sobota, 16 november 2019 16:37

Cudzinec z papiera

Dá sa bývať s niekým, koho vôbec nepoznáte a vlastne ste ho nikdy nestretli?

Keď bývate v byte s cudzími ľuďmi, nie je povinnosťou tráviť spolu aj voľný čas, najmä ak toho nemáte veľa spoločného. Môžete fungovať aj na vzájomnom neotravovaní sa pozdravíte sa, splníte si povinnosti a každý sa hrá na vlastnom piesočku. V knihe Cudzinec z papiera fungujú hlavní hrdinovia na trošku inom princípe.

Kým sa ona na víkend do bytu vracia, on z neho odchádza.

„Preklínala som sa za ten inzerát. Alebo skôr jeho? Odkedy sa nasťahoval do môjho bytu, nič nebolo tak, ako predtým. Namrzená som si vstala zo stola jeden sýto ružový sticker a nalepila som ho priamo doprostred mojej vysokej dubovej knižnice. ,Nedotýkať sa!!! Tak sme sa predsa dohodli. Alebo to nebolo dosť jasné?!´ napísala som naň.“

Finančníčka Liana sa rozhodla prenajať svoj byt na niekoľko dní v týždni podnájomníkovi. Ona si našla prácu v hlavnom meste a byt tak aspoň nebude cez pracovné dni prázdny. Kým sa ona na víkend do bytu vracia, on z neho odchádza, po dvoch dňoch je to zase naopak. A tak to funguje stále dokola. Liana má v byte svoje pravidlá, z ktorých jedno podnájomník poruší. Preto mu nechá nahnevaný odkaz. Stačí však jeden lepiaci lístoček a rozbehne sa medzi nimi zaujímavá listová konverzácia. Obaja prežili svoje a každého ťaží niečo iné. Takže si naozaj majú o čom písať.

Malá, drobná, útla či neveľká.

„,Nerob drahoty. Zaslúžim si ďalší kúsok skladačky. Vraj čítal Kuranderu.´ Nemusela som hovoriť viac, Nina presne vedela, o kom sa bavíme. ,Prečo si naňho taká zvedavá?´ spýtala sa. ,Ja neviem. Býva u mňa a je čudný,´ odfrkla som s naoko hraným záujmom.“

Malá, drobná, útla či neveľká. Knižočka, ktorá sa poľahky zmestí do každej kabelky. Áno, Cudzinec z papiera sa na prvý pohľad zdá byť malinký. No v podstate nielen na prvý pohľad, aj na ten druhý pohľad je to stále drobná knižka. Avšak len dovtedy, kým sa nezačnete brodiť riadkami plnými citlivých slov. Keď sa začítate, nebudete môcť prestať. No nemusíte sa báť, rozsahovo nie je veľká, takže je tak akurát na príjemne strávený večer či dlhšiu cestu autobusom. Ale pozor, to, že sa dostanete na koniec knihy, ešte neznamená, že ste došli na koniec príbehu. Autorka si pripravila pre svojich čitateľov ešte jedno milé prekvapenie.

„Nechcem vedieť Tvoje meno a nechcem, aby si Ty hľadal moje. Napriek tomu sa musím priznať, že chcem o Tebe vedieť viac. Chcem vedieť, čo vlastne robíš v Trenčíne. A kadiaľ behávaš, keď si tu. A ešte chcem vedieť, aký parfum používaš. Nepýtaj sa, prečo sa pýtam, len mi odpovedz.“

autorka ma každou stranou presviedčala, že to musí byť inak

Príjemnému zážitku z knihy dopomáha aj jej vzhľad. Krásna ilustrácia a grafika, vďaka ktorej môžete priamo čítať lepiace lístočky či listy na ozdobnom papieri. Význam hesla: „Nesúď knihu podľa obalu” sa v tomto prípade celkom stráca. Knižka Cudzinec z papiera je krásna navonok aj vnútri. Akurát slovo „sticker“ ma privádzalo do šialenstva. Veľmi nechápem túto potrebu mnohých autorov a ľudí vo všeobecnosti používať anglické slová aj vtedy, keď majú slovenský ekvivalent.

Vždy si po prvých kapitolách novej knihy v hlave vymyslím, ako sa jej príbeh asi skončí. A to najmä vtedy, ak sa v deji objavuje tajomný prvok, tak ako v Cudzincovi z papiera. Potrebujem to odhaliť skôr, ako sa dostanem na poslednú stranu. V tomto prípade som si síce vymyslela záver, no autorka ma každou stranou presviedčala, že to musí byť inak a že úplne zbytočne v hlave fabulujem. Mimochodom, mala som pravdu. Ale tak som sa na dej namotala, že mi to bolo úprimne jedno. Prečítajte, uvidíte.

• Meno autora: Ivica Ďuricová
  • Knihu vydalo: Adlervia Press
  • Počet strán: 192