streda, 10 január 2018 18:05

Kumánska princezná

Slobodná matka to nikdy nemá jednoduché. Najmä, keď patrí ku kočovnému kmeňu Kumánov a zdá sa, že všetky sily sú proti nej...

Najnovší román úspešnej slovenskej autorky prináša dva príbehy dvoch ľudí, ktorých cesty sa v jednom bode musia spojiť. Hlavnou hrdinkou príbehu je Kumánka Damara bojovníčka, ktorá sama vychováva svojho syna. Pretože jeho otec ju len využil a vrátil sa späť k svojmu uhorskému životu. K telu a predovšetkým k srdcu si Damara nepustí nikoho, čo sa nepozdáva jej bratovi ani ostatným členom jej kmeňa.

„,Mala by si si vziať so sebou niekoho na ochranu, vraj sa po okolí potuluje banda zlodejov. Ženy hovorili, že na nich poľuje sám Ugrin!´ ,Potom sa nemám čoho obávať. Okrem toho mám rýchleho koňa a brániť sa ešte vždy viem...´ Kaľja sa zamračila, zahundrala čosi popod nos a nesúhlasne potriasala hlavou, dívajúc sa, ako sa Damara rúti pomedzi jurty a za ňou sa dvíha mračno prachu.“

Pôjde za svojím srdcom, alebo sa spreneverí svojej duši?

Druhou postavou je rytier Julián Bakšai, ktorý sa vydáva na pokyn grófa Ratolda do sveta, aby našiel syna jeho mŕtveho syna Františka. Všetko len preto, aby mu sa mu konečne vrátil majetok otca a mohol tak zabezpečiť dve sestry. Na svojej ceste nájde, čo má. Okrem toho však nájde ešte čosi viac. Pôjde za svojím srdcom, alebo sa spreneverí svojej duši a privedie tak seba i ženu, ktorú miluje, do nešťastia?

Jana Pronská okrem romantickej zápletky do svojich príbehov vždy prináša aj dávku historických faktov. Tie úplne lahodne zapadajú do deja, takže máte pocit, akoby sa to všetko skutočne odohralo. Jednoducho, pridáva im na uveriteľnosti, a to aj napriek tomu, že presne viete, ako sa kniha skončí. Ako som to spomínala v recenzii na inú autorkinu knihu, ak siahnete po jej románoch, tak nepochybne máte čo dočinenia s rozprávkami pre dospelých.

Historické fakty lahodne zapadajú do deja.

„Pomaly, opatrne uvoľnil zovretie, položil ju na zem a odstúpil. Rukami si prehrabol vlasy a netušil, čo povedať. Či vôbec chce niečo povedať. Bola zmätená, chvíľu jej trvalo, kým si uvedomila, že sa takmer milovali, že chýbalo len málo a boli by svoj zväzok naplnili. ,Prečo si prestal?´ opýtala sa nechápavo. ,Tak prečo?!´ vykríkla a tvár jej zahorela ešte väčšmi. Odvážil sa na ňu pozrieť a ticho vzdychol. ,To posledné, o čo by som stál, je ublížiť ti, Damara. Nepýtaj sa na niečo, čo sama dobre vieš...´“

Rozbeh a začítanie sa do príbehu Kumánskej princeznej mi trvalo o čosi dlhšie ako v prípade iných autorkiných kníh, s ktorými som mala tú česť. Priznávam, mohlo to byť spôsobené sviatočnou nepozornosťou, keďže som po nej siahla práve v čase vianočných sviatkov. A možno práve tento fakt je zodpovedný za to, že som ju nezhltla hneď. Dávkovala som si ju však po príjemných sústach, takže som sa jej nestihla prejesť a nič mi nezabehlo.

Knihy Jany Pronskej vo mne vzbudzujú takú jemnú schizofréniu.

Vychutnala som si ju tak od prvých stránok, v ktorých som sa trochu zamotala, až do posledných, kde som už dychtivo očakávala záver. Samozrejme, tušila som, že to všetko dopadne dobre. Veď ako by to inak mohlo skončiť. No autorka ma dokázala aj napriek tomu zaujať a držať v napätí. Aké je to tajomstvo, ktoré spôsobilo trápenie mnohým a ktoré môže ukončiť všetky sváry?

Knihy Jany Pronskej vo mne vzbudzujú takú jemnú schizofréniu. Mám ich hodnotiť kladne alebo záporne? Na jednej strane sa slová z jej kníh ľahúčko kĺzajú do knižnej pamäti, na strane druhej však z nej po prečítaní veľmi rýchlo vypadávajú. Zaručene však s nimi strávite príjemné chvíle, najmä ak patríte k romantickým dušiam milujúcim romány šmrncnuté históriou.

• Meno autora: Jana Pronská
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ
  • Počet strán: 272