streda, 10 október 2018 09:56

Diablova zajatkyňa

Diablova zajatkyňa je pútavým príbehom o láske rebela a kňažnej. Ani triedne rozdiely nezabránia láske, ktorá medzi nimi vypukla v naozaj nečakanú chvíľu.

Po prečítaní krátkej anotácie som sa rozhodla, že si knihu kúpim. Niečím ma zaujala, no v tej chvíli som to nevedela pomenovať. Netrúfla som si hádať, čo mám od knihy očakávať. Predsa, toto nie je žáner, ktorý sadne každému čitateľovi. Ani romantické knihy nečíta každá žena, a pritom je to žáner určený prvotne čitateľkám.

Chýry o krutom a nebezpečnom rytierovi Rolandovi sa čoskoro roznesú široko ďaleko

Smútok, hnev, nenávisť

Rytier Roland stojí nad hrobom svojej sestry a prisahá, že jej smrť pomstí. Jeho dušu zatemní túžba po pomste, krvi, spravodlivosti. Ľudia na Spiši trú veľkú biedu a ich župan Balaša to nevidí. Žije si na Spišskom hrade bujarý život, nikto a nič mimo hradných múrov ho nezaujíma. Aj za smrť Rolandovej sestry je zodpovedný on. Roland sa už nevládze prizerať a počúvať prázdne sľuby pánov. So skupinou verných kamarátov prepadne Spišský hrad a ľsťou sa ho zmocnia. Balaša z hradu utečie a z Rolanda a jeho družiny sa stávajú rebeli.

Chýry o krutom a nebezpečnom rytierovi Rolandovi sa čoskoro roznesú široko ďaleko. Roland sa so svojimi vernými bojovníkmi pripravuje na boj, ku ktorému skôr či neskôr isto dôjde ako odpoveď na obsadenie hradu. Jeho najväčším nepriateľom je knieža Kiovský. Roland nemá strach z boja, no vďaka vernému priateľovi sa mu podarí opäť ďalšia lesť – unesie jeho dcéru Annu a knieža vydiera.

„Spomenula si na múdre slová kráľovnej a opäť musela jej veličenstvo obdivovať. Otec neodpúšťa. Na Spiš sa neunúval kvôli svojim deťom, ale kvôli Rolandovi, mužovi, ktorý mu prekazil plány a z jeho dcéry spravil vdovu, čo svojho manžela nikdy nevidela! Jeho arogancia a povýšenosť by vyprovokovali aj svätca.“

Anna mu neostala nič dlžná – jazykom narábala ako s dobre naostreným mečom

Únos

Keď sa Anna stretla s Rolandom, bola to skúška nielen jej odvahy, ale aj citov. Dovtedy totiž poznala iba život na kráľovskom dvore, kde bola kráľovninou dvornou dámou. Jej život bol chudobný na city, pretože jej krutý otec, knieža Kazimír Kiovský svoje deti nemiloval a pri každej príležitosti im dal pocítiť, že nie sú hodné byť jeho deťmi. Roland sa k nej správal ako barbar – bol drzý, povýšenecký, nebojácny. Ani Anna mu neostala nič dlžná – jazykom narábala ako s dobre naostreným mečom. Vždy si ale musel dávať veľký pozor, aby sa jej u neho na hrade nič nestalo. Na konci zimy ju totiž plánoval vymeniť za peniaze, ktoré jeho bojovníci potrebovali, aby zabezpečili svoje rodiny ukryté v kláštore.

Roland

Rany, ktoré v živote dostal, mu zatvrdili srdce. Ani k Anne sa nesprával inak len preto, že bola ženou, dokonca kňažnou. Keď sa Roland dozvedel, že vojaci prepadli a vypálili kláštor, v ktorom sú ukryté rodiny jeho druhov, neváhal a ponáhľal sa im na pomoc. Anna sa potom s vďakou starala o ranených a pomáhala zmierniť ich bolesť, ktorá niekoľko týždňov na hrade vládla. Vtedy Roland prvýkrát pripustil, že Anna je žena, ktorá by mohla zaplniť prázdno v jeho srdci a priviesť ho opäť k životu, ktorý by mal zmysel.

Roland zvážnel. Opäť k nej pocítil obdiv. Každá iná žena by na jej mieste už vyronila potoky sĺz a krikom by akiste vyplašila háveď v celom chotári, nielen na hrade. Táto dievčina bola skutočne v zúfalej situácii, uväznená medzi drsnými chlapmi, s akými možno nikdy neprišla do styku, bola zranená, a predsa sa držala statočne.“

Anna

Spočiatku sa Rolanda trocha bála, ten jeho výraz v očiach – nemal strach zo smrti. Čím viac času strávila na hrade, uvedomila si, že to nie je žiadny divoch, na jeho mužoch mu záleží a vôbec nie je bezcitný, ako hovorili chýry v krajine. Po čase sa k nej začal správať inak, nežnejšie, občas mala dokonca pocit, že k nej prechováva aj hlbšie city, ale možno si to iba nahovárala. Po tom, čo ukázala svoje schopnosti liečiť, sa po hrade pohybovala voľne, už viac nebola zajatkyňou rebela. Spriatelila sa s rodinami a Rolandovými spolubojovníkmi. Veľmi skoro ju prijali medzi seba ako seberovnú, aj keď bola kňažná a mala právo nimi pohŕdať. Skúškou Anniných citov k rytierovi bolo Rolandovo zajatie. Ak chcela bojovať o jeho život, musela sa vydať na nebezpečnú cestu za kráľovnou, aby ju prosila o milosť. Otcovi vojaci ju ale zajali a karta sa obrátila. Roland si v tej chvíli musel pripustiť city, ktoré k Anne prechováva a podniknúť všetko pre to, aby ju zachránil. Začína sa najväčší boj v jeho živote. Boj za lásku.

Začína sa najväčší boj v jeho živote. Boj za lásku

„Anna si zahryzla do pery, pregĺgajúc slzy, poníženie i chuť poriadne sa vykričať. Bola zvyknutá držať hlavu hore za každých okolností. Najdôležitejšie bolo vyrovnane prijímať rany osudu a tváriť sa pritom ako socha bez života, niekedy neprejaviť žiadne emócie, strach ani bolesť – tak ju naučili, tak ju vychovali, je predsa kňažná. No uvedomila si, že už ďalej nevládze."

Romanca

Diablova zajatkyňa je mojou prvou knihou, ktorú som od Jany Pronskej prečítala. A dojmy? S čistým svedomím môžem povedať, že konkuruje „sladkým“ anglickým grófom a lordom. Nemyslím sladkou romancou a nekonečným odmietaním citov, či búrlivými radovánkami. Práve naopak. Láska tu samozrejme zohrá svoju rolu, no romantiku, či sexuálny harašment, nečakajte.

Nenávisť je silný cit, ktorý ľudí rozdeľuje. Na jeho vyváženie v živote je tu ale láska, ktorá má moc spojiť aj nespojiteľné a ktorá pomáha prekonávať aj tie najťažšie životné úskalia a prekážky. Autorka sa v príbehu opierala o legendy, ktoré sa o Spišskom hrade zachovali. Predsa, rebeli a chudobní ľud na Spiši je mnohým čitateľom bližší, ako honosné sídla a tituly niekde v Anglicku.

• Meno autora: Jana Pronská
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ
  • Počet strán: 256