piatok, 07 december 2018 20:47

Krvavý erb

Je ťažké rozhodnúť sa medzi priateľstvom a láskou. Čo by ste uprednostnili vy? Priateľstvo, ktoré vzniklo vo veľmi zvláštnej situácii ,alebo ženu, ktorá vo vás rozdúcha potláčané city?

Príbehy Jany Pronskej sa vyznačujú pomerne jednoduchou dejovou zápletkou, okorenenou milostným románikom, ktorý končí veľkolepou svadbou. Navyše zasadenie deja na územie Slovenska v minulých storočiach, keď Spiš brázdili rytieri a po hradských prechádzali dámy v kočoch, pre mnohé čitateľky je to dostatočný prísľub príjemného, oddychového a niekedy aj šteklivého čítania.

A takýto je príbeh o Eliz. Elizabeth Zachová príde za jeden večer o celú svoju rodinu. Jej otec chcel brániť česť svojej druhej dcéry, Kláry, ktorú zneuctil veľmož na kráľovskom dvore. Zúfalý otec vytasí meč a zraní kráľa a kráľovnú. Aký iný trest za to mohol čakať pre seba a svoju rodinu? Jedine Eliz sa zachránila. Aj to len pre svoju tvrdohlavosť a výbušnú povahu bola v tom čase mimo dosahu besnenia kráľa.

Ján Druget, syn palatína, mal v pláne požiadať Eliz o ruku. Teraz, keď sa stala nepohodlnou pre kráľa a hľadali ju všetci vojaci, rozhodne sa urobiť pre ňu to jediné, čo môže. S pomocou dobrého priateľa, Zorana, sa ju pokúsi prepašovať na rodinný hrad v Halíči, kde bude chvíľu v bezpečí.

Aký iný trest za to mohol čakať pre seba a svoju rodinu? Jedine Eliz sa zachránila.

„Eliz Zachová naprázdno prehltla a snažila sa potlačiť bolestivé sklamanie... Netušila, čo sa s ňou stane, nevedela, kam ju zaveje osud a aký dlhý čas jej ešte dopraje. V žiadnom prípade sa nepoddá! Nie teraz, keď unikla kráľovmu besneniu... keď dokázala prežiť v špinavej diere... Nestane sa otrokyňou!

Nemala na výber. Len čo sa k nej Zoran priblížil, vymrštila sa, z kabátca mu vytiahla dýku a naslepo sa rozohnala.“

Zoran s Eliz sa vydávajú na dlhú cestu. Nielen Eliz je ale v nebezpečenstve. Zoran tiež nemá čistú minulosť, pretože nie vždy bol Zoran... S Eliz majú viac spoločného, ako si ona dokáže predstaviť. Počas cesty na medzi nimi vznikne puto, ktoré sa obaja snažia potlačiť. Zoran totiž Jánovi sľúbil, že sa o Eliz postará do doby, kým si pre ňu Ján príde.

Eliz sa aj napriek tajnostiam, ktoré pred ňou jej záchranca ukrýva, zamiluje. Spočiatku nevie, čo znamenajú všetky tie pocity, ktoré jej prechádzajú telom v jeho prítomnosti. Aj napriek tomu, že si Zoran dlhé roky buduje masku tvrdého chlapa, pri Eliz akoby to bol opäť on, človek s citmi, schopný milovať a lásku prijímať. So svojimi pocitmi bojuje, pretože Eliz predsa miluje Jána, jeho dobrého kamaráta.

Spočiatku nevie, čo  znamenajú všetky tie pocity, ktoré jej prechádzajú telom v jeho prítomnosti.

Stredoveká romanca

Aj tento príbeh z pera slovenskej autorky je príbehom lásky. Zakázanej a neprijatej. Je to príbeh o neobyčajnom priateľstve medzi Jánom Drugetom a Zoranom, o Zoranovej oddanosti a bolestivej minulosti. Aké jednoduché je rozumieť niekomu, koho postihol rovnaký osud ako vás. Ako rýchlo si viete vybudovať vzťah s niekým, kto prechádza rovnakým peklom, aké ste okúsili aj vy? Priateľstvo je niekedy rovnako silný cit ako láska. Ak sa tieto dva pocity bijú vo vnútri jedného človeka, nie je jednoduché rozhodnúť sa, či zradiť priateľstvo alebo samého seba. Takéto pocity sa odohrávajú v Zoranovi. Ako chlap, ktorý stratí svoju vnútornú rovnováhu a istú zem pod nohami, volí odlúčenie od tej, ktorá v ňom rozhorela milostné city.

Žiadne prekvapenie

Ak poznáte knihy Jany Pronskej, viete povedať, čím vás tento príbeh upútal. V jej romancách dominuje slovenské stredoveké prostredie, boj dobra so zlom, láska medzi mužom a ženou, väčšinou z rozdielnych spoločenských vrstiev, boj neprávosti so spravodlivosťou. A práve o tom to je. Viete ľahko predpovedať, čo sa stane. Eliz, túžiaca po slobode, prenasledovaná túžbou po živote, no uväznená a neslobodná. Z jasného neba je pri jej boku odvážny a nebojácny rytier, ktorý jej pomôže a navyše sa aj zamiluje.

Nie je jednoduché rozhodnúť sa, či zradiť priateľstvo alebo samého seba.

Aj keď začiatok sľubuje dobrodružstvo na ceste na hrad a lásku k Zoranovi, veľmi rýchlo sa toto dejové odbočenie končí. Deju chýba dynamika, je predvídateľný, žiadne zápletky. Aj keď ju Zoran necháva na hrade, dej plynie na inom mieste, no stále je lineárny. Žiadne prekvapenia, vedľajšie dejové línie. Ani prepracovanie charakterov postáv nie je to, čo by ma v príbehu upútalo. Aj keď uznávam, Eliz aj napriek svojmu pôvodu nie je naivná a bezbranná slečna a Zoran je hrdina už len pre svoju minulosť, náročnejšie čitateľky ťažko upúta. V porovnaní s inými autorkinými knihami tu skalné čitateľky nenájdu ani vášeň a už vôbec nie zakázané strany.

Myslím si, že v mojom prípade na dlhú chvíľu so slovenskými stredovekými romancami skončím. Niekedy je vhodné prestať v tom najlepšom. Ja som v prípade Jany Pronskej, bohužiaľ, ten moment prešvihla.

„Myslel si, že to už nikdy viac nezažije, snažil sa zmieriť s tým, že Eliz mu nemôže patriť, a odrazu bola tu, v jeho dome, tak blízko, že cítil jej vôňu, keď načiahol ruku, cítil jej teplo. Naozaj mohol mať všetko, čo kedy chcel, po čom kedy túžil, a nemusel by porušiť prísahu ani zaťažiť svoju dušu hriechom?

Pýtal sa jej niekto, čo chce ona? Sestrine slová mu opäť prišli na um, snáď po tisíci raz, a on sa modlil, aby mu jej odpoveď na túto otázku nezlomila srdce.“

• Meno autora: Jana Pronská
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ