utorok, 01 január 2019 17:39

Ochranca

Kníh s témou historickej romantiky je ako húb po daždi, v dnešných časoch je to celkom obľúbený žáner. No tento príbeh je iný ako ostatné, tento vám zamestná myseľ a naplní srdce.

Hlavnú postavu Elisabeth poznáme už z románu Grófov syn, ktorý odporúčam prečítať ešte pred Ochrancom. Pôvodne je to šantivé, pochabé, ale aj odvážne a tvrdohlavé dievča. Tu ju spoznávame už ako mladú ženu – dvornú dámu na kráľovskom dvore, i nedobrovoľnú milenku samozvaného kráľa Jána. Náhoda zariadila, že Elisabeth po rokoch stretáva svojho od detstva tajne milovaného Jamieho, ktorý ju berie skoro ako sestru a, samozrejme, o jej citoch ani netuší. Ako správny rytier ponúkne Elisabeth pomocnú ruku a unesie ju kráľovi „spod nosa“.

Náhoda zariadila, že Elisabeth po rokoch stretáva svojho od detstva tajne milovaného Jamieho.

Cestou k Elisabethinmu bratovi Willovi zažijú mnoho strastiplných prekážok, porozprávajú si o smútkoch minulosti a postupne k sebe nachádzajú cestu... Samozrejme, také jednoduché, ako som to napísala, to nebude, ale schválne neprezradím nič bližšie, aby som vám nepokazila čitateľský zážitok. Lebo pri tejto knihe som ho ja naozaj mala. A ak ste niekedy prežili platonickú lásku, možno sa v nej nájdete.

„Oči mala celkom zaliate slzami, ledva si dovidela pod nohy. V srdci cítila obrovské poníženie. Odsudzovala sa, ako nedôstojne sa zachovala, a on sa pritom na ňu ani len nepozrel. V jazere, keď na ňu tak zvláštne hľadel, jej v srdci skrsla pochabá myšlienka, že možno... Pokrútila hlavou a slzy jej tiekli ešte prudšie. Ako mohla byť taká hlúpa a hoci len na kratučkú chvíľu dúfať, že by na ňu mohol hľadieť ako na ženu? Nenatrápila sa už kvôli nemu azda dosť?“

Ak ste niekedy prežili platonickú lásku, možno sa v nej nájdete.

Napriek vysokému predaju historických romancí autoriek, čo chrlia tieto knihy ako na páse, nie každá takéto romány píše aj kvalitne. Keďže čítam rôzne žánre, snažím sa striedať romantiku s krimi alebo young adult knihy so spoločenskými témami. Niekedy dám naraz tri knihy jedného žánru a mám dosť, musím obmeniť žáner. Jeden z dôvodov je aj ten, že som presýtená podobnosťou deja, udalostí...

Ochrancu som nemohla prestať čítať a keď som sa dostala na koniec, najradšej by som hneď čítala nejakú ďalší román od tejto autorky. Ak vám pri tomto type kníh vadí plytkosť deja, trochu nepochopiteľné správanie cudných hlavných hrdiniek, ktoré sa pri prvej príležitosti vrhnú do náručia „láske na život a na smrť“ (ktorú spoznali len pred pár dňami), povrchné dialógy a opis ľúbostných scén „podľa šablóny“, Kristína Brestenská vás príjemne prekvapí zmenou. Páči sa mi jej štýl písania, chronológia udalostí a citové prežívanie postáv. V jej Ochrancovi sa stále niečo deje, akciu striedajú emocionálne pasáže alebo retrospektíva. No tej je tam tak akurát, len aby sa vysvetlilo, čo potrebuje čitateľ vedieť. Nie je to ten typ knihy, že polovica deja zo súčasnosti a druhá z minulosti.

„Jamie sa bál po takom bozku otvoriť oči. Nikdy nebol tak dokonale zmätený ako v tejto chvíli. Bola presne taká, ako dúfal, ako chcel. Keď sa teraz dotýkali lícami, mal pocit, akoby ju poznal celý život. Nemohol tak zostať večne, hoci by to rád urobil. Musí otvoriť oči. No čo ak nebude taká krásna, ako si ju predstavoval?“

Ochrancu som nemohla prestať čítať.

Hoci sa niekomu môže zdať, že Elisabeth za svoj krátky život toho prežila až príliš a ani si tých rán osudu toľko nezaslúžila, podľa mňa práve všetky tieto skutočnosti dodali deju na dynamike a vzdialili ho od podobných kníh, ktoré ostali len pri nálepke tuctovosti a nudnej nezáživnosti. V stredoveku to zrejme presne takto nejako fungovalo – žiadne zaháľky pri hradnom krbe a prehýrené noci, ale naháňačky po lesoch, cez hory, súboje, nútené sobáše a ženy ako zábavka pre chlapov. Máloktorej sa asi podarilo ostať nepoškvrnenou a oddanou manželkou iba jednému mužovi.

„Elisabeth zavrela oči a cítila sa ako loď na rozbúrenom mori. Áno, ona bola loď a on bol jej kapitán. Ona potrebovala jeho, aby ju vyviedol z nebezpečenstva, v ktorom sa ocitla, a on potreboval ju, aby mu poskytla zázemie v tej nekonečnej ničote.“

Donedávna sme na Slovensku nemali veľmi na výber zo spisovateliek, čo sa týka pôvodnej historickej romance, ale táto autorka rozhodne má čo povedať a svoju cieľovú skupinu si nepochybne už našla. Ak ešte náhodou váhate, treba sa len začítať...

• Meno autora: Kristína Brestenská
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ
  • Počet strán: 344