utorok, 30 apríl 2019 13:27

Oheň v duši

Vysoká škola, študentské roky a vlastne celý život pred vami. Presne v tomto období si hľadáte tú takzvanú pravú lásku, o ktorej si myslíte, že je večná. No čo ak napriek všetkému krásnemu váš vyvolený skrýva tajomstvo, ktoré sa bojíte odhaliť, pretože vás zničí? Nie nadarmo sa vraví, mladosť pochabosť.

Zatiaľ posledná kniha od Jany Šulkovej rozpráva príbeh o mladej študentke Veronike, ktorá práve nastúpila na vysokú školu. Hneď na začiatku stretáva chlapca, s ktorým si padnú do oka. Jeho meno je Šimon a od základov jej zmení život.

Čakala som viac.

Je nádherne, no naivne pobláznená a prežíva svoje najradostnejšie obdobie. Nič nepoukazuje na to, že by niečo mohlo narušiť jej šťastnú idylku. A presne vtedy, veď zákon schválnosti funguje, sa veci začnú kaziť. So Šimonom sa deje niečo zvláštne, má nekontrolovateľné výbuchy hnevu a hlavná hrdinka nevie, čo robiť. Pomáhajú jej najmä Šimonovi priatelia, ktorí sú veľkou oporou aj preňho.

On sám totiž trpí poruchou osobnosti. Teraz je však na Veronike, ako sa s tým vysporiada a či vôbec takúto ťarchu zvládne uniesť.

Kniha je rozčlenená na štyri časti – Iskra, Oheň, PlameňPopol. Jednotlivé názvy kapitol korešpondujú aj so samotným názvom knihy. Pripadá mi to trochu patetické a hneď to navodzuje určitý dojem z knihy... Žiaľ, aspoň v mojom prípade, nie najlepší.

Kniha je určená pre young adults, teda mladých dospelých. Dôvod, prečo som si ju ja zvolila, bol prosto taký, že som chcela vidieť posun autorky. Čítala som jej prvú knihu Dievča s maskou, a tá ma teda o kvalite spisovateľky nepresvedčila. Povedala som si však, že jej dám šancu, keďže to bol jej prvý knižný pokus a prečítam si preto jej poslednú vydanú knihu Oheň v duši. Nuž, musím povedať, že som čakala viac. Nejaké to zlepšenie, vyvarovanie sa rovnakých chýb, posun v spracovaní námetu, rozpracovanejšie dialógy, ale nič z toho sa nekonalo. Kniha bola pre mňa sklamaním. Nepoviem, že obrovským, nemala som príliš veľké očakávania, pretože som si bola vedomá, že zázrak v autorskom rukopise nenastane. Pre porovnanie mi to však stačilo.

Príliš jednoduché opisy, miestami úplne infantilné.

„‚Sú krásne,‘ ochkala nad nimi.
‚Ty si krajšia.‘
‚Šimooooon!‘ zatiahla.
‚No čo, je to tak, však, pani?‘ obrátil sa k starenke, ktorá, hoci nebola najmladšia, stále pôsobila sviežo a plná energie.
‚Kráse milovanej ženy sa nič nevyrovná,‘ prikývla. Šimon jej pobozkal ruku, kúpil obrovskú kyticu hortenzií všetkých farieb a zaplnil ňou Veronikinu náruč.“

O (ne)kvalite sa sami môžete presvedčiť aj z krátkeho úryvku. Samozrejme, nie je možné knihu poriadne zhodnotiť, pokiaľ nie je prečítaná celá. Ale keďže ja som to urobila za vás, vy sa týmto dielom trápiť nemusíte. Kniha obsahuje samé klišé. Podľa všetkého je určená pre vekovú kategóriu približne 17 – 18 rokov. Hlavné postavy sa pohybujú tak od 20 vyššie, štýl písania je však úplne neprimeraný jednak príbehu a jednak čitateľom.

Spôsob, akým je to napísané, je totiž vhodný skôr do detských kníh – niektoré pasáže boli príliš jednoduché, miestami úplne infantilné. Kvôli tomu by som knihu odporúčala dievčatám tak do 12 rokov. Druhá vec však je príbeh. Ten, naopak, vôbec nie je vhodný pre takéto mladé čitateľky. Vcelku mi to pripadá, že sa autorka snažila ulahodiť každému, ale nakoniec napísala knihu vhodnú pre nikoho.

Kniha pôsobí ako nesúrodý celok.

Jedna vec, ktorú na knihe hodnotím pozitívne, je celkový námet. Spracovať príbeh, opisujúci život po boku niekoho s vážnou, neliečiteľnou poruchou osobnosti si vyžaduje odvahu. Ale hlavne talent na písanie. Ďalšia vec, ktorá je potrebná v takomto prípade, je veľmi dôkladne a precízne si naštudovať, čo všetko obnáša psychická porucha. U tejto autorky však nie je, podľa mňa, splnené ani jedno. Celkovo to vyzerá len ako úplne povrchne hodená zápletka. Vravím, škoda dobrého nápadu v zlom spracovaní.

„‚Ocko, nemôžem ho pustiť preč. Pôjde rýchlo a ublíži si,‘ habkala.
‚Tak už dosť! Okamžite vystúp!‘ buchol do auta, čo Šimona prebralo z pomysleného tranzu. Všetko sa odohralo akosi prirýchlo. Šimon vystúpil z auta, chytil Veronikinho otca za sveter a uderil ho päsťou do tváre.“

Čo sa týka opisov prostredia či konania, boli veľmi priemerné, dialógy zasa príliš jednoduché a pri spojení s nadnesenými opismi a teatrálne vykreslenými myšlienkami postáv vzniklo naozaj čudesné dielo. Závažosť témy sa bila s triviálnosťou príbehu a to vytváralo úplne nesúrodý celok, ktorý v konečnom dôsledku pôsobil vlastne až  smiešne. Pre mňa bolo toto dielo rozhodne krokom vedľa.

• Meno autora: Jana Šulková
  • Knihu vydalo: Motýľ
  • Počet strán: 208