utorok, 17 september 2013 10:40

Všetky moje tváre

Všetci by sme občas chceli nazrieť do myšlienok iných ľudí. Na vlastnej koži pocítiť, čo prežívajú, vidieť svet ich očami a pozrieť sa na realitu iným, pre nás cudzím pohľadom. Nine bol tento zážitok umožnený. Do takej miery, že jej to začalo naháňať strach.

Po prekonaní ťažkej nehody, počas ktorej Nina na pár sekúnd odišla z tohto sveta, sa jej začali objavovať zvláštne vízie. Vďaka nim sa ocitá v koži mnohých žien. Dostáva sa do Egypta, Uhorska, Nemecka, Anglicka či Španielska a požičiava svoju myseľ iným osobám. Po určitom čase vidí medzi týmito ženami niekoľko spoločných znakov. Prečo sa vracia tak ďaleko do minulosti? Neobjavujú sa jej minulé životy? Ak áno, prečo v nich toľko trpela?

„Vydali ju, keď dovŕšila pätnásty rok života. V prvú noc vo Ferencovom náručí začala pociťovať to, čomu slúžky hovorili láska. Jej život sa chvíľu podobal snu, ktorý sa však čoskoro zmenil na zlú skutočnosť. Ferenc odišiel do vojny a na jej pleciach ostali panstvá, nevoľníci a povinnosti. Navyše čoskoro zistila, že je v požehnanom stave.“

Nečakané vízie prichádzajú čoraz častejšie a Ninu tieto stavy začínajú psychicky i fyzicky vyčerpávať. Mení sa prostredie, menia sa postavy a ona vo svojom živote hľadá odpovede na mnohé otázky. Je možné, že jej vízie majú dosah na jej terajší súkromný život? Začína pozorovať nemalé prepojenia medzi minulosťou a súčasnosťou, no nie sú to len jej dohady?

„Vodu,“ šepla unavene, a keď jej vnútro zaliala studená tekutina, nadýchla sa. Až teraz akoby sa jej všetko začalo spájať dohromady. Spomenula si na Erzsébet a na to, ako zabila slúžku. „Myslím, že tie vízie...“ odmlčala sa. Nedokázala vysloviť to, čo mala na jazyku. „Čo?“ pýtala sa Laura. „Myslím, že ma chcú zabiť.“

Myslím, že nie som jediná, ktorej sa Všetky moje tváre zdali byť zbytočne rozťahaným" dielom. Keby autorka ubrala zo situácií, ktoré sa odohrávali v kaviarni s Nininými dvoma priateľkami, trochu by to knihu oživilo. Neustále sa držala pravidelného vzorca – Ninina vízia, zreferovanie kamarátkam, preberanie možných riešení a dôsledkov. Poľahky povedané, očakávala by som menej babských večerov a povedačiek a uvítala by som viac návratov do minulosti.

Vždy ma však poteší, ak sa autorky romantickej literatúry snažia do svojich kníh vtesnať o čosi viac než len dramatickú ľúbostnú zápletku a idealistické opisy mužov vyvolencov hlavných hrdiniek. Jadro tohto príbehu sa mi spočiatku zdalo zaujímavé, no po určitom počte strán som knihu čítala len zo zotrvačnosti. Fantastická zložka príbehu bola vystavaná veľmi dobre, autorka ju opriadla tajomstvami, vďaka čomu každý môže hádať, kam to celé dokáže zájsť. Informácie poskytovala v texte rovnomerne, čím sa postarala o permanentné skúšanie predstavivosti svojich čitateľov. Vytkla by som však to, že sa sústredila na známe historické osobnosti. V prípade, že by všetky postavy z Nininých vízií boli neznámymi ženami, kniha by získala o čosi reálnejší dojem.

Ku koncu príbehu som však bola mierne sklamaná, čakala som skôr veľkolepé finále, nie obyčajné rozuzlenie bez fanfár a ohňostroja. Približne v druhej polovici príbehu sa autorka začala sústrediť na Ninin ľúbostný život, a práve táto skutočnosť u mňa spôsobila zlomový moment. Takmer všetko nadšenie zo mňa opadlo.

Napriek koncu, ktorý možno mnohých sklame, by som Všetky moje tváre zhodnotila ako knihu s náznakom originality. V záplave modernej ženskej literatúry, ktorú dnes máme k dispozícii, je príjemným spestrením. Ak čakáte oddych a radi sa nechávate pri čítaní trochu „naťahovať“, Všetky moje tváre sú tou správnou voľbou.

Čítané 1546 krát
Viac z tejto kategórie: « Recept na Araba Sex po slovensky 2 »