nedeľa, 11 november 2018 16:49

Dilemy obyčajných žien

Každá žena to pozná... Nekonečné dilemy, ktoré berú spánok a sprevádzajú ich neriešiteľné otázky bez odpovedí. Ilona, Etela a Paulína sa zmietajú vo svojich obyčajných životoch plné pochybností. Majú právo na omyly a zlyhania, keď vlastne chcú byť len šťastné?

Tri ženy, každá iná a pritom všetky spojené v jednej rodine. Tvrdá a neúprosná Ilona, ktorá akoby ani necíti a jej konanie je vždy racionálne a chladné. Jej dcéra Etela a vnučka Paulína, ktoré sa obe len snažia byť takými, ako sa od nich očakáva. Bez chýb, zlyhaní a prehreškov proti morálke, konvencii, spoločnosti. Žijú príbehy obyčajných žien, ktoré stretávate každý deň na ulici.

Tri príbehy, ktoré spája jedno slovo – nevera.

Tri príbehy, ktoré spája jedno slovo – nevera. Nevera ako riešenie manželskej krízy, ako možnosť splniť si dávne sny, nevera ako prísľub nesplnenej lásky. Všetky tri sa s ňou stretávajú a všetky tri k nej majú blízko. Nielen fyzicky, ale i duševne. Autorka citlivo pristupuje k tomu, že nevera môže mať veľa podôb a môže zraňovať oveľa viac ako sa zdá.

Napriek trápeniu hrdiniek s nimi súcitíte, radujete sa a prajete im, aby to šťastie už nehľadali tak kostrbato a náročne. Ako autorka úprimne píše cez jednu z postáv, možno väčšinu času v živote premrháme čakaním na to (alebo toho), čo sme si len mysleli, že by malo byť tak, ako chceme. V prípade Etely je to čakanie na lásku z mladosti, ktorá sa vracia po tridsiatich rokoch a ona prepadá ilúzii romantickej naplnenej lásky riskujúc svoju vlastnú rodinu. Má právo na šťastie aj za túto cenu?

„Premárnil som svoju lásku, keď som stále myslel len na teba. Niežeby si toho nebola hodná, ale mal som po boku takú úžasnú ženu, ako je moja manželka. Teraz by som to už urobil inak. Ale ja hlupák som sa zabetónoval do svojich predstáv z gymnázia a radšej sa utápal v nich, než aby som žil pre prítomnosť.“

Podobne jej dcéra Paulínka, ktorá márne túži po bábätku a s manželom sa postupne vzďaľujú. Zachránilo by ich dieťa, ktoré by mala s iným a jej muž by o tom nevedel? A čo Ilona, žijúca v zvláštnom trojuholníku zastretým tajomstvom?

Čo by na to iní povedali, ako by pred nimi vyzerali?

Autorka otvára otázky, ktoré sú už na prvý pohľad ťažké. Je to morálne konanie a jeho limity či skôr hranice, ktoré okolo nás stavia výchova a kultúra. Etela aj Ilona sa najviac boja odsúdenia spoločnosťou. Čo by na to iní povedali, ako by pred nimi vyzerali? V malomeste sa nič nedá skryť a pravda či chceme, či nie, vždy vypláva na povrch.

„Asi by sa hanbila čo i len naznačiť pravdu o Oliverovi. Strápnila by jeho i seba – že si za partnera vybrala muža neschopného splodiť dieťa.“

Ak by som mala úprimne povedať, na začiatku som bola k príbehu veľmi skeptická a nedávala som mu veľkú nádej. Mala som pocit, že hneď bude jasné, čo sa stane. No potom prišlo veľké prekvapenie a príbeh ma doslova vtiahol. Nie je to žiadna psychologická príručka, ani moralizujúca dráma. Je to zo života a o živote. Všetky tri hlavné hrdinky si svojím spôsobom obľúbite a tešíte sa, či smútite s nimi. Lebo to, o čom píše, poznáte. Konvencie, tradície, viera i rodina, sú v našej kultúre silné a je ťažké s nimi bojovať, najmä keď sa vymykáte z radu.

Žijú príbehy obyčajných žien, ktoré stretávate každý deň na ulici.

„Mami, chápem, že váš vzťah s otcom možno po toľkých rokoch skĺzol do stereotypu, ale myslím, že úplne rovnako by to skončilo aj s Viktorom. Lenže vy ste spolu nikdy nežili normálne. Viktor je len tvoja chiméra z mladosti, zakonzervovaný ideál, ktorý nedostal šancu, aby zovšednel.“

Myslím si, že Zuzke Janovskej sa podarilo napísať príjemnú knihu, ktorá zaujme, poteší a možno aj rozosmúti. Jej štýl je ľahký a čitateľný. Príbehy žien sa dajú ľahko odlúšiť, vždy je uvedené aj časové obdobie, kedy sa príbeh odohráva. Čo sa mi páčilo asi najviac, je jej nadhľad a prístup k témam, o ktorých sa nepíše ani nehovorí ľahko. Otvorí pred nami dilemy, ktoré vyrieši hádam len život. Pochybnosti sprevádzajú život každej z nás a niekedy je príjemné zdieľať ich aj s literárnymi postavami.

• Meno autora: Zuzana Janovská
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ
  • Počet strán: 192