sobota, 04 február 2017 17:29

Podvedený vojvoda

Chcete vedieť ako vyzerá kombinácia románu Rosamunde Pilcherovej zasadeného do doby Jane Austenovej, prepletená prvkami z knihy 50 Shades of Grey? Skúste teda prečítať Podvedeného vojvodu, možno si rozšírite obzory.

Píšem skúste, pretože pre mňa to bola ozaj „skúška ohňom“, nakoľko z prvkov spomenutých v perexe fandím jedine dielam Jane Austenovej, a táto kniha sa im podobá asi ako ponorka dáždniku. Áno, táto recenzia bude silne subjektívna (ehm, a nie sú také všetky?) a sarkastická. Boli ste varovaní.

Dej je veľmi priamočiary...

Dej je veľmi priamočiary, musím nesúhlasiť s recenzentským davom z Romantic Times Bookclub, ktorý v knihe niekde našiel vzrušujúcu zápletku. Možno ešte nie som na takej vysokej úrovni alebo skrátka nemám dostatočne vyvinutý detektívny šiesty zmysel, ale nájsť uzol na rovnučkom špagátiku s dĺžkou troch centimetrov sa mi nepodarilo. No dosť bolo napínania, hor sa na bližší popis!

Predstavte si dvojičky, krásne blond dámy z vyššej britskej spoločnosti z regentského obdobia. Jeannette je tá divoká, rozmaznaná a pre vidinu bohatstva/zabezpečenia zasnúbená s vojvodom Adrianom Winterom z Raeburnu. Violet je jej pravý opak (prekvapenie!), utiahnutá introvertka, ktorá je však veľmi sčítaná, a tak aj inteligentná a na rozdiel od svojej sestry, úprimne zamilovaná do spomínaného vojvodu. V deň svadby Jeannette zistí, že sa predsa len vydávať nechce a „donúti“ svoju sestru (ktorá sa mimochodom nechá od nej šikanovať celý život – priestor pre skutočne silné ženy v tejto knihe nehľadajte) zaujať jej miesto. A tak sú čitatelia a čitateľky ponechané napospas Violetiným vnútorným výlevom typu „milujem ho a som neskutočne šťastná, ale on ma vôbec nepozná a navyše, ako mu môžem takto klamať?“.

Vy si, samozrejme, po celý čas trháte vlasy a želáte, aby už konečne zrátal dva a dva.

„Ležal na nej, bol v nej, a predsa v tej chvíli vyslovil sestrino meno. Takmer to nezniesla. Ibaže Adrian nepoznal jej skutočnú totožnosť. Bola to jej vina.“

Samotnému vojvodovi sa rozdiel medzi ženou, ktorú si myslel, že si berie a tou, ktorú si vzal, spočiatku nevidí zvláštny. Zásnuby boli rýchle a Jeannette dobre nepoznal, a tak, keď vo svojej manželke objaví citlivú, hanblivú a milú dušu miesto márnivého a pyšného stvorenia, nepríde mu to až také divné. Vy si, samozrejme, po celý čas trháte vlasy a želáte, aby už konečne zrátal dva a dva. Do deja, zdá sa, musí pristúpiť vojvodov mladší (ale zato všímavejší) brat, aby po krátkom pozorovaní zistil, na ktorú bije. Odtiaľ to už ide samospádom...

Budem úprimná, nemám rada čierno-bielo vykreslené postavy. To ma okrem všeobecnej plytkosti (a pomalšiemu „vedeniu“ protagonistov) na knihe rozčuľovalo asi najviac. Violet, stelesnenie dobra, milovníčka kníh, služobníctva a záchrankyňa opustených zvierat a Jeannette ako súhrn všetkého, čo je v spoločnosti zlé a odsúdeniahodné. To ako vážne?! Mám rada, keď knihe uverím, keď ma vtiahne do deja ako do víru a odtrhne ma od okolného sveta nezávisle na jej časovom kontexte, hoci aj v prípadoch, kedy opisuje nie práve najkrajšie situácie a charaktery. Tento exemplár to, žiaľ, nedokázal.

Verím, že existujú ľudia, ktorí si pri čítaní tejto knihy oddýchnu.

„Vydať sa za Adriana? Oklamať ho tým, že sa vymení so svojou sestrou? Odsúdiť sa na život v ustavičnom predstieraní? Nie, uvažovala. Bolo by to šialenstvo. Hrozný zločin, aký by sa neodvážil spáchať nikto, už vôbec nie plachá, dobre vychovaná mladá žena ako ona. Veď to bolo smiešne. Nikto by neuveril, že je schopná spáchať taký bezočivý podvod. No nie je to práve preto taký dokonalý plán? Koniec koncov, kto by ich kedy podozrieval?“

Verím, že existujú ľudia, ktorí si pri čítaní tejto knihy oddýchnu. Snáď som sa ich svojím názorom príliš nedotkla. Viem, že nie všetky knihy musia pojednávať o existenčných krízach filozofov a umelcov. Možno vás baví erotika zasadená do regentského kontextu, možno práve nenáročnosť príbehu a menej komplexné postavy či rozprávkové dobro víťaziace nad zlom. V takom prípade si pravdepodobne Podvedeného vojvodu prečítate s chuťou. Ak však potrebujete pestrosť charakterov, dejovú hĺbku a viac ako len roztúžených šľachticov, radšej túto knihu preskočte.

Čítané 783 krát