je Laurie, mladá začínajúca žurnalistka. Nájsť zamestnanie v obore je jedným z jej novoročných predsavzatí, rovnako ako nájsť neznámeho zo zastávky. Ale aby som nepredbiehala, kniha začína Laurinou cestou v MHD, kde cez okno zrazu zbadá na zastávke muža, ktorý sa jej vryje do pamäti. Je to však tak silné, že ho považuje za lásku svojho života. Nikdy neverila na niečo také ako láska na prvý pohľad, ale jej vlastné pocity ju zmiatli. Jej najlepšia priateľka Sarah je odhodlaná pomôcť jej nájsť ho. Prejde však rok a stále bezúspešná Laurie stráca nádej, že ho ešte niekedy stretne. Čo však čert nechcel, predsa bude mať príležitosť sa s ním znovu uvidieť. Tento raz v úlohe priateľa Sarah. Áno, áno, jej najlepšia kamarátka chodí s láskou jej života. Laurie si ho pamätá do detailu presne a tak isto aj on ju. Svojej najlepšej kamarátke to však povedať nemôže... teda môže, ale o čom by potom bola celá zápletka. A ako z toho hlavná hrdinka vykľučkuje? Veľmi ťažkopádne.

„Ľudia, ktorí sú zodpovední za zostavovanie televízneho programu, by mali dostať guľku medzi oči. Určite im napadlo, že v deň svätého Valentína sa k sledovaniu televízie uchýlia len slobodní a zrejme aj zatrpknutí zúfalci, preto úprimne nerozumiem, prečo sa v hlavnom vysielacom čase rozhodli odvysielať Zápisník jednej lásky.“

Veľmi príjemne prekvapila

Kniha je rozdelená na kapitoly. Nie sú to však klasické kapitoly označené číslami alebo názvami. Tu sú predelené číslom roka, ktorý práve prebieha. Čiže celá kniha je priebeh niekoľkých rokov. Tieto roky sú ďalej rozdelené podľa toho, ktorý uhol pohľadu sledujeme. Striedajú sa tri – Laurie, Sarah a Jack. Je to vždy písané v prvej osobe, čiže je to veľmi zrozumiteľné a prehľadné.

Aj napriek tomu, že romantický žáner nie je úplne moja šálka kávy, táto kniha veľmi príjemne prekvapila. Ušetrila ma všakovakých romantických žvástov (teda poväčšine), ktoré sa donekonečna opakujú v každej knihe a priniesla trochu iný, občas ironický a vtipný pohľad na vec. Samozrejme, nie je to dielo, kde sa budete váľať od smiechu, ale nie je na to ani určené. Skôr by som povedala, že si pri ňom máte oddýchnuť. Autorka tému lásky, osamelosti a rôznych životných útrap poňala milo a humorne. Nesilila dialógy, ale vcelku dobre ich skonštruovala a nezostala ani pri opisoch. Kniha síce ponúka klasickú romantickú zápletku, ešte k tomu lásku na prvý pohľad, čo je samo o sebe obrovské klišé, ale kvitujem autorke, ako sa s tým pohrala. Že sa posnažila tému poňať aj trochu inak než presladene a ružovo. Teda až na záver, ten je presladený dostatočne.

Občas ironický a vtipný pohľad na vec

„‚Ach, prvá láska!‘ vzdychne Jack so zatvorenými očami. ‚Čo si mu odpísala?‘
Zahľadím sa na jeho bledú tvár a vpadnuté lícne kosti. Nikdy nemal na tele ani gram tuku navyše a týždeň tekutej stravy sa začína zreteľne prejavovať na jeho výzore.
‚Napísala som, že viem, ako bolí lúčenie s človekom, ktorého považuješ za lásku svojho života, no zároveň si nemyslím, že pre každého existuje iba jeden ideálny partner...‘“

Najviac pozitívne hodnotím grafické spracovanie knihy. Už krásna obálka ladená do zimy nám dá estetický zážitok a potom ju pohladíte a zistíte, že je príjemná ešte aj na dotyk. Vnútro doplnené o snehové vločky tiež považujem za veľmi podarený nápad, ale naozaj ten povrch obálky stojí za dotknutie.

Jednoduchý štýl písania, miestami trochu patetický...

Autorka síce neotvára vážnu tému, ani ju nespracúva na vysokej úrovni, ale k tejto knihe, k tomuto príbehu to stačí. Jednoduchý štýl písania, miestami trochu patetický a približujúci sa románu pre mladšie dievčatá občas uberá na kvalite, ale rozhodne sa s tým dá zmieriť. Ako oddychovka na zimný večer môže byť a čitatelia, ktorí radi siahnu po romantickej literatúre, sa jej môžu potešiť.

• Meno autora: Josie Silverová
  • Knihu vydalo: Fortuna Libri
  • Počet strán: 384