nedeľa, 07 január 2018 19:20

Láska bez citu

Svadba bez lásky, manželstvo bez citu. Cudzí ľudia sa stanú rodinou a po vrúcnom cite ani stopy. V dobách minulých nič nezvyčajné, ba dokonca samozrejmé. Avšak niekedy sa ten cit objaví a až potom nastanú problémy.

Takýto osud našiel aj lady Annu Marlowovú a Lucasa Kendricka. Každý mal na sobáš svoje dôvody. Lucasovo postavenie a bohatstvo a Annina krása a múdrosť padli obom vhod, a tak bol pár ako z rozprávky najkrajšou nevestou a ženíchom na anglickom vidieku. Anna aj Lucas vedeli, že ich manželstvo je prospešné a snáď medzi sebou nejako vyjdú. Avšak potlačiť prebúdzajúce sa city je pre nich ťažké. Pomáhajú im v tom však tajomstvá, ktorých má každý z hlavných protagonistov ako maku. Skryjú ich alebo o nich povedia jeden druhému?

Potlačiť prebúdzajúce sa city je pre nich ťažké.

„Počas prechádzky sa veľmi nerozprávali, a keď pozorovala trblietavý odraz lampášov na vode, predstavovala si, že aj on sa cíti romanticky a možno ich spája aj čosi viac ako povinnosť a rozkoš. Luke jej položil dlaň na ruku, ktorú mala na jeho ramene. Brala to ako dojímavo dôverné gesto.“

Romantika anglického vidieku, minulosť, ktorá človeka zaručene dobehne, láska, ktorú obaja skalopevne odmietajú a koniec, ktorý ste čakali už na začiatku. Mary Baloghová nie je v písaní takýchto románov žiadnym nováčikom, preto vie namiešať ingrediencie plynulého a dobre okoreneného príbehu. Od začiatku je čitateľovi viac-menej jasné, čo sa stane a kto ako dopadne, avšak aj tak máte chuť čítať ďalej. Žiadne siahodlhé vysvetľovanie rodinných pomerov ani nekonečné opisy prírody. Krátke nastolenie atmosféry, rýchly sobáš (poznali sa necelý týždeň a už to bolo, nečakajte žiadne dvorenie a chodenie okolo seba) a potom sťahujúca sa slučka okolo života.

„Urobí to. Zapredala by aj vlastnú dušu, len aby dostala naspäť svoje dieťa.“

Och, aby som nezabudla na erotické scény, tak tých si tiež užijete.

Hoci ženské hrdinky mám často chuť zavrieť do nejakého zariadenia na prevýchovu, Anna mi bola veľmi sympatická a stala sa veľmi dobre predstaviteľnou a uveriteľnou. Silná žena, ktorá má prirodzene aj strach a obavy, ale z ničoho nerobí veľkú vedu. Avšak pán „tvrdohlavo si nepriznám, že som schopný citu, lebo som si to kedysi natlačil do hlavy“ mi pripadal ako tŕň v zadku. Nepochopil základné veci, aj keď ich mal naservírované na zlatom podnose pred nosom. To sa týka len citových vecí, ale aj tak mi to veľmi prekážalo. Rozumiem autorkinej snahe urobiť z neho ublíženého a pred láskou uzatvoreného chlapa, ale keby mal v „scenári“ menej úvah o tom, aký je z neho stroj a nie je schopný lásky, bola by som z oboch nadšená.

Nepochopil základné veci, aj keď ich mal naservírované na zlatom podnose pred nosom.

„Medzi ním a manželkou zavládlo dlhé ticho. ,Ľúbite ju?´ spýtala sa napäto. ,Povedzte, ľúbite ju?´
,Neviem, čo je láska, Anna,´ odvetil. ,To som vám povedal ráno po svadbe. Dokážem plniť povinnosti podľa svojho najlepšieho svedomia. Mali by ste mať na pamäti, že nemá zmysel domáhať sa emócií, ktoré necítim.´“

Samotný príbeh nebol ničím novým, ale ani ničím okukaným a otravným. Bola to naozaj kombinácia prostredia, postáv a zápletiek, ktorá na čitateľa funguje. A to myslím v pozitívnom zmysle. Čítanie to bolo príjemné a rýchle, keby chcete, knihu prečítate za večer. Och, aby som nezabudla na erotické scény, tak tých si tiež užijete. Celkovo ale kniha nebudí zlý dojem a pre milovníkov historických romancí je ako stvorená.

• Meno autora: Mary Baloghová
  • Národnosť: írsko-kanadská
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ