utorok, 19 november 2013 18:16

Príliš osobná známosť

Eva „Evita“ Urbaníková. Toto meno sa v spojitosti s dnešnou slovenskou literatúrou skloňuje viac ako dosť. Zatiaľ čo niektoré ženy k jej knihám pristupujú ako k osobným bôžikom, druhé nad nimi ohŕňajú nos a najradšej by ich spálili. Jedno jej však odoprieť nemôžeme – čo kniha, to bestseller.

Prečo sa teda kvôli jej dielam vedú neustále protipólne polemiky? Je za tým závisť? Alebo len očakávania, ktoré ostali nenaplnené? Možná je kombinácia oboch, a preto ak sa odvážite začítať do nejakej Evitovky, čakajte nasledovné: príbeh o vzťahu medzi mužom a ženou, trošku zamotaný, chvíľami naivný, no pomerne hlboko analyzujúci istý problém, ktorý sa v partnerstve môže naskytnúť.

Hlavnou hrdinkou je slobodná, samostatná a sebestačná tridsiatnička. Spoznáva Mareka, podnikateľa, ktorý sa sám stará o svoju dcéru Terezku. Je z toho láska, Marekove spomienky na zosnulú ženu pomaly blednú, Terezka si zvyká na novú kamarátku, a tak niet dôvodu čakať. Nastáva sťahovanie a riadenie jednej spoločnej domácnosti. Vyzerá to tak, že prežijú idylický život, no to by nemohla prísť hospodárska kríza a zavaliť Marekovu firmu. Pod jej vplyvom je nútený firmu zavrieť, čo má veľký dopad na jeho ego a psychiku. Nepotrebnosť, ktorú pociťuje čoraz viac si lieči alkoholom. Po čase sa naša hlavná hrdinka musí rozhodnúť – ostať aj v ťažkých chvíľach, alebo sa zbaliť? A nie je to príliš osobná známosť na to, aby zutekala preč?

„Robila som v personálke, takže som poznala dôsledky krízy na slovenské spoločnosti. Videla som, ako sa postupne krátia rozpočty, ako sa zlučujú funkcie, ako sa každý jeden post stáva predmetom otázky, či je pre firmu potrebný. Firmy so zahraničným kapitálom pocítili krízu okamžite a jednoznačne. Zastavil sa nábor nových ľudí, stredný manažment zmizol na úradoch práce a kto sa nesnažil, ten šiel tiež.“

Kniha bolo pôvodne pribalená k časopisu ako dovolenkové čítanie, preto nečakajte päťstostranové dielo s mnohými dejovými odbočeniami, rozsiahlymi opismi a vsuvkami. Táto krehká brožúrka v sebe skrýva „len“ priamočiary príbeh, ktorý ma pomerne rýchly spád, miestami sa pri ňom zasmejete a tie, ktoré sa rady rýpu vo vzťahoch, budú mať mnoho podnetov na premýšľanie. Evita ich sem totiž zakomponovala viac ako dosť. Rozvíjajúci sa vzťah medzi dospelou ženou a malým dievčaťom, cit k mužovi, ktorý svojím konaním dokázal viac ako sklamať, pocit zodpovednosti k niečomu, čo sa ešte len vyvíja, strach zo zlyhania, strach z úteku, strach z toho, čo bude potom...

„Alkohol vytlačil jeho emócie na povrch, odrazu boli premrštené a mne navierala v hrdle guča, v bruchu guča, nevedela som ustrážiť slzy. Bolo jedno, či bol prehnane veselý, alebo prehnane depresívny, pohľad na jeho mútne oči a vláčne telo bol rovnako smutný.“

Predpokladám, že aj Príliš osobná známosť sa zaraďuje ku knihám, ktoré sú buď milované, alebo úplne zavrhované. Pri objektívnom pohľade je to nevtieravá, ľahko čitateľná novela, s trochu prvoplánovým a predvídateľným dejom, do ktorej autorka vložila mnoho pocitov. A len vy uvidíte, či vám tieto pocity budú blízke, alebo vám absolútne nič nepovedia.

Čítané 1733 krát