nedeľa, 19 august 2018 20:40

Rebelka

Poznáte rozprávku o ryšavej neskrotnej Rebelke, ktorá porazila svoju pýchu a zlú čarodejnicu? Tak krásna Cecília je jej podobná. Jej charizma a šarm vás pripúta ku knihe a vnorí vás do príbehu o láske, ktorú dnes už málokto zažije.

Pokiaľ máte chuť uniknúť z reality a prežiť dobrodružstvo, tak sa usaďte, uvarte si kávu či čaj, vyložte si nohy a začnite čítať príbeh o krásnej Cecílie zo sv. Jura, ktorá je nebojácna a odvážna. Táto ľúbostná story poukazuje na to, čo všetko dokáže pýcha a láska. Zlo a nenávisť. Krásna Cecília je neskrotená dcéra, ktorá túži byť rytierom. Tvrdá, bojovná a verná svojej slobode. Jej sen je však nemožný, žena nemôže byť bojovníčkou, iba nevestou, manželkou plodiacou deti a z nej sa stáva stará panna. Každý sa tej ženy bojí a zároveň nevie odolať kráse a múdrosti. Má silu a obratnosť, dokáže poraziť nejedného rytiera, negatívom je jej prílišná hrdosť. Kto ju dokáže skrotiť? Nájde konečne ženícha?

Túžba zvíťaziť v rytierskom turnaji sa jej stáva osudnou

Cecíliinou túžbou je zvíťaziť v rytierskom turnaji, o ktorom jej otec nechce počuť. On sa nevie dočkať, kedy bude jeho milovaná dcéra pod čepcom so správnym ženíchom. Cecília si uvedomuje situáciu a vie, že otec účasť na turnaji nepovolí. Preto si zvolí podmienku. Kto ju porazí v súboji, získa jej ruku aj veno.

„Dala sľub a sľub je vecou cti. Tak ju to naučili – jej otec, jej bratia, jej učitelia. Vypla hruď a vykročila.“

V súboji zvíťazí Štefan z Rozhranoviec, presná kópia Cecílie v mužskom prevedení, avšak jeho skúsenosti ho naučili zložiť pýchu a stať sa čestným. Vďaka empatii a prirodzenej túžbe po spravodlivosti sa dostáva nečakane pod chomút. To, čo obaja chceli, bola sloboda, o ňu však prišli, osud, česť či náhoda ich spojil dokopy. Dokážu dve rozbúrené moria nájsť k sebe cestu? Pochopia, že milovať neznamená stratiť slobodu? To všetko sa dočítate v knihe.

„Stáli oproti sebe ako dvaja cudzinci, neznámi ľudia, ktorých osud celkom náhodou zviedol dohromady, ticho odriekali prísahu vernosti, ktorá nešla od srdca, iba opakovali slová kňaza, dodržiavajúc stáročné pravidla svadobného obradu.“

Dokážu dve rozbúrené moria nájsť k sebe cestu? Pochopia, že milovať neznamená stratiť slobodu?

Ako väčšina kníh Jany Pronskej aj táto dokáže vtiahnuť do deja tak, že neviete uniknúť. Máte nutkanie ju dočítať čím skôr a na jej konci zistíte, ako veľmi chcete poznať ďalší osud hlavných hrdinov. Tento príbeh je výnimočnejší, pretože postavy naozaj existovali a je opísaný podľa toho, ako sa asi naozaj odohral. Je známe, že krásna Cecília zo sv. Jura naozaj sama velila vojenským lodiam a ochránila pevnosť Golubac. Udatná bojovníčka, ktorá sa postavila normám a zachránila to, na čom jej zrazu začalo záležať. Lásku.

„Jeden Cecíliin šíp za druhým nachádzal cieľ a muži jej výdatne pomáhali. Trvalo to veľmi krátko a predsa, akoby od chvíle, keď priplávala ku golubackej pevnosti, prešiel rok. Konečne z vody začali vyťahovať mužov a medzi nimi i kráľa...

Veľmi sa mi páči, že autorka do príbehu vsadila reálne postavy – tie kladné aj záporné. Historické pozadie, ktoré do príbehu vložila, vysvetlilo politickú situáciu v danom období. Do akej miery bol pravdivý a koľko domyslený, ostáva tajomstvom autorky. Kniha sa čítala dobre, pre mňa to bola jednohubka na dve hodiny. Dozvedela som sa niečo nové. Priznám sa, hneď som využila strýčka Googla a našla som si informácie o Cecilii a Štefanovi. Taktiež som pátrala po pevnosti Golubac a našla som si tip na výlet. Prostredie vyzerá naozaj lákavo.

Udatná bojovníčka, ktorá sa postavila normám a zachránila to, na čom jej zrazu začalo záležať.

Myslím si, že aj táto kniha sa autorke vydarila. Vložila historickú povesť do príbehu a vykúzlila romancu, ktorá nás odbremení od bežných starostí. Mám rada knihy, kde sú ženy hrdinkami a dokázali sa vzoprieť spoločnosti. A nie sú iba bábkou, ktorou manipulujú ostatní. Nevadí im, že si hádžu polená pod nohy, všetko zvládajú s ľahkosťou a nezdolá ich nič. Na druhej strane sú ženami s citmi, empatiou a dobrosrdečnosťou. Taká bola aj Cecília, aspoň podľa opisu, ktorý predložila autorka knihy. A to sa mi páčilo na nej najviac.

Na druhej strane, v knihe by som privítala viac napätia, dejovosti a štipku viac z príbehu. Absentovali mi vynechané obdobia a príhody, ktoré boli spomenuté iba okrajovo alebo vôbec. Chýbali mi aj opisy zo všedného života, z okolitého prostredia a hradov, kde sa udalosti odohrávali. Tejto knihe by viac strán osožilo a bola by o to zaujímavejšia. Toto sú moje subjektívne pocity z knihy, ako celok je však dobrá. Vhodná na relax, nezaťažuje aj pobaví. Pre mňa je zatiaľ jedna z najlepších od autorky.

• Meno autora: Jana Pronská
  • Národnosť: slovenska
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ